نخستين کابينه آلمان و اسرائيل

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۴ کد : ۶۳۵۴ اخبار اصلی
روابط آلمان و اسرائیل وارد مرحله جدیدی می‌شود. مرحله‌ای که پیش از آن به هیچ وجه سابقه نداشته است. روز دوشنبه ۲۷ نوامبر کابینه آلمان در برلین میزبان همتایان اسرائیلی خود است تا درباره‌ موضوعاتی از جمله عملیات شهرک‌سازی و برنامه‌های اتمی ایران به گفت‌وگو بپردازند.
نخستين کابينه آلمان و اسرائيل

دیپلماسی ایرانی: روابط آلمان و اسرائیل وارد مرحله جدیدی می‌شود. مرحله‌ای که پیش از آن به هیچ وجه سابقه نداشته است. روز دوشنبه ۲۷ نوامبر کابینه آلمان در برلین میزبان همتایان اسرائیلی خود است تا درباره‌ موضوعاتی از جمله عملیات شهرک‌سازی و برنامه‌های اتمی ایران به گفت و گو بپردازند. این دیدار که در 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، نشان از ورود آلمان به دوستی عمیق با اسرائیل دارد.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه‌ آلمان در نخستین سفر خود به اسرائیل که اخیرا صورت گرفت، در هنگام ورود به این کشور گفت: «این‌که چنین دیدارهایی میان اسرائیل و آلمان با توجه به جنایات آلمانی‌ها بر ضد یهودیان در دوران نازی‌ها هنوز انجام می‌شود، نشان قاطعی بر این امر است که در کنار مسئولیت‌ها، دوستی‌ ما و اسرائیل در حال گسترش است».

همکاری میان آلمان و اسرائیل جنبه‌های مختلفی را چه از نظر نظامی و چه از لحاظ مشارکت در پروژه‌های علمی یا پژوهش‌‌های زیست‌محیطی در بر می‌گیرد. با این حال از هم‌اکنون مشخص شده که محور اصلی گفت و گوها در برلین وضعیت کنونی حاکم در خاورمیانه و همچنین سیاست شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است.

با گذشت بیش از ۶۰ سال از پایان جنگ جهانی دوم‌ این نخستین دیدار اعضای کابینه‌ آلمان و اسرائیل با یکدیگر است. بر اساس برنامه‌ اعلام شده ‌قرار است شیمون پرز نخست‌وزیر اسرائیل در تاریخ ۲۷ ژانویه در پارلمان آلمان سخنرانی کند. این روز در آلمان روز یادبود کشته‌شدگان در زمان نازی‌هاست.

آلمان و صلح خاورمیانه

حرکت اخیر دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تندروی اسرائیل مبنی بر اعلام ساخت ۹۰۰ دستگاه آپارتمان در شهرک‌ یهودی‌نشین گیلو واقع در شرق اورشلیم موجب شد تا کارشناسان این اقدام را به منزله‌ یک سد دیگر بر سر راه مذاکرات روند صلح در خاورمیانه تلقی کنند.

هر چند کابینه‌ امنیتی اسرائیل در نشست شامگاه چهارشنبه (۲۵ نوامبر) شهرک‌سازی در کرانه‌ غربی رود اردن را به حالت تعلیق درآورد، اما شرق بیت المقدس را از این قاعده مستنثنا کرد. اسرائیل برای آنکه نشان دهد در برابر فشارهای بین‌المللی تسلیم نمی‌شود، دو روز پس از اتخاذ این تصمیم، مجوز ساخت ۲۸ ساختمان عمومی در شهرک‌های یهودی‌نشین را صادر کرد. این دستور از سوی وزیر دفاع آلمان صادر شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و گیدو وستروله وزیر دفاع این کشور با محکوم کردن ساخت واحد مسکونی در شهرک گیلو این حرکت را مقایر با سیاست‌های اتحادیه‌ی اروپا و همچنین ایالات متحده‌ امریکا دانستند.

 با این حال اسرائیل همچنان دولت آلمان را بازیگر نقش اساسی در حل کشمکش‌های خاورمیانه می‌داند. دلیل این امر نیز بیش از همه به موضع‌گیری شفاف آنگلا مرکل در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و همچنین تلاش‌های آلمان برای آزادی گیلاد شالیط سرباز اسرائیلی باز می‌گردد.


نظر شما :