اتهام و تکذیب؛ دور باطل میان ایران و یمن

۲۲ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۶ کد : ۶۴۳۹ اخبار اصلی
علی محمد الآنسی تصریح مى‌کند که نمی‌تواند جزییات این اطلاعات و مدارک و یا نوع این دخالت‌ها را به اطلاع رسانه‌ها برساند...
اتهام و تکذیب؛ دور باطل میان ایران و یمن

یکی از مقامات یمن مدعی است که صنعا مدارکی در دست دارد که حاکی از حمایت ایران از مبارزان الحوثی است. علی محمد الآنسی، رییس بخش امنیت داخلی و نیز رییس دفتر ریاست جمهوری یمن، در گفت وگویی با خبرگزاری آسوشیتد پرس مدعی شده است که: "صنعا مدارکی در دست دارد که دخالت جمهوری اسلامی در شمال یمن را نشان می‌دهد."

به گفته این مقام یمنی شورشیان حوثی با گروه القاعده ارتباط دارند. با این حال علی محمد الآنسی تصریح دارد که نمی‌تواند جزییات این اطلاعات و مدارک و یا نوع این دخالت‌ها را به اطلاع رسانه‌ها برساند.

به نظر می‌رسد که این سخنان در واکنش به اظهارات معاون وزارت خارجه امریکا اعلام شده است، جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا پیش از این گفته بود کشورش مدرکی را در دست ندارد که نشان دهد ایران در نا آرامی‌های یمن دخالت می‌کند.

این دیپلمات ارشد امریکایی با اشاره به نگرانی ابراز شده به وسیله کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از حمایت ایران از شورشیان شیعه در یمن، گفت که اطلاعات مستقلی برای تایید این سخنان وجود ندارد.
حالاعلی محمد الآنسی اظهار می کند که مدارکی دال بر دخالت های ایران موجود است اما نمی‌تواند به جزئیات اشاره کند، جالب توجه است که او این سخنان را در حاشیه کنفرانس امنیتی منطقه در منامه، پایتخت بحرین که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز در آن حاضر بود، بیان کرده است.

یمن سه ماه پیش مدعی شد یک کشتی را که حامل سلاح و مهمات برای شورشیان حوثی بوده توقیف کرده و خدمه ایرانی کشتی را بازداشت کرده است. همچنین بارها مقامات یمنی مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورشان شده بودند اما تهران این گزارش‌ها و ادعاها را ساختگی است و فاقد حقیقت می‌داند.

تاکید این مقام یمنی بر رابطه الحوثی‌ها با القاعده و حمایت ایران از الحوثی‌ها در حالی انجام می‌شود که به گفته صاحب نظران، حوثیان از شعیان زیدی یمن هستند اما گروه القاعده از مسلمانان سنی تشکیل شده است و این دو نمی‌توانند با یکدیگر اهداف مشترک داشته باشند.

در عین حال حمایت ایران از خاتمه درگیری‌ها در یمن همواره در طول چهار ماه گذشته برقرار بوده است؛ جمهوری اسلامی هر چند هرگونه دخالت در امور داخلی یمن را رد می‌کند اما در همین حال خواستار پایان دادن به درگیری نظامی در شمال یمن، و حل مسئله با استفاده از گفت وگو شده است. در همین زمینه وزیر امور خارجه ایران دو بار قصد سفر به یمن را داشت که به دلایلی این سفر انجام نشد. دولت یمن بار اول علت تاخیر در پذیرش وزیر خارجه ایران را مشغله های کاری رئیس جمهور یمن اعلام کرد.

از سوی دیگر منوچهر متکی در کنفرانس مطبوعاتی خود در حاشیه کنفرانس امنیتی منطقه‌ در منامه بحرین به موضوع یمن اشاره کرد؛ او در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که سپاه پاسداران ایران قرار است دو سفارت عربستان و یمن در تهران را برای کاهش فشار بر حوثی‌ها مورد حمله قرار دهد، گفت: "این مطلب 100 درصد اشتباه است".

وی همچنین متکی درباره اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی یمن گفت: "بهتر است برخی از کشورها که به دنبال تخریب مناسبات در منطقه هستند، تجربه‌های شکست‌خورده را دوباره نیازمایند چرا که رهبران منطقه از تدابیر لازم برای همکاری جمعی برخوردارند و هرجا که لازم شد می‌توانیم دیگران را از خارج منطقه دعوت کنیم".

وزیر امور خارجه خطاب به کسانی که به دنبال ایجاد فضای روانی علیه ایران هستند، این سوال را مطرح ساخت که چرا اصرار دارید بگویید ایران در یمن دخالت می‌کند در حالی که صریح و شفاف مواضع‌مان را اعلام کرده‌ایم؟ ما دخالت در امور یمن را تکذیب می‌کنیم."

وی  بر حمایت ایران از برقراری ثبات و امنیت در یمن گفت و دوباره پرسید: "چگونه کشورهای اروپایی در درون خود سازوکار خاصی را تعریف می‌کنند اما در این منطقه مُصر به دخالت هستند؟"

اکنون که برخی مقامات یمنی اصرار بر وجود مدارکی در این زمینه دارند، ایران هم با پافشاری بر لزوم بازگشت امنیت به یمن در راستای حفظ ثبات منطقه همچنان هرگونه اتهام در مورد دخالت خود در اوضاع یمن را رد می‌کند و به نظر می‌رسد تاکید امریکا بر نبود مدارکی دال بر دخالت ایران در یمن می‌تواند یمنی‌ها را در پیگیری اتهاماتی که به ایران می‌زنند در تنگنا قرار دهد.


نظر شما :