حمايت شوراى همکارى خليج فارس از يمن و عربستان در برابر الحوثى‌ها

۲۶ آذر ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۱ کد : ۶۴۷۳ اخبار اصلی
سران عضو شوراى همکارى خليج فارس حمايت خود را از عربستان در برابر تجاوزات شبه نظاميان مسلح ]الحوثى‌ها[ به خاک اين کشور اعلام کردند و همچنين تاکيد کردند که عربستان حق دفاع از خاک و امنيت شهروندانش را در برابر هر گونه تجاوز و ناامنى دارد.
حمايت شوراى همکارى خليج فارس از يمن و عربستان در برابر الحوثى‌ها

دیپلماسی ایرانی: سران کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس از جامعه جهانى و کشورهاى بين‌المللى فعال خواستند تا به رنج ملت فلسطين پايان داده و تلاش فورى را برای پايان دادن به تجاوزات اسرائیل و تحريم نوار غزه آغاز کنند.

سران کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس در سى‌امين نشست خود که در کويت برگزار شد، در بيانيه پايانى اعلام کردند، مجمع عمومى سازمان ملل و شوراى حقوق بشر به عنوان دو بخش بين‌المللى بايد در زمينه پايان دادن به تجاوزات اسرائيل و تحريم نوار غزه و گشودن گذرگاه‌ها وارد عمل شوند.

بر اساس اين بيانيه سران کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس مواخذه عاملان جنايت‌هاى صورت گرفته عليه فلسطينى‌ها، پرداخت غرامت به قربانيان، تحت پيگرد قرار دادن مسئولان جنايت‌ها و تحويل آنها به دادگاه‌هاى بين‌المللى را خواستار شدند.

رهبران عضو شوراى همکارى خليج فارس از شوراى امنيت خواستند به مسئوليت‌هايش به عنوان بخش مسئول در زمينه امنيت و صلح جهانى عمل کند.

سران کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس همچنين حمايت و تاييد خود را از قطعنامه شوراى اتحاديه عرب درباره اعلام کشور فلسطين در اراضى اشغالى سال 1967 اعلام کردند.

سران عضو شورا سياست‌هاى يک‌جانبه اسرائيل را محکوم کرده و اعلام کردند که اسرائيل سعى دارد در اوضاع جغرافيايى و جمعيتى سرزمين‌هاى فلسطينى تغيير ايجاد کند و بيت‌المقدس شرقى را يهودى سازد و در همین راستا سياست شهرک‌سازى و گسترش آن را دنبال مى‌کند.

سران عضو شوراى همکارى خليج فارس همچنين از جامعه جهانى خواستند در زمينه توقف فورى شهرک سازى‌ها، پايان ديوار حايل و عدم اجازه به اسرائيل در تغيير هويت بيت‌المقدس و حفظ مقدسات اسلامى و مسيحى تلاش کند.

در اين بيانيه آمده است، تحقق صلح عادلانه و فراگير و دائم تنها از طريق عقب‌نشينى اسرائيل از تمامى اراضى عربى اشغال شده در سال 1967، بلندى‌هاى جولان، مزارع شبعا و روستاى غجر بر اساس دو قطعنامه 425 و 426 شوراى امنيت ممکن است.

در اين نشست بيانيه اتحاديه اروپا در مخالفت با تغيير مرزهاى ششم ژوئن 1967 گامى اوليه در انجام مسئوليت‌ها از سوى جامعه جهانى و تاکيد بر حق فلسطين در بيت‌المقدس به عنوان پايتخت کشور مستقل آن محسوب مى‌شود. بايد به تمامى سازمان‌هاى مشروع فلسطين از جمله شوراى قانونگذارى فلسطين احترام گذاشته شود.

