انتظاراتی که از نشست کپنهاگ می رود

۱۶ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۵ کد : ۶۳۹۷ اخبار اصلی
نشست سران کشورهای جهان برای مقابله با تغییرات اقلیمی که روز دوشنبه ۷ دسامبر در کپنهاگ پایتخت دانمارک آغاز می‌شود، می‌تواند در صورت موفقیت به قراردادی الزام‌آور در نبرد علیه یکی از بزرگ‌‌ترین خطرات زیست‌محیطی منجر شود.
انتظاراتی که از نشست کپنهاگ می رود

دیپلماسی ایرانی: نشست سران کشورهای جهان برای مقابله با تغییرات اقلیمی که روز دوشنبه ۷ دسامبر در کپنهاگ پایتخت دانمارک آغاز می‌شود، می‌تواند در صورت موفقیت به قراردادی الزام‌آور در نبرد علیه یکی از بزرگ‌‌ترین خطرات زیست‌محیطی منجر شود.

نشست سران کشورها در کپنهاگ از ۷ دسامبر آغاز و تا ۱۸ همان ماه ادامه خواهد داشت. موضوع‌ها و مطالبات گوناگونی در کانون بحث‌های این نشست قرار دارند که هر اندازه بیشتر از سوی شرکت‌کنندگان مورد توجه قرار گیرند، موفقیت آن را بیشتر تضمین خواهند کرد.

یکی از مطالبات اساسی، توافق بر سر این مسئله است که میانگین گرمایش فراگیر زمین در مقایسه با عصر پیش‌صنعتی بیش از دو درجه افزایش نیابد. تا کنون این گرمایش 7/ ۰ درصد افزایش یافته است.

به باور کارشناسان محیط ‌زیست به هدف یاد شده می‌توان با این تدابیر دست یافت که ۵۰ درصد گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش یابد. بدین ترتیب که باید افزایش فراگیر گازهای آلاینده تا سال ۲۰۲۰ متوقف شوند.

کشورهای ثروتمندی چون اتحادیه اروپا، ایالات متحده امریکا، ژاپن، استرالیا، کانادا و روسیه باید بر پایه‌ سناریوی کمیسیون بین دولت‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۲۰ گازهای آلاینده خود را نسبت به سطح سال ۱۹۹۰ بین ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهند. افزون بر آن برای هر کشور صنعتی اهداف جداگانه مشخصی نیز تعیین شود.

کشورهای در حال گذار به جوامع صنعتی بزرگ مانند چین، هند، کره‌ جنوبی، مکزیک، برزیل و اندونزی نیز باید گازهای آلاینده خود را بین ۲۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سطحی کاهش دهند که در سال ۲۰۲۰ به آن خواهند رسید.

کشورهای ثروتمند باید از اقدامات کشورهای فقیر پشتیبانی مالی کنند. اقداماتی که هدف آنها کاهش گازهای گلخانه‌ای و محدودکردن پیامدهای تغییرات اقلیمی مانند کمبود آب یا جاری شدن سیل به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاهاست. در کوتاه‌مدت باید گونه‌ای کمک فوری بالغ بر سالانه ۱۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در اختیار کشورهای فقیر قرار گیرد. علاوه بر آن باید از صندوقی که برای مقابله با تغییرات اقلیمی ایجاد خواهد شد نیز به این کشورها کمک شود. چارچوب این کمک‌ها را باید تعیین کرد.

چنانچه در کپنهاگ توافق‌نامه‌ای از نظر حقوقی التزام‌آور به امضا نرسد، باید دست‌کم تاریخ جدیدی برای برگزاری یک نشست دیگر در سال ۲۰۱۰ تعیین شود تا این توافق‌نامه هر چه زودتر به امضا برسد. چنین نشستی می‌تواند در ماه ژوئن سال آینده در بن یا در ماه دسامبر در مکزیک برگزار شود.

قرار است در نشست دانمارک محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز حضور یابد.


( ۱ )

نظر شما :