نفت عربستان را به اجلاس کپنهاگ بى‌توجه کرده است

۱۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۲ کد : ۶۴۲۳ اخبار اصلی
یک روزنامه‌نگار عربستانی درباره کنفرانس کپنهاگ می‌گوید: «همواره صحبت سر نفت است، غافل از اینکه سوختن زغال، کندن درخت‌ها و آلودگی دریاها حداقل به اندازه نفت مقصر این تحولات اقلیمی هستند. هزارن سال است که آب و هوا در حال تغییر است، ولی نه توسط انسانها.»
نفت عربستان را به اجلاس کپنهاگ بى‌توجه کرده است

 دیپلماسی ایرانی: نشست کپنهاگ که درباره چگونگی مقابل با گرم شدن زمین است در دانمارک ادامه دارد. در حالی که چندان امیدی به نتیجه رسیدن این کنفرانس تا دو هفته آینده نیست، اما کارشناسان و دوستداران محیط زیست دائما فشار می‌آورند تا کشورهای جهان برای جلوگیری از گرم شدن زمین بیش از پیش متعهد باشند. یکی از کشورهایی که دنیا از آن انتظارات بیشتری بر پایبندی به تعدات زیست‌محیطی است، عربستان سعودی است که بزرگترین تولید کننده نفت خاورمیانه محسوب می‌شود و همچنین عضو گروه 20 نیز هست.

یک روزنامه‌نگار عربستانی درباره کنفرانس کپنهاگ می‌گوید: «همواره صحبت سر نفت است، غافل از اینکه سوختن زغال، کندن درخت‌ها و آلودگی دریاها حداقل به اندازه نفت مقصر این تحولات اقلیمی هستند. هزارن سال است که آب و هوا در حال تغییر است، ولی نه توسط انسانها.»

در حدود ۹۰ درصد درآمد عربستان سعودی از فروش نفت حاصل می‌شود. صرفه‌جویی در انرژی در این کشور مثل کشور چین اهمیتی ندارد. عربستان سعودی در پخش و نشر گازهای دی‌اکسید کربن رتبه ۱۵ دنیا را دارا است. اما کسی راجع به عواقب این جریان صحبت نمی‌کند. زیرا ۹۰ درصد درآمد عربستان سعودی از فروش تنها یک کالا یعنی نفت تامین می‌شود. در سفره‌های زیر زمینی این کشور بزرگترین منابع نفتی جهان انبار شده‌اند. عربستانی‌هابرای اینکه محافظان محیط زیست برنامه‌های آنها را خراب نکنند، تلاش می‌کنند که طرح پیمان محیط زیست را به تاخیر بیندازند و بر سر جزئیات آن عیب و ایراد بگیرند. در عین حال همواره خواستار جبران ضررهای خود در عرصه داد و ستد نفت می‌شوند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اپک) اعلام کرده است که پیمان جهانی حفظ محیط زیست خسارتی معادل ۱۹ میلیارد دلار از سال 2012 به بعد به عربستان سعودی خواهد زد. اما آژانس بین المللی انرژی اعداد دیگری را منتشر می‌کند. بر اساس داده‌های این آژانس حتی اگرکشورهای جهان توافق کنند که پخش و نشر گازهای دی‌اکسید کربن کاهش یابد، درآمد سازمان کشورهای صادرکننده‌ نفت در بیست سال آینده چهار برابر درآمد ۲۰ سال اخیرشان خواهد بود.

فاتح بیرول مدیر تیم اقتصادی آژانس بین المللی انرژی در ماه اوت هشدار داد که قبل از اینکه نفت تمام شود، باید دست از استفاده سوء آن برداریم. 

بنابراین موضوع این نیست که یک روز دیگر دنیا نخواهد نفت بخرد، بلکه بحث سر این است که ممکن است روزی دیگر نفتی وجود نداشته باشد.

برای آن روز نیز عربستان سعودی برنامه‌ریزی تامین انرژی‌اش را پیش‌بینی کرده است. مثلا سعی دارد از طریق شهرهای تکنولوژی علم و تحقیقات را وارد کشور خود کنند یا حتی پروژه‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی به اجرا بگذارند. اما با تمام این احوال و برنامه‌ها عربستان سعودی همچنان حفظ محیط زیست را با تقاضا برای جبران ضررهای مالی بایکوت می‌کند.

 


نظر شما :