امریکا اعراب را برای مقابله با ایران مجهز می‌کند

۰۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۹ کد : ۶۳۰۸ اخبار اصلی
کشورهای عربی، بخصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، درصدد هستند تا قدرت‌ نیروهای هوایی و سیستم دفاع موشکی خود را برای مقابله با هرگونه چالشی از سوی ایران افزایش دهند.
امریکا اعراب را برای مقابله با ایران مجهز می‌کند

دیپلماسی ایرانی: کشورهای عربی، به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، درصدد هستند تا قدرت‌ نیروهای هوایی و سیستم دفاع موشکی خود را برای مقابله با هرگونه چالشی از سوی ایران افزایش دهند.

آنها بیشتر به دنبال تامین‌کنندگان سنتی خود در غرب، ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه هستند.

دوسالانه نمایش هوایی در دوبی، که روز یکشنبه در امارات متحده عربی افتتاح شد، پنجره‌ای بود به آخرین تکنولوژی‌ای که به این کشور ارزانی شده است.

قدرت هوایی در واقع فاکتور تعیین کننده‌ای در بسیاری از درگیری‌های خاورمیانه است که از سال 1967 با درگیری میان اعراب و اسرائیل، زمانی که هواپیماهای جنگنده اسرائیل حریم هوایی مصر، سوریه و اردن را شکستند آغاز شد.

برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، که در حاشیه راه دریایی با ایران قرار دارند، قدرت نظامی هوایی آنها برای مقابله با زرادخانه موشک‌های بالیستیک ایران در هر درگیری‌ احتمالی نقش بسیار مهمی دارد.

در تحلیلی که توسط گروه متخصصان دفاعی آلمان منتشر شده است آمده است که دست‌یابی به بهترین تجهیزات نظامی هوایی هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتصادی عملی است و به یک اولویت در خاورمیانه تبدیل شده است.

این گزارش تاکید می‌کند که 6 کشور شورای همکاری‌های خلیج‌فارس –عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان، قطر و بحرین- اولویت بالایی به تجهیز قدرت نظامی خود داده‌اند.

این گزارش همچنین می‌افزاید که سیاستمداران در منطقه از اهمیت نیروی هوایی اطلاع دارند و می‌دانند که باید تجهیزات خود را به روز کنند و در صورت لزوم حجم تجهیزات خود را افزایش دهند.

ترکیب نیروهای هوایی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار بیشتر از تعداد نیروهای هوایی در ایران است که بیش از 30سال است که از تحریم‌های نظامی از سوی امریکا رنج می‌برد.

هرچند، نیروهای هوایی تنها به به تجهیزات بازدارنده نیاز ندارد بلکه به ارکان مهمی دیگری برای مقابله با توان زمینی ایران نیز نیازمند است چراکه صنایع انرژی کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند یکی از اهداف عمده ایران باشد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس، همراه با مصر و اردن، دریافت کننده سیستم نظامی امریکا به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار هستند که در سال 2007 توسط جورج بوش اعلام شد تا بتوانند در مقابل برنامه هسته‌ای ایران مقابله کنند.

تحت چنین شرایطی، آنها می‌توانند به سیستم‌های پیشرفته دست پیدا کنند. این درحالی است که برای مدت‌ها توان استفاده کشورهای عربی از این سیستم پیشرفته انکار می‌شد چرا که اسرائیل همواره با آن مخالف بود. یکی از این سیستم‌ها سیستم پاترییوت بود.

امارات متحده عربی، یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان نفت در جهان، یکی از شگفت‌انگیزترین سیستم‌های قوی هوایی را که می‌تواند با قدرت هوایی عربستان سعودی رقابت کند احداث کرده است. این کشور برای این سیستم 3.3 میلیارد دلار هزینه کرده است که شامل سیستم پاتریوت است که توسط کمپانی رایتون در ماساچوست ساخته شده است.

فروش دولت به دولت امریکا در سال 2008، 4.7 درصد افزایش پیدا کرده سات و به 38.1 میلیارد دلار رسیده است. پنتاگون در تاریخ 7 نوامبر اعلام کرده است که این رقم در سال جاری نیز می‌تواند به همین میزان افزایش داشته باشد.

در میان خریداران بزرگ امارات متحده عربی دیده می‌شود که 7.9 میلیارد دلار از امریکا خرید کرده است، پس از آن عربستان سعودی است با 3.3 میلیارد دلار، مصر با 2.1 میلیارد دلار و عراق با 1.6 میلیارد دلار به ترتیب در این لیست جای گرفته‌اند.

در این میان شرکت‌های تولید سلاح امریکایی در تلاشند تا سهم خود را از بازار خاورمیانه افزایش دهند.

ایران سعی می‌کند تا تهدید هوایی و موشکی را که نه تنها از سوی امریکا و اسرائیل بلکه از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس است را با سیستم دفاع هوایی روسیه از بین ببرد.

سعودی‌ها با ترغیب آشکار واشنگتن، به مسکو پیشنهاد داده‌اند تا بسته‌‌ای نظامی به ارزش 2 میلیارد دلار را از آنها خریداری کنند. این در شرایطی است که روسیه به قرارداد سال 2007 خود مبنی بر فروش سیستم دفاع موشکی S-300 در مقابل ایران عمل نکند.

به گفته تهران روسیه در تحویل این محموله تاخیر دارد. سعودی‌ها پیشنهاد خرید سیستم دفاع موشکی S-400 را نیز ارائه کرده‌اند.

چنین پیشنهادی می‌تواند بازار کشورهای خلیج فارس را به سوی روسیه بچرخاند. اگر امریکایی‌ها با پیشنهاد ریاض برای خرید از مسکو موافقت کنند، نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه اطمینان دارند که ایران مجهز است.

منبع: UPI.com


نظر شما :