سه شنبه خونين عراق

۱۸ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۹ کد : ۶۴۱۳ اخبار اصلی
عراقی‌ها بار دیگر عزادار شدند. روزی خونین‌تر از پیش در بغداد که دوباره داغ روزهای سیاه تروریسم را در دل خانواده‌های عراقی زنده کرد. حادثه‌ای که باعث شد به تقاضای پارلمان نوری مالکی و تعدادی از وزرای کابینه‌اش ظرف 48 ساعت برای ادای توضیحاتی نزد نمایندگان بروند.
سه شنبه خونين عراق

دیپلماسی ایرانی: عراقی‌ها بار دیگر عزادار شدند. روزی خونین‌تر از پیش در بغداد که دوباره داغ روزهای سیاه تروریسم را در دل خانواده‌های عراقی زنده کرد. انفجارهای خونین روز سه‌شنبه عراق که این بار سه‌شنبه خونین لقب گرفت، دست کم 600 کشته و زخمى بر جای گذاشت. حادثه‌ای که باعث شد به تقاضای پارلمان نوری مالکی و تعدادی از وزرای کابینه‌اش ظرف 48 ساعت برای ادای توضیحاتی نزد نمایندگان بروند. اين حملات تروريستى با واکنش‌هاى شديد داخلى و بين‌المللى نیز روبه‌رو شد.

منابع امنيتى عراق اعلام کردند که آمار قربانيان انفجار پنج خودروى بمبگذارى شده در بغداد به 127 کشته و 448 زخمى رسيد.

اين در حالى است که قاسم الموسوى سخنگوى نظامى عراق، حزب بعث منحل شده عراق و تشکيلات القاعده را مسئول اين انفجارها دانست.

نورى مالکى نخست وزير عراق نيز در بيانيه‌اى با محکوم کردن شديد اين انفجارها حزب بعث و القاعده را به دست داشتن در اين انفجارها متهم کرد.

اياد السامرايى رئيس پارلمان عراق در نشست روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن انفجارهاى خونين بغداد و تسليت به ملت عراق از مقامات امنيتى اين کشور خواست تا با جديت هر چه تمام‌تر با اين اقدام تروريستى برخورد کنند.

وى هم چنين گفت: «پارلمان بنا به درخواست تعدادى از نمايندگان در نشست پنجشنبه ميزبان نورى مالکى به عنوان فرمانده کل نيروهاى مسلح، وزيران کشور و دفاع، فرمانده عمليات بغداد و رئيس سازمان اطلاعات خواهد بود.»

اين در حالى است که تعدادى از نمايندگان پارلمان عراق نيز جانبدارى از سازمان‌هاى امنيتى و دولت در مقابل کسانى که وحدت عراق را هدف قرار داده‌اند، خواستار شدند.

على الاديب از جمله نمايندگان عراقى بود که تاکيد کرد اين انفجارها دولت را هدف قرار داده هر چند که نشان دهنده شکاف آشکار در سازمان‌هاى امنيتى است.

برخى ديگر از نمايندگان عراقى نيز از سازمان‌هاى امنيتى به دليل ناتوانى در حمايت از شهروندان عراقى به شدت انتقاد کردند.

جلال طالبانى رئيس جمهوری عراق نيز در بيانيه‌اى ضمن محکوم کردن اين انفجارها هدف از آن را تعطيل کردن روند سياسى عراق و از بين بردن دستاوردهاى دولت در سال‌هاى گذشته دانست.

وى در این باره گفت: «همه عراقى‌ها اعم از سازمان‌هاى امنيتى، احزاب سياسى و سازمان‌هاى جامعه مدنى براى پر کردن شکاف‌هاى امنيتى وارد عمل شوند.»

طالبانى همچنين از جامعه بين‌المللى و کشورهاى همسايه‌ عراق نيز خواست تا تدابير لازم را براى حمايت از دولت عراق برای کنترل امنيت در اين کشور به عمل آورند.

برخى منابع نزديک به دولت عراق نيز از تصميم نورى مالکى برای انجام برخى تغييرات در کادر فرماندهى نيروهاى امنيتى اين کشور خبر دادند. اين منابع به روزنامه عراقی الصباح گفتند: «مالکى تماس‌هايى را با تعدادى از مسئولان امنيتى برای پيگيرى اوضاع امنيتى برقرار کرده و پس از آن نشست‌هايى فورى با تعدادى از آنها برگزار کرده است.»

طارق الهاشمى معاون رئيس جمهوری عراق نيز از شوراى رياست جمهورى خواست تا نشست فورى شوراى سياسى امنيت ملى را با مشارکت کميته امنيت و دفاع پارلمان برای ارزيابى فراگير اوضاع سياسى و امنيتى کشور خواستار شود.

