تنش در روابط ايران و بريتانيا؛ بانک ملت و سازمان کشتیرانی تحریم شدند

۲۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۶۴۷۴ اخبار اصلی
دولت بریتانیا به مؤسسات مالی دستور داده است که تمامی روابط خود را با دو مجموعه اقتصادی بزرگ ایران یعنی بانک ملت و شرکت کشتیرانی ایران متوقف کنند.
تنش در روابط ايران و بريتانيا؛ بانک ملت و سازمان کشتیرانی تحریم شدند

دیپلماسی ایرانی: دولت بریتانیا به مؤسسات مالی دستور داده است که تمامی روابط خود را با دو مجموعه اقتصادی بزرگ ایران یعنی بانک ملت و شرکت کشتیرانی ایران متوقف کنند. این تصمیم دولت بریتانیا با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شده و تهران در پاسخ گفته است که چنین فشارهایی بر رفتار دولت ایران اثر ندارد.

دولت بریتانیا از مؤسسات مالی و تجاری بریتانیایی خواسته است که بی‌درنگ تمام معاملات خود را با بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران متوقف کنند چرا که به ادعای لندن این دو مجموعه ایرانی با برنامه‌های هسته‌ای و تولید موشک‌های دوربرد ایران ارتباط دارند.

سارا مک‌کارتی فرای یکی از معاونان وزیر خزانه‌داری بریتانیا در نامه‌ای کتبی به پارلمان بریتانیا مدعی شده است، به موجب قانون مبارزه با تروریسم خزانه‌داری بریتانیا به این دیدگاه رسیده است که فعالیت‌هایی که به سلاح‌های هسته‌ای ایران کمک کند، خطری قابل ملاحظه برای منافع ملی بریتانیا خواهد بود.

پیش از این دولت ایالات متحده بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران را مشمول تحریم‌های دولتی خود کرده بود. خزانه‌داری بریتانیا در بیانیه تازه خود گفته است که از گفت‌وگوهای اخیر میان ایران و شش قدرت صنعتی جهان از جمله بریتانیا استقبال می‌کند، اما با وجود این گفت‌وگوها تحریم همکاری با بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران ضرورت دارد.

در بیانیه‌ خزانه‌داری بریتانیا ادعا شده است، کشتی‌های سازمان کشتیرانی ایران کالاهایی را برای برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های دور برد این کشور حمل کرده‌اند. بانک ملت نیز خدمات بانکی در اختیار سازمان‌هایی قرار داده است که طبق فهرست سازمان ملل متحد با فعالیت‌های حساس گسترش تسلیحات اتمی ایران در ارتباط هستند. این سازمان‌ها در نقل و انتقالات مالی که با تامین مالی برنامه هسته‌ای و ساخت موشک‌های دوربرد این کشور ارتباط دارند نیز شرکت داشته‌اند.

دو روز قبل از این تصمیم دولت بریتانیا شرکت آلمانی زیمنس متهم شده بود که بر سر برنامه هسته‌ای ایران با تامین قطعات و یارانه از طریق شعبه خود در سوئد و با همکاری طرف‌های چینی همکاری داشته است. اعلام این خبر با واکنش شدید دولت امریکا مواجه شد به گونه‌ای که به شرکت معظم زیمنس هشدار داد که علیه این شرکت اقامه دعوا خواهد کرد. شرکت زیمنس این اتهام‌ها را رد می‌کند. اما پیش از این زیمنس در برابر اتهام‌هایی که طرف‌های غربی بر سر همکاری‌اش با ایران می‌زدند، گفته بود حاضر به قطع همکاری با ایران نیست چرا که معتقد است همکاری‌هایش با ایران کاملا در چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد فشارهای غرب به ایران که پیش از این بیشتر از سوی ایالات متحده بود اکنون توسط اروپایی‌ها نیز در حال تشدید است.  

علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصمیم تازه دولت بریتانیا گفت: «ايران تصميم انگليس را بررسی می‌کند اما تجربه گذشته نشان داده که تحريم‌ها در دراز‌مدت برای اين صادرکننده‌ اصلی نفت که همان ايران است، سودمند است».

جوانفکر همچنین گفت: «اگر دولت انگليس تصميم به اعمال تحريم‌ها عليه ايران بگيرد، اين امر نشان می‌دهد که اين کشور از واقعيات دنيای کنونی فاصله می‌گيرد و گرايشی از اين دست برخلاف منافع مردم انگليس خواهد بود.»


نظر شما :