سران عضو شورا از گروه‌هاى فلسطينى خواستند که وحدت کلمه داشته و برای تشکيل دولت وحدت ملى با هدف تحکيم وحدت داخلى و باز پس گرفتن حقوق از دست رفتشان تلاش کنند. سران عضو شوراى همکارى خليج فارس حمايت خود را از عربستان در برابر تجاوزات شبه نظاميان مسلح ]الحوثى‌ها[ به خاک اين کشور اعلام کردند و همچنين تاکيد کردند که عربستان حق دفاع از خاک و امنيت شهروندانش را در برابر هر گونه تجاوز و ناامنى دارد.

شوراى همکارى خليج فارس همچنين از وحدت امنيت و ثبات يمن حمايت کرد. در بيانيه سران عضو شوراى همکارى خليج فارس از تلاش‌هاى بين‌المللى در زمينه حل برنامه هسته‌اى ايران به طور صلح آميز و ديپلماتيک تقدير شده است.

سران عضو شوراى همکارى خليج فارس ابراز اميدوارى کردند که تمامى کشورها در زمينه دستيابى به راه ‌حل سياسى درباره برنامه هسته‌اى ايران تلاش کنند تا ترديد‌ها و نگرانى‌ها در مورد اين پرونده از بين برود، چرا که تحقق امنيت و ثبات در منطقه تضمين کننده حق کشورهاى منطقه در استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌اى است.

همچنين در پايان اين نشست شيخ محمد صباح سالم الصباح وزير امور خارجه کويت که کشورش میزبان نشست سران شواری همکاری خلیج فارس است در کنفرانس خبرى مشترک با عبدالرحمن العطيه دبير کل شوراى همکارى خليج فارس گفت: «نشست کويت يک نشست استثنايى و بى‌نظير بود که نتايج اين نشست در جهت منافع ملت‌هاى منطقه و عضو شوراى همکارى خليج (فارس) است.»

شيخ محمد صباح سالم الصباح همچنین گفت: «کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس مخالف هر گونه عمليات نظامى عليه ايران هستند، چرا که هر گونه تنش نظامى در منطقه تاثير منفى بر کشورهاى منطقه خواهد داشت. هر گونه تعامل غير مثبت با ايران به نفع منطقه نخواهد بود. کشورهاى عضو شورا خواهان مذاکره با ايران هستند.»

وی همچنین تاکید کرد، کشورهاى عضو شورا با چالش‌هاى امنيتى و اقتصادى به طور هم‌زمان روبه‌رو هستند و اين براى نخستين بار است که از زمان اشغال عراق، کويت نشست سران را برگزار مى‌کند و با توجه به وقايع کنونى منطقه اين نشست يک بعد استراتژيک پيدا کرده است که بر وحدت کشورهاى حوزه خليج (فارس) تاثير دارد.

همچنين دبير کل شوراى همکارى خليج فارس از نتايج اين نشست ابراز خرسندى کرد و گفت: «کشورهاى عضو شورا بر حمايت خود از عربستان در رويارويى با تجاوزات گروه‌هاى مسلح تاکيد کردند.»

وى درخصوص تشکيل نيروهاى واکنش سريع وابسته به شوراى همکارى خليج فارس به منظور حمايت از کشورهاى عضو شورا در قبال تجاوزات خارجى گفت: «هدف از تشکيل اين نيرو منحل کردن نيروهاى "زره الجزيره" نيستند، بلکه مکمل اين نيروها هستند که در شرايط فوق‌العاده اضطرارى از آن‌ها استفاده خواهد شد.»

"زره الجزيره" نيروى عربى دفاعى مشترکى است که در سال 1986 از سوى عربستان، امارات، کويت، قطر، بحرين و عمان با حدود 5000 نيرو ايجاد شد و مسئوليت آن حمايت از امنيت کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس است.

در نشست کویت کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس بر تشکيل نيروهاى مشترک واکنش سريع براى تعامل با خطرات امنيتى که اين کشورها را تهديد مى‌کند، توافق کردند.

عبدالرحمن العطيه همچنین گفت: «اين نيرو برای حمايت از امنيت کشورهاى عضو شورا خواهد بود و اين نيرو در شرايطى نظير حمله حوثى‌ها در يمن عليه مرزهاى عربستان وارد عمل خواهد شد.»


نظر شما :