تیم مذاکره کننده هسته‌ای را عوض کنید

۱۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۲ کد : ۶۳۶۹ اخبار اصلی
گفتاری از داود هرمیداس باوند.
تیم مذاکره کننده هسته‌ای را عوض کنید

هرمیداس باوند، معتقد است واکنش های تند به قطعنامه شورای حکام پرونده هسته ایی ایران را پیچیده ترمی کند و مناسب ترین موضع گیری دولت در شرایط  فعلی روی کار آوردن افرادی با دیدگاههای متفاوت برای ادامه مذاکرات است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبر آنلاین در خصوص اینکه دولت اکنون چه سیاستی را باید پیش بگیرد که از قطعنامه های بعدی علیه ایران جلوگیری کند گفت: ایران در شرایط فعلی باید دو راه را پیش بگیرد، اول به پیشنهاد البرادعی پاسخ مشخصی دهد و دوم اینکه تیم مذاکره کننده را تغییر دهد و افرادی را برای مذاکره  انتخاب کند که دیدگاه متفاوتی  با تیم فعلی دارند.

باوند افزود: معمولا کشورهای مختلف افرادی را که دیدگاه های متفاوت دارند را نگه داشته و در چنین مواقعی از آنها استفاده می کنند، چراکه حضور این افراد در مذاکرات بین المللی از یک سو نشان می دهد که تمامی افراد و گروه های داخل کشور اهداف و منافع مشترک را دنبال می کنند و این مسئله برای حفظ حیثیت کشور مهم است و از سویی دیگر این افراد پیشنهاد های متفاوت و جدیدی خواهند داشت که راه گشا خواهد بود.

وی ابراز عقیده کرد: البته این درایت از دولت دیده نمی شود و به نظر می رسد دولت اصرار دارد که بگوید با هیچ نگرش و دیدگاهی غیر از دیدگاه خود مذاکرات را پیش نخواهد برد.

این کارشناس مسائل استراتژیک معتقد است قطعنامه ایی که شورای حکام آژانس بین المللی صادر کرده است بیشتر جنبه سرزنش دارد و در آن لغتی که معنای محکومیت ایران را داشته باشد دیده نمی شود اما باید از تصمیمات سخت گیرانه شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کرد.

"هرمیداس باوند" در گفتگو با خبر آنلاین، مصوبه روز گذشته هیات وزیران در خصوص احداث 10 سایت هسته ایی جدید را تصمیم عجولانه دانست و گفت: در شرایط فعلی که قطعنامه شورای حکام صادر شده و کشورهای 1+5 موضع گیری هایی علیه ایران داشتند چنین واکنش های که توام با عصبانیت و عجولانه تعبیر می شود، نه تنها برای کشور چاره ساز نخواهد بود بلکه مسئله را پیچیده تر می کند.

وی معتقد است در این شرایط افکار عمومی جهان بیشتر علیه ایران بسیج خواهند شد و موضع گیری ها و تصمیمات گروه 1+5 بیشتر در جامعه جهانی مشروعیت پیدا می کند .

وی افزود: این اقدامات زمینه قطعنامه های سنگین تر علیه ایران در شورای امنیت را فراهم می کند و در واقع در این شرایط زمان مناسبی برای مطرح کردن چنبن بحث هایی نیست چراکه این اقدامات به مفهوم دهن کجی به جامعه بین الملل محسوب می شود  که برای کشورپیامد های زیادی در پی خواهد داشت .

وی گفت : تاسیس نیروگاههای جدید در مدت کوتاه امکان پذیر نیست و به نظر می رسد که بهتر بود از قبل اقداماتی برای زیر ساخت های لازم سایت های جدید صورت می گرفت و اکنون تحت عنوان مصوبه مجلس دوره قبل برای توسعه سایت های هسته ایی اقداماتی انجام می شد اما اینکه یک مرتبه دولت اعلام کند می خواهد 10 سایت جدید را راه اندازی کند ، واکنشی عصبانی و مقابله به مثل به نظر می آید.

منبع: خبرآنلاین


نظر شما :