اوباما از روز سه شنبه در برابر آزمون سخت افغانستان

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۷ کد : ۶۳۵۶ اخبار اصلی
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بعد ازظهر روز سه‌شنبه اول دسامبر در سخنرانی خود در آکادمی نظامی وست پوینت استراتژی جدید امریکا در افغانستان را اعلام خواهدکرد. نتایج حضور نظامی امریکا در افغانستان با سرنوشت ریاست جمهوری اوباما گره خورده است.
اوباما از روز سه شنبه در برابر آزمون سخت افغانستان

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بعد ازظهر روز سه‌شنبه اول دسامبر در سخنرانی خود در آکادمی نظامی وست پوینت استراتژی جدید امریکا در افغانستان را اعلام خواهد کرد. نتایج حضور نظامی امریکا در افغانستان با سرنوشت ریاست جمهوری اوباما گره خورده است.

انتخاب آکادمی نظامی وست پوینت برای سخنرانی و تشریح راهبرد جدید ایالات متحده امریکا در افغانستان، انتخاب سنجیده و دقیقی از سوی اوباماست. آکادمی وست ‌پوینت، قدیمی‌ترین و معتبرترین آکادمی نظامی امریکا و جهان است که از ۱۸۰۲ افسران ارتش آمریکا را برای سطوح فرماندهی تربیت می‌کند.

تعیین خط مشی جدید در افغانستان با سرنوشت سیاسی خود باراک اوباما گره خورده است. آنتونی کوردسمان یکی از کارشناسان نظامی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن در این باره می‌گوید: «سیاست امریکا در افغانستان برای ریاست جمهوری اوباما سرنوشت‌ساز است.»

به اعتقاد کوردسمان چگونگی روند اوضاع در افغانستان در انتخاب مجدد اوباما در سال ۲۰۱۲ و نیز داوری نسل‌های آینده درباره وی تعیین‌کننده خواهد بود. در مورد چگونگی روند اوضاع در افغانستان، اوباما شخصا مسئول شناخته خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، برخی جوانب راهبرد جدید اوباما در افغانستان قبل از سخنرانی‌اش در وست پوینت آشکار شده‌اند؛ از جمله افزایش سربازان امریکایی مستقر در افغانستان از رقم ۶۸ هزار نفر کنونی به یک‌صد هزار نفر. امریکا همچنین می‌خواهد در جبهه وسیعی به مقابله با شورشیان طالبان بپردازد و هم‌زمان مردم عادی افغانستان را به سوی خود جلب کند. این سیاست تنها از طریق تقویت نیرو و دست‌زدن به عملیات خطرناک در مناطق صعب‌العبور افغانستان امکان‌پذیر است. به‌ موازات این نبرد امریکا قصد دارد ساختار دولتی و سیاسی افغانستان را که به دلیل فساد و سوء مدیریت به شدت تضعیف شده، تقویت کرده و به آن ثبات ببخشد.

سخنگوی باراک اوباما به این موضوع اعتراف می‌کند که هزینه‌های اعزام سربازان جدید به افغانستان بسیار بالاست. اعزام هر سرباز جدید، هزینه حضور امریکا در افغانستان را سالانه تا یک میلیون دلار افزایش می‌دهد. افزایش نیرو همچنین به افزایش تلفات و زخمی‌ها در میان سربازان امریکایی نیز منجر می‌شود. به همین ‌دلیل تعیین خط مشی جدید امریکا در افغانستان با بحث‌های درونی کشداری همراه بوده است تا جایی که مخالفان و منتقدان اوباما اورا به تردید و دودلی در راهبری امور افغانستان متهم می‌کردند.

میدان عمل کافی برای تصحیح خطا برای اوباما تقریبا وجود ندارد. تا پایان سال جاری باید درباره همه ‌چیز تصمیم‌گیری شود. کابینه جنگی اوباما که از بزرگان نظامی و سیاسی امریکا تشکیل شده، تاکنون ۹ بار درباره افغانستان تشکیل جلسه داده‌ است. 

استیو بیدل کارشناس شورای روابط خارجی امریکا در این باره می‌گوید: «گره اصلی در تصمیم‌گیری راجع به راهبرد جدید امریکا در افغانستان این است که افزایش نیرو در افغانستان الزاما پپروزی را تضمین نمی‌کند. در عین‌ حال خروج از افغانستان نیز شکستی با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی محسوب می‌شود. پس از شکست امریکا در ویتنام زمان زیادی صرف شد تا ارتش امریکا خود را دوباره بازیابد. اوباما در سخنرانی روز سه‌شنبه‌ خود در وست پوینت باید نحوه خروج از این دوراهی را نیز تشریح کند.»

آنتونی کوردسمان نیز می‌گوید: «اوباما باید هدف روشنی را مشخص کرده و تشریح کند؛ هدفی که برای ارتش امریکا در افغانستان دست‌ یافتنی باشد. اوباما باید روشن کند که حضور و موفقیت در افغانستان چندین سال زمان خواهد برد. او باید در باره مسائل و خطرات حضور امریکا در افغانستان صریح باشد. او باید یک برنامه‌ زمانی برای اقدام‌های بعدی ارائه کرده و توضیح دهد که گام‌های پیشرفت‌ خود را چگونه مشخص و ارزیابی خواهد کرد. به‌ویژه رئیس جمهوری امریکا باید کاملا روشن توضیح دهد که پیروزی در افغانستان به چه معناست و چگونه باید آن را دید.»

همه‌ این بایدها را اوباما باید به شکلی انجام دهد که برای تمام جهان قانع‌کننده باشد. به نظر آنتونی کوردسمان این کار حتی برای فرد سخنوری چون اوباما وظیفه‌‌ای بسیار بزرگ و دشوار به حساب می‌آید.


نظر شما :