افراطی گری جواب نمی‌دهد/ حل دیپلماتیک موضوع لازمه پذیرش نظارت آژانس

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۸ کد : ۶۳۶۵ اخبار اصلی
لاريجانى گفت: مذاکرات هسته‌ای ما متاسفانه در دالانی قرار گرفته و فکر کرده اند با سیاست چماق و هویج می‌توانند کار را از پیش ببرند.
افراطی گری جواب نمی‌دهد/ حل دیپلماتیک موضوع لازمه پذیرش نظارت آژانس
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت روز شهادت آیت الله مدرس به روز مجلس نامگذاری شده است و در محل تالار مشروطه مجلس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: این جایگاهی است که شهید مدرس در آن سخنرانی های علمی داشتند که هر کدام یکی از مسائل حساس تاریخ ایران را رقم زده است.

غرب بر سر دوراهی است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مشخص نیست دلیل عصبانیتشان چیست، گفت: اینکه می خواهند از این ماجرا سوء استفاده کنند جای تامل است. بنابراین غرب سر دو راهی قرار دارد یا باید بپذیرد ایران فناوری هسته ای خود را در مسیر مقررات بین المللی انجام دهد یا اینکه ایران باید مجال دیگری برای خود تعریف کند و خود به فکر صیانت از خود باشد. همه اینها در حالیست که آنها باید به ما تضمین دهند، لذا باید آنها پاسخگو باشند که چگونه می توانند رفتار سالم و تحت نظارت ایران را تضمین کنند. اگر چنین کنند ایران همین مسیر را می رود در غیر این صورت ایران مجبور است از امکانات خود برای صیانت از حقوقش استفاده کند.

افراطی گری در کشور ما هیچ گاه جواب نداده است

رئیس قوه مقننه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر انگ نزدن و تهمت نزدن به افراد اشاره و تاکید کرد: ایشان فرمودند در فضای اخوت مسائل دنبال شود و حتی درباره شعارهای تند نیز تذکر دادند هر کسی را منافق و ضد ولایت فقیه نگویید این نکات نکات مهمی است که رسانه ها باید فضا را به میر اعتدال برگردانند زیرا افراطی گری در کشور ما هیچ گاه جواب نداده است.

وی گفت: در انتخابات اخیر برخی دوستان مناقشاتی داشتند اما باید توجه کنند که مسئله انتخابات تنها مسئله مهم کشور نیست مسائل مهمی دیگری هستند که قلمرو منافع ملی را مشخص می کنند. تمرکز روی موضوعی که همیشه در کشور بوده ممکن است سایش ایجاد کند کسانی که در انتخابات نظراتی دارند باید توجه کنند همیشه از این سنخ مناقشات وجود داشته است. مگر در زمانی که آقایان مسئولیت داشتند این مناقشات بوجود نمی آمد؟ این قبیل مسائل توان ملی کشور را دچار سایش می کند. فکر می کنم درک موضوع و فهم درست شرایط کمک می کند که مسیر صحیح را دنبال کنیم و همه با هم باید به این موضوع کمک کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی  در پاسخ به سئوال یک خبرنگار خارجی که به تصویب طرحی مبنی بر مقابله با توطئه های آمریکا و کمک گروه های پیشرو بود و پرسید مصداق گروه های پیشرو چیست، اظهار داشت: به نظرم یکی از کارهای مهم مجلس هشتم تصویب این طرح بود.

مصوبه مجلس برای کمک به جریانات پیشرو

وی با اشاره به اقرار رئیس جمهور آمریکا در ضایع شدن حقوق بشر در زندانهای گوانتانامو و ابوغریب، خاطر نشان کرد: ایشان دیر هنگام این موضوع را مطرح کرد حال که به این موارد اعتراف می کنند چرا خاموش شده اند و اقدامی انجام نداده اند؟ فجایع آمریکایی ها در افغانستان، عراق و فلسطین چیزهای کوچکی نیست. اینکه جریانات پیشرو در دنیا کمک شوند تا صدایشان به سراسر دنیا برسد و فجایع آمریکا را که شاهد آن هستیم در دنیا منتشر کنند کار بسیار مفیدی است.

رئیس مجلس به اظهارات باراک اوباما در خصوص زندان ابوغریب و گوانتانامو اشاره و خاطر نشان کرد: این پرونده نباید مختومه شود و تازه در حال مفتوح شدن است کمک مجلس به گروه های پیشرو این بود که به جریانات پیشرو کمک شود تا گام های بلند بردارند. مجلس نیز با اقتدار رای بالایی به این طرح داد.

نماینده مردم قم در پاسخ به این سئوال که زمان اجرایی کردن لایحه هدفمند کردن یارانه ها چه زمانی خواهد بود، گفت: زمان اصلی اجرای این قانون پس از تصویب لایحه و تایید شورای نگهبان مشخص می شود. هنوز مرحله اولیه انجام نشده است اما بخش اعظم کار صورت گرفته اختلاف نظری وجود دارد که در حال گفتگو هستند.

