جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم

۳۰ آبان ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۳ کد : ۶۲۹۷ سرخط اخبار
ما بهترين مسير را براى تامين سوخت، خريدارى آن مى‌دانيم. همان‌گونه که در نامه خود به آژانس اعلام کرديم، ما خواستار خريدارى سوخت از کشورهاى داراى سوخت هسته‌يى هستيم.
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم

ایسنا- سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت:« ما بهترين مسير را براى تامين سوخت، خريدارى آن مى‌دانيم. همان‌گونه که در نامه خود به آژانس اعلام کرديم، ما خواستار خريدارى سوخت از کشورهاى داراى سوخت هسته‌يى هستيم».

کاظم جلالى درخصوص مواضع مسوولان ايران درخصوص چگونگى تامين سوخت رآکتور تهران، ادامه داد:« گام دوم اين است که ايران با توجه به اين‌که توان غنى‌سازى سوخت بالاى 5 درصد را در ايران دارد، مى‌تواند خود اقدام به توليد سوخت براى رآکتور تهران کند».

جلالى با بيان اينکه ايران به‌رغم توانايى توليد سوخت با غناى 20 درصد، تقاضاى خريد آن را کرده است، اظهار کرد:« اين درخواست حکايت از حسن نيت ايران دارد».

وى درخصوص اين‌که گفته مى‌شود ايران به آژانس تضمين‌هايى را براى انجام ندادن غنى‌سازى بالاى پنج درصد داده است، با رد اين مساله، اين اظهارنظر را غيرکارشناسى و خلاف واقع دانست و افزود:« ايران تا کنون غنى‌سازى بالاى پنج درصد انجام نداده است؛ چرا که اساسا سوخت خود را براى رآکتورهاى آب سبک از نوع رآکتور اتمى بوشهر و يا رآکتور 360 مگاواتى که خودمان بنا داريم آن را بسازيم، تامين مى‌کنيم. از سويى غنى‌سازى نکردن بالاى پنج درصد براى نشان دادن حسن نيت و حرکت ايران در چارچوب‌هاى قاعده‌مند است».

سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس تاکيد کرد: « اما اگر براى رآکتور تهران سوخت در اختيارمان قرار نگيرد و آن را به ما نفروشند و يا با شرايط مورد نظر ايران تامين نشود، ما نياز داريم غنى‌سازى را بالاى پنج درصد انجام دهيم. البته اين کار را کاملا تحت نظارت آژانس انجام مى‌دهيم».

جلالى درخصوص برخى تحليل‌ها مبنى بر اين‌که اگر ايران بالاى پنج درصد به غنى‌سازى بپردازد، براى غرب به مفهوم ورود ايران به عرصه‌ نظامى هسته‌يى است و به جوسازى‌ها و تبليغات سوء درباره‌ اين فعاليت ايران خواهند پرداخت، گفت:« اين تحليلى واقع‌بينانه، منطقى و قانونى نيست. ايران طبق معاهده‌ ان‌.پي.‌تى حق دارد غنى‌سازى را تا 90 درصد انجام دهد. بنابراين اين تحليل غيرمنطقى است. بالاى پنج درصد غنى‌سازى به مفهوم اقدامى نظامى نيست. اين درحالى است که فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران کاملا تحت نظارت آژانس است و ايران مى‌خواهد براى رآکتور تهران که هدفش کاملا مشخص و معلوم است اقدام به غنى‌سازى تا 75/19 درصد کند و آن را در ميله‌هاى سوخت گذاشته و براى رآکتور تهران از آن استفاده کند».

وى در پاسخ به اين‌که آيا پيشنهاد البرادعى به طور کامل از سوى ايران رد شده است؟ اظهارکرد:« مبادله به اين شکل که ايران 1200 کيلوگرم سوخت با غناى 5/3 درصد را تحويل دهد و در مقابل 116 کيلوگرم سوخت با غناى 20 درصد دريافت کند از سوى ايران پذيرفته نيست، اما مبادله يک گزينه پيش رو با شرايط ايران مى‌تواند باشد».

اين نماينده مجلس تصريح کرد:« خريد سوخت، توليد سوخت در ايران و مبادله سوخت با شرايط مدنظر ايران راه حل‌هايى هستند که به ترتيب پيش روى ما و کشورهاى ارايه کننده سوخت مى‌تواند قرار گيرد».

