پوتين و مدودف رقيب هم مى‌شوند؟

۰۶ آذر ۱۳۸۸ | ۲۲:۳۰ کد : ۶۳۱۹ اخبار اصلی
ناظران سیاسی روسیه سخنرانی مدودف را انتقاد مستقیم از سیاست‌های رئیس جمهوری قبلی یعنی پوتین ارزیابی کردند.
پوتين و مدودف رقيب هم مى‌شوند؟

دیپلماسی ایرانی: روز شنبه ۲۱ نوامبر در کنگره حزب روسیه متحد در سن‌پترزبورگ از اختلاف ‌نظر و انشقاق نشانی دیده نمی‌شد. ولادیمیر پوتین مرد نیرومند کرملین که گفته می‌شد در سیاست‌گذاری‌های کلان با مدودف اختلاف‌نظر دارد پشتیبانی کامل خود را از رئیس‌ جمهوری روسیه اعلام کرد.

پوتین در سخنرانی خود در کنگره گفت که مدودیف حقیقتا خواهان مدرنیزه کردن ضروری و بنیادی کشور است.

وی ابراز اطمینان کرد که چنین سیاستی بازتاب‌دهنده کامل روحیه‌ای است که بر جامعه روسیه حاکم است.

مدودف در سخنرانی خود در کنگره‌ بار دیگر خواستار اصلاحات در روسیه شد. وی همچنین گفت که اگر حزب روسیه‌ متحد در پی تحولات باشد، باید خود را نیز متحول کند. به گفته رئیس‌ جمهوری روسیه، حزب حاکم باید مدرن‌تر، منعطف‌تر و بازتر شود. مدودف رو به نمایندگان کنگره گفت: «شما باید یاد بگیرید که در یک مبارزه رودرروی انتخاباتی پیروز شوید.»

احزاب اپوزیسیون در انتخابات شورای شهر گذشته در ماه اکتبر حزب روسیه متحد را به تقلب انتخاباتی متهم کرده بودند. در این انتخابات حزب حاکم به پیروزی آشکاری دست یافت.

مدودف یک هفته پیش در یک سخنرانی خطاب به ملت روسیه خواستار مدرنیزه کردن کشور شده بود. وی از این که کشورش به صادرات مواد خام وابسته است، انتقاد کرد و گفت که باید تاثیر دولت بر اقتصاد کاهش یابد.

ناظران سیاسی روسیه سخنرانی مدودف را انتقاد مستقیم از سیاست‌های رئیس جمهوری قبلی یعنی پوتین ارزیابی کردند. کسی که اکنون در روسیه پست نخست‌وزیری را بر عهده دارد و به یک چهره کاریزماتیک پرنفوذ و غیر قابل شکست تبدیل شده است. برخی ناظران سیاسی گمان می‌کنند که بین مدودف و پوتین نبرد قدرت در گرفته است.

ولی پوتین در کنگره نشان داد که با پیشنهاد مدودف برای مدرنیزه کردن اقتصاد موافق است. با این همه ناظران سیاسی معتقدند که آن دو برای رسیدن به چنین هدفی تصورات کاملا متفاوتی دارند. پوتین برخلاف مدودف بیشتر خواهان خریدن مدرنیزاسیون است. وی می‌خواهد در سال آینده یک‌صد میلیارد روبل در صنایع غیرنظامی فضانوردی، ۹۶ میلیارد روبل در بخش هسته‌ای و ۲۲ میلیارد روبل در صنایع هواپیمایی سرمایه‌گذاری کند.

ولادیمیر پوتین همچنین در کنگره اعلام کرد که کمک به صنایع خودرو‌سازی گسترش خواهد یافت. پوتین برای این طصنعت طرحی در نظر دارد که بر اساس آن هر کس خودرویی قدیمی‌تر از 10 سال داشته باشد با اسقاط کردن آن و خرید خودروی تازه می‌تواند ۵۰ هزار روبل (معادل ۱۲۰۰ یورو) از دولت کمک بلاعوض دریافت کند.

اما آنچه بسیاری از آن هراس دارند این است کع هیچ تضمینی وجود ندارد که این پول‌‌های کلان در کانال‌های سیاه فساد اداری حیف و میل نشوند. سازمان شفافیت بین‌المللی هفته‌ گذشته فهرستی درباره‌ فساد در کشورهای جهان منتشر کرد که بر اساس آن روسیه در کنار کشورهایی چون سیرالئون و تیمور شرقی در جایگاه ۱۴۶ قرار دارد.

کارشناسان فساد مالی در روسیه را حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. پوتین همچنین هشدار داد که روسیه در آینده روزهای دشواری تجربه خواهد کرد. به گفته وی رشد اقتصادی روسیه در سال جاری تا حدود ۸/۵ درصد کاهش خواهد یافت.

در هر صورت مدت‌هاست که کنگره‌های حزبی در روسیه از حالت یکنواخت و ملا‌ل‌‌آور پیشین خارج و به محلی برای تضارب آرا تبدیل شده است. با اینکه استقبال از مدودف در کنگره‌ اخیر از سوی نمایندگان حزبی چندان چشمگیر نبود، ولی رسانه‌های مسکو گمانه‌زنی می‌کنند که در سلسله مراتب حزب پوتین، مدودف و هوادارنش از نفوذ روزافزون برخوردار شوند و در آینده نزدیک چرخشی لیبرالی در این حزب محتمل است.


نظر شما :