البرادعی: غرب باید در برابر ایران شکیبا باشد

۲۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۳ کد : ۶۴۳۱ اخبار اصلی
محمد البرادعی سرپرست پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 10 روز پس از ترک پست خود در آژانس، جهان غرب را به شکیبائی در برابر ایران فراخواند. وی در عین‌حال تاکید کرد که نسبت به حصول یک توافق با ایران مطمئن نیست.
البرادعی: غرب باید در برابر ایران شکیبا باشد

دیپلماسی ایرانی: محمد البرادعی سرپرست پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 10 روز پس از ترک پست خود در آژانس، جهان غرب را به شکیبائی در برابر ایران فراخواند. وی در عین‌حال تاکید کرد که نسبت به حصول یک توافق با ایران مطمئن نیست.

دوران ریاست محمد البرادعی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اول دسامبر امسال پایان یافت. آخرین اتفاق مهم در دوران ریاست وی صدور قطعنامه شورای حکام در باره ایران بود. در این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شد که مرکز اتمی فردو در قم را فورا تعطیل کند و توضیح بدهد که علت راه‌اندازی این مرکز چه بوده است.

یک روز پس از صدور این قطعنامه محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که دولت دهم تصمیم دارد ده مرکز اتمی دیگر در ایران ایجاد کند. این امر با واکنش شدید غرب روبه‌رو شد. احمدی نژاد بعدا اعلام کرد که ایجاد مراکز جدید واکنشی در برابر قطعنامه شورای حکام نیست بلکه دستور آن را ماه‌ها پیش به سازمان انرژی اتمی ایران داده است.

محمد البرادعی سرپرست پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۹ دسامبر، ۱۸ آذر) در مصاحبه‌ای با روزنامه کوریر تصریح کرد که نسبت به این که غرب بتواند در آینده نزدیک یا دور با ایران به سازش برسد، مطمئن نیست با این حال جهان غرب را به شکیبائی در برابر ایران دعوت می‌کند.

به گزارش دویچه وله محمد البرادعی گفت:«ما باید شکیبائی نشان بدهیم. ایران در حال حاضر یک تهدید مستقیم نیست. بعضی‌ها اصرار دارند نشان بدهند که ایران فردا یک بمب اتمی خواهد داشت. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. دست کم ما چنین چیزی را ندیده‌ایم. دلیلی برای شتاب در تصمیم‌گیری وجود ندارد.»

البرادعی همچنین گفت: «دیپلمات مصری معتقد است که حل اختلافات ۵۰ ساله ایران با غرب، تنها از طریق گفت‌وگو امکان‌پذیر است. منزوی ساختن و تحریم هرگز مشکلی را حل نکرده‌است. این کار فقط سبب رودرروئی بیشتر می‌شود.»

به اعتقاد البرادعی انزوا و تحریم یک کشور سبب می‌شود که مردم حتی اگر تمایلی به رهبری آن کشور نداشته باشند، پشت سر آن جمع شوند. اما گشایش یک کشور وایجاد ارتباط با آن سبب اثرگذاری دینامیکی داخلی می‌شود.

البرادعی با اشاره به اتفاقات اخیر داخلی ایران گفت: «باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا اعلام کرده است که بدون پیش‌شرط و با رعایت احترام متقابل آماده گفت‌وگوی مستقیم با ایران است. اکنون توپ در زمین ایران قرار گرفته اما متاسفانه در داخل ایران ناآرامی‌ها و سنگربندی‌های سیاسی وجود دارد.»

البرادعی درباره اهداف ایران از انجام فعالیت‌های هسته‌ای گفت: «داستان هسته‌ای ایران تنها یک هدف دارد، آنها می‌خواهند نشان بدهند که دارای تکنولوژی هسته‌ای هستند. آنها در نهایت می‌خواهند که به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به رسمیت شناخته شوند.»

محمد البرادعی از سال ۱۹۹۷ تا اول دسامبر امسال به مدت ۱۲ سال سرپرستی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به عهده داشت و سیاستمداری معتدل محسوب می‌شود. پس از وی یوکیا آمانو دیپلمات ژاپنی مسئولیت آژانس را به عهده گرفته است.


نظر شما :