هشدار به غرب

رئیس مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید که برخی ناظران معتقدند پرونده هسته ایران پس از قطعنامه شورای حکام به وضعیت اول برگردانده شده شما از حمله نظامی، تهدید و تحریم کدام را احتمال می دهید که در قبال ایران انجام شود، گفت: این احتمالات همیشه وجود داشته است ما هیچ گاه این احتمالات را در مسیر فعالیت هسته ای نادیده نگرفته ایم همین تهدیدات باعث شد ایران برای صیانت از مراکز هسته ای خود فکر دیگری داشته باشد بنابراین این تهدیدات همواره بوده و هیچ گاه این جسارت را نداشته اند که اقدامی انجام دهند.

وی افزود: مذاکرات هسته ای ما متاسفانه در دالانی قرار گرفته و فکر کرده اند با سیاست چماق و هویج می توانند کار را از پیش ببرند.

لاریجانی به طرح بحث تغییر در سیاست های آمریکا اشاره و خاطر نشان کرد: پس از 7-8 ماه روشن شد که آنها از روش های گذشته خود استفاده می کنند و فکر می کنم مجال دیپلماتیک هنوز وجود دارد و این مسیر برای آنان مفید است تا ایران بر اساس ضوابط آژانس و نظارت بین المللی کار خود را جلو ببرد. البته آنها مختار هستند هر روشی را برگزینند اما ایران نیز متناسب با آن روش عمل خواهد کرد.

حرکت در مسیر نظارت آژانس لازمه حل دیپلماتیک موضوع هسته ای است

خبرنگار یک رسانه خارجی از لاریجانی در خصوص وضعیت هسته ای ایران در آینده نزدیک و سیاست ایران در صورت صدور قعطنامه شدیدتر جویا شد و رئیس مجلس پاسخ داد: در واقع این مسیری که ایران می رود تعریف شده است از این پس نیز مایل هستیم در مسیر نظارت آژانس حرکت کنیم و این نگاه اقتضا می کند به راه حل دیپماتیک پایبند باشیم. اگر دیگران به دنبال کلاه برداری سیاسی باشند ایران روش خود را عوض خواهد کرد این آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که چه مسیری را طی می کنند.

وی ادامه داد: شنیدم اخیرا مباحثی را مطرح کرده اند در خصوص تضمین های عینی، که البته از سوی البرادعی مطرح شد و تعجب آور بود. زیرا ایشان انسان با سابقه ای است اما چه تضمینی وجود دارد در مذاکرات طولانی دکتر روحانی با همه توجهی که داشتند نهایت به این نقطه رسیدند که آنها گفتند باید گارانتی تعریف شود و سپس گفتند هیچ گارانتی نداریم نباید فعالیت هسته ای داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تا آنجایی که در جریان بوده ام و مذاکرات هسته ای را در عهدی دنبال می کردم آنچه در رسانه ها مطرح می کنند بیشتر ژست است اما آنچه در مذاکرات می گویند حقیقت است و آن حقیقت این است که نمی خواهند ایران فناوری هسته ای داشته باشند و بهتر است آن را شفاف اعلام کنند.

لاریجانی تاکید کرد: ظلم آنها در این دوره این بود که ان پی تی را از انتفاع انداختند و آن را بی خاصیت کردند خودشان هم می دانند موضوع چیست. اخیرا در خصوص سایت فوردو مسئله ای را طرح کردند که حیرت آور است زیرا آنان بازرسانشان را فرستادند و حتی دیدند که دستگاهی نصب نشده،  باید گفت چرا احساس خطر کردید شاید تصور کردند اگر فشاری ایجاد کنند ممکن است تنزلی صورت گیرد که البته این تصمیم عاقلانه ای نبود اگر در مسیر دیپلماتیک بروند راحت تر می توانند با ایران تعامل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره حوادث بعد از انتخابات و پیگیری های مجلس در آن زمینه گفت: مجلس باید برای حفظ انقلاب و آزادی های اجتماعی که همگی از امور مهم محسوب می شوند تلاش کند. در مسائل پس از انتخابات نیز این توجه به عمل آمده و پیگیری های لازم با تشکیل کمیته حقیقت یاب به دنبال آن رفت که ظلمی به شخصی نرفته باشد.

وی افزود: مجلس نسبت به افراطی گری حساس بود، این در مورد وقایع کهریزک و مجتمع سبحان پیگیری شد. این پیگیری ها هم حالت بازدارنده داشت و در متوقف کردن حالت افراطی گری موثر و مفید واقع شد.

وی تصریح کرد: در این رابطه پرونده ای نیز به قوه قضائیه ارسال شده است و امیدواریم قوه قضائیه به همه مسائل رسیدگی نماید البته ما نیز پیگیری خود را ادامه خواهیم داد.

خبرنگار دیگری در رابطه با نقاط ضعف و قوت قوه قانونگذاری طی مجلس هشتم از لاریجانی سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: طرح های بسیار مهمی در مجلس مطرح شد که این طرح ها عموما بنیادین و اساسی بود.