عمار الحکيم رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق نيز در بيانيه‌اى اين جنايت تروريستى را که پس از موفقيت عراقى‌ها در تصويب قانون انتخابات صورت گرفته محکوم کرد و گفت: «اين اقدام بار ديگر به عراقى‌ها و جهانيان نشان داد کسانى که در پشت چنين اقداماتى قرار دارند برای متوقف ساختن روند سياسى تلاش مى‌کنند.»

فهرست ائتلاف ملى عراق نيز با محکوم کردن اين حملات تروريستى تاکيد کرد، چنين اقداماتى که در راستاى تهديد‌هاى مداوم عليه ملت عراق صورت گرفته است، دستاورد‌هاى دموکراتيک آنها را هدف قرار داده است.

ائتلاف ملى عراق همچنين بر ضرورت تجديد نظر در طرح‌هاى امنيتى، سازمان‌دهى سازمان‌هاى امنيتى و دور نگه داشتن اين سازمان‌ها از طرح‌ها و برنامه‌هاى سياسى حزبى و گروهى، منحصر کردن پرونده امنيتى کشور به امور امنيتى به دور از هر گونه سازش و اتخاذ تدابير فورى و جدى از سوى نخست وزير عراق برای ممانعت از تکرار چنين جنايت‌هايى تاکيد کرد.

اين در حالى است که تعدادى از نمايندگان عراق نيز برخى از وزيران امنيتى اين کشور و فرمانده عمليات بغداد را مورد انتقاد قرار داده و استعفاى آنها را خواستار شدند. سعدى البرزنجى از نمايندگان ائتلاف کردستان عراق گفت: «نبود فرهنگ استعفا يکى از مشکلات کشور ماست و اگر من جاى وزير کشور يا فرمانده عمليات بغداد بودم، پس از اين حملات همانند وزير کشور هند که پس از حملات بمبئى و وزير راه و ترابرى مصر پس از واژگون شدن قطار در کشورشان استعفا دادند، استعفا مى‌دادم.»

بهاء الاعرجى رئيس کميته‌ قانونى پارلمان عراق نيز گفت: «70 درصد از وزيران دولت نامزد انتخابات پارلمانى هستند و به دليل مشغوليت‌هايشان برای فراهم کردن مقدمات مبارزات انتخاباتى مسئوليت‌هاى خود را فراموش کردند.»

اين در حالى است که جواد البولانى وزير کشور عراق نيز در پى درخواست رياست پارلمان عراق مبنى بر حضورش در پارلمان برای استيضاح آمادگى خود را برای پاسخگويى به سئوالات نمايندگان اعلام کرد.

بان کى مون دبير کل سازمان ملل متحد نيز انفجارهاى روز سه‌شنبه در بغداد را به شدت محکوم کرد.

رابرت گيبس سخنگوى کاخ سفيد نيز به نمايندگى از دولت امريکا اين انفجارها را محکوم کرد.

سخنگوى دولت انگليس نيز با تسليت به خانواده‌هاى قربانيان اين انفجارها و محکوم کردن اين حملات تروريستى، اظهار داشت کسانى که از خشونت استفاده مى‌کنند هرگز در تحقق اهدافشان پيروز نخواهند شد.

پادشاه اردن نيز در پيام تسليت به رئيس جمهوری عراق ضمن محکوم کردن اين انفجار همبستگى خود را با دولت و ملت عراق برای سرکوب تروريسم در اين کشور اعلام کرد.

وزارت امور خارجه سوريه نيز در بيانيه‌اى اين انفجارها را محکوم کرد.

کريستوفر هيل سفير امريکا در بغداد و ريموند اوديرنو فرمانده نيروهاى امريکايى در عراق نيز در بيانيه‌ مشترکى ضمن محکوم کردن انفجارهاى بغداد ابراز اطمينان کردند که اين انفجارها هرگز مانع از پيشرفت عراقى‌ها برای ساخت آينده دموکراتيک و امن براى کشورشان نخواهد شد.

شوراى امنيت نيز در بيانيه‌اى بر ضرورت تحويل دادن عاملان اين جنايت‌ها به دستگاه‌هاى قضايى تاکيد کرد و از تمامى کشورها خواست در چارچوب تعهداتشان به قوانين بين‌المللى با دولت عراق همکارى کنند.

ديميترى مدودف رئيس جمهوری روسيه، برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه، گوئيدو وستروله وزير امور خارجه آلمان، فرانکو فراتينى وزير امور خارجه ايتاليا، آندرس فوگ راسموسن دبير کل سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو)، اتحاديه عرب و وزارت امور خارجه مصر نيز انفجارهاى سه‌شنبه خونين بغداد را محکوم کردند.


نظر شما :