کارزار هسته‌ای و گامی به سوی تحریم‌های بیشتر

۲۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۲ کد : ۶۴۵۷ اخبار اصلی
همزمانی چند رویداد در عرصه هسته‌ای ایران، پیش بینی تشدید تحریم‌ها علیه ...
کارزار هسته‌ای و گامی به سوی تحریم‌های بیشتر

دیپلماسی ایرانی: همزمانی چند رویداد در عرصه هسته‌ای ایران، پیش بینی تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در آینده نزدیک تقویت می‌کند؛ از یک سو مقامات ارشد و به ویژه وزیر امور خارجه امریکا از بی نتیجه ماندن تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما طی یک سال اخیر در مورد ایران سخن می‌گویند. از سوی دیگر نشست‌های مختلفی برای بررسی اجماع جهانی علیه ایران و مذاکره بر سر چگونگی و نوع فشارهای بیشتر تنظیم می‌شود و در کنار این‌ها، گزارش‌های رسانه‌ای خطرناکی را شاهدیم که با پشتوانه قدرت‌های جهانی، تهران را محکوم به اهداف غیر صلح آمیز در برنامه اتمی‌اش می‌کنند.

انتشار گزارش اخیر روزنامه تایمز لندن پیرامون انجام آزمایش‌هایی توسط ایران که این روزنامه مدعی است می‌تواند تنها در ساختن بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد، از دید صاحب نظران اقدامی است در جهت فراهم ساختن زمینه تصویب تحریم‌های تازه در شورای امنیت سازمان ملل متحد.

پیش از این یعنی زمانی که  برای اولین بار گزارش‌های مربوط به خارج شدن یک لپ‌تاپ از ایران در رسانه‌های جهانی مطرح شد، ادعاهای مشابه در مورد اهداف تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد.

همچنین اولی هاینونن معاون پروتکل‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه گزارشی که به مطالعات ادعایی پیرامون برنامه اتمی ایران بود معروف شد، بنای تردیدهای بیشتر به اهداف برنامه اتمی ایران را در مجامع بین المللی گذاشت و از آن زمان به بعد آژانس بر عدم پاسخ گویی ایران به این مطالعات ادعایی همچنان تاکید دارد و تهران خواهان در اختیار داشتن اسناد این مطالعات است. در مطالعات ادعایی عنوان شده است که فعالیت‌های اتمی ایران مشکوک به داشتن هدف‌های نظامی است و اساس این ادعا نیز مطالب مندرج در همان لپ‌تاپ معروف است.

با وجود این ایران راه خود را ادامه می‌دهد و همچنان بر منزه بودن مسیر هسته‌ای خود از اهداف نظامی پافشاری دارد، حتی گام‌های ایران در طی مسیر هسته‌ای اخیرا تند تر نیز شده است. از جمله می‌توان به تلاش ایران برای ساخت 10 الی 15 مرکز اتمی دیگر در کشور اشاره کرد.

رییس سازمان انرژى اتمى ایران با تأکید بر ساخت مراکز تازه غنى‌سازى اورانیوم اعلام کرد که جمهورى اسلامى از این پس تنها در مهلت مقرر در ان پی تی، اطلاعات مربوط به این سایت‌ها را در اختیار آژانس بین‌المللى انرژى اتمى قرار مى‌دهد.

همچنین ایران به موازات این گام‌های تند و پی در پی، درصدد کاهش سطح همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز هست که بی تردید به شک و تردید طرف‌های غربی در مرحله حساس کنونی می‌افزاید.

على اکبر صالحى گفت: "بر اساس خواست مجلس شوراى اسلامى سطح همکارى ایران با آژانس بین‌المللى انرژى اتمى محدود خواهد شد. همکارى‌ها صرفاً به سطح توافق‌نامه پادمان کاهش خواهد یافت و از این پس مواردى از قبیل اعلام زودهنگام تأسیساتى همانند فوردو را دربر نخواهد گرفت".
در عین حال آژانس بین‌المللى انرژى اتمى معتقد است که بر اساس با تغییرات صورت گرفته در پادمان در سال ۱۹۹۲ کشورهاى عضو باید پیش از آغاز به ساخت تأسیسات هسته‌اى جدید، این نهاد بین‌المللى را مطلع کنند.

در میانه این کشمکش‌های ایران و جامعه جهانی، گروه مذاکره کننده 1+5 نشانه های بیشتری را که حکایت از جماع علیه ایران دارد، به تهران ارسال می‌کند. در آخرین نشانه، قرار بود این گروه برای رایزنی‌های بیشتر در مورد ایران نشست تازه ای داشته باشد که گفته می‌شود به دلیل عدم حضور طرف چینی، این نشست و ادامه پیگیری موضوع ایران به سال جدید میلادی موکول شد.

حالا ایران تا پایان سال جاری میلادی و تصمیم برای چگونگی مواجه با ادعاهای غرب و جامعه بین المللی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود زمان محدودی در اختیار دارد و باید دید که چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد.


نظر شما :