رئیس مجلس قانون محاسبات، قانون تجارت و قانون مجازات اسلامی را از جمله این اقدامات اساسی ذکر کرد و گفت: برای مثال قانون مجازات اسلامی هم اکنون در مرحله پایانی بوده و نظر مشورتی شورای نگهبان دراین رابطه اخذ شده و به زودی در مجلس طرح خواهد شد.

دموکراسی در عراق به مذاق آمریکا خوش نمی آید

لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت بعثی ها در عراق به کمک آمریکا گفت: ملت عراق خود راه درست را دنبال می کنند و هم اکنون نیز در یک مسیر دموکراتیک مجلس و دولت مردمی در این کشور شکل گرفته است ما در منطقه کمتر کشوری را داریم که چنین مجلسی داشته باشد و این به مذاق آمریکایی ها چندان خوش نمی آید و همچون خاری در چشم آنهاست.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای بازگرداندن بعثی ها به قدرت در عراق، گفت: این برای آمریکا یک فضاحت است که به دنبال گروهی میرود که به عنوان یک قاتل در منطقه شناخته شده اند.

وی با بیان اینکه عده ای از کشورها در منطقه مسیر را اشتباه می روند، گفت: این کشورها به جای آنکه بیایند از انتفاضه و حماس حمایت کنند پای نیروهای بیگانه را به منطقه باز می کنند. آنها از تجربه کمک به صدام که به قول خود حدود 40 میلیارد لار بوده عبرت نگرفته و حیثیت خود را از دست می دهند.

لاریجانی گفت: از همین چیزها است که گروهکی مثل القاعده از دل سعودی ها شکل گرفته و می رفتند در عراق بمب گذاری می کردند و بحث شیعه و سنی دامن می زدند.

رئیس مجلس با اشاره به کشتار شیعیان در یمن نیز گفت: اینها در تاریخ می ماند که برادران یمنی با سلاح های سعودی کشته شدند.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سئوال دیگری درباره معاوضه سوخت هسته ای گفت: در بحث هسته ای یک سیستم تصمیم گیری در ایران وجود داشته که با هماهنگی سه قوه مختلف زیر نظر رهبر معظم انقلاب تمشیت می شود.

وی تاکید کرد غربی ها باید بدانند که این مسئله برای ما حیاتی بوده و فکر نکنند که می توانند با یک شکلات آن را با ما عوض کند.

احتمال تولید اورانیوم 20درصد درایران

لاریجانی در ادامه گفت: یک رآکتور تهران نیاز به سوخت دارد ما هم می خواهیم آن را بخریم  ولی آنها با یک نوع کلاهبرداری می خواهند به دنبال یک ماجرای دیگری بروند اگر آنها نمی خواهند این را به ما بفروشند خودمان می رویم و 20 درصد را تولید می کنیم.

وی درباره این سئوال که بعد از طرح دیروز ایران مبنی بر تاسیس 10 سایت جدید هسته ای رسانه های غربی آن را یک بلوف دانسته اند، گفت: آنها روزی فکر نمی کردند ایران بتواند زنجیره سانتریفیوژی را راه اندازی کند اما دیدیم چه شد و چگونه با اتکا به توانمندی داخلی توانستیم به این امر دست پیدا کنیم.

رئیس مجلس در عین حال درباره کاهش سطح همکاری ایران با آژانس نیز تصریح کرد: ما برای کاهش همکاری خود با آژانس یک کار تخصصی انجام داده و این بستگی به رفتار طرف مقابل دارد که چگونه با ما برخورد کند.

لاریجانی تصریح کرد: آژانس انرژی اتمی به واقع با اقدامات اخیر خود تضعیف شده و ان پی تی را نیز تخریب کرده اند. ما هم نمی خواهیم لگدی به آن بزنیم.

وی در خصوص کشتار شیعیان در یمن نیز تصریح کرد: ما در مجلس نسبت به این موضوع حساسیت خود را نشان داده و به جد از دیگر کشورها و مشخصا از سعودی ها می خواهیم این روند را متوقف کنند. البته رایزنی هایی نیز در حال انجام است و در مجالس اسلامی نیز این بحث را دنبال خواهیم کرد.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که چرا در مسئله غزه ایران جدی تر واکنش نشان داده بود، گفت: در قضایای غزه طرف مقابل صهیونیست ها بودند که باید سریع تر کار انجام می شد ولی در این مسئله یک مشکل بین مسلمانان است که ما به سعودی ها می گوییم که این کار را متوقف کنند زیرا حداقل در ماه حرام کشتار در چنین شرایطی کار درستی نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به سئوالی درباره سفرهای استانی نیز گفت: این سفرها ابتکاری مثبت بوده و با این ابتکار چند هدف به خوبی دنبال شده است. ولی اینکه مصوباتی در این سفرها تصویب شده و اجرا نمی شود باید پیگیری کرد.


نظر شما :