جلالى تصريح کرد: « البته هرگونه مبادله سوخت با شرايط ايران نيازمند مذاکرات و حل‌وفصل مسائل فنى و حقوقى اين اقدام به شکل دقيق است؛ چرا که ما نمى‌توانيم به غرب اعتماد کنيم».

وى با اشاره به اظهارات محمد البرادعى درخصوص تامين سوخت رآکتور تهران مبنى بر اين‌که ايران حق دارد به غرب اعتماد نکند، گفت:« اگر دولت ايران بخواهد وارد مذاکرات مبادله سوخت شود، بايد شفاف وارد اين کار شود و درعين حال تضمين‌هاى لازم را دريافت کند».
روسیه:بوشهر طبق برنامه پیش می‌رود!


شرکت «اتم استروی اکسپورت» اعلام کرد که امور مربوط به راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس جدول زمانی تائید شده توسط روسیه و ایران پیش می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «دان بلنکی»، رئیس شرکت اتم استروی اکسپورت در جریان سفر خود به ایران و دیدار با «احمد فیاض بخش»، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور که طی آن مسائل اصلی انجام امور راه‌ندازی نیروگاه بوشهر بررسی شد، اعلام کرد که مسائل مربوط به راه‌‌اندازی این نیروگاه مطابق برنامه زمانی تعیین شده پیش می‌رود.

در اطلاعیه اتم استروی اکسپورت به نقل از فیاض بخش تاکید شده است که «رعایت کلیه روندهای مربوط به امور راه‌اندازی، برای تامین امنیت کار نیروگاه بسیار با اهمیت است».
بنا بر این گزارش، فیاض بخش تاکید کرده است که کارشناسان روسیه و ایران در تیمی واحد برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر نیروگاه اتمی بوشهر تلاش می‌کنند.

در حال حاضر شرکت اتم استروی اکسپورت مرحله دیگری از امور راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر یعنی آزمایش‌های هیدرولیکی و آب‌بندی مدار نخست نیروگاه را انجام می‌دهد. هم‌زمان به موازات امور مربوط به تدارک برای آزمایش‌های آبی تجهیزات مدار دوم نیروگاه نیز انجام می‌شود.

گفتنی است این شرکت در مورد شکستن وعده خود در تحویل نیروگاه تا پایان سال جاری میلادی سخنی نگفته است.

عسگراولادی:بعد از انتخابات، برخی به سیم آخر زدند

عسگراولادی گفت: انتخابات دهم رياست جمهورى براى همه ما يک آزمايش جدى بود که برخى متاسفانه در اين امتحان مردود شدند و با خروج از معيارهاى اخلاقى و انقلابى به سيم آخر زده و دست به فتنه آفرينى زدند.

به گزارش فارس ، حبيب الله عسگر اولادى در اجلاس سراسرى دبيران استان‌ها و شهرستان‌هاى حزب موتلفه اسلامى در مشهد طى سخنانى گفت: در جناح رقيب افرادى هستند که به نظام، ولايت و انقلاب عميقا معتقدند و حساب آنها از انقلابيون پشيمان و فرسوده جدا است.
وى با اشاره به قانون اساسى به عنوان ميثاق ملى خاطرنشان کرد: اگر اصول قانون اساسى بويژه اصول "لايتغير " آن مبنا و ملاک تعامل رجال سياسى، مذهبى و احزاب قرار گيرد وحدت مردم حفظ ‌شده و شکافى بين دولت و ملت پديد نمى‌آيد.
وی با اشاره به رويدادهاى تلخ پس از انتخابات تاکيد کرد: دشمن با بهره‌گيرى از موضوع رقابت بين نامزدها دست به باز توليد جريان نفاق کرد که ما از آن به عنوان نفاق جديد ياد مى‌کنيم.
عسگر اولادى ادامه داد: انتخابات دهم رياست جمهورى براى همه ما يک آزمايش جدى بود که برخى متاسفانه در اين امتحان مردود شدند و با خروج از معيارهاى اخلاقى و انقلابى به سيم آخر زده و دست به فتنه آفرينى زدند.
وى با اشاره به اطرافيان دو نامزد شکست خورده در انتخابات رياست جمهورى تصريح کرد: با بازخوانى نفاق جديد در کشور بايد نظام را از شر آسيب‌ آنها مصون نگه داشت. بايد همواره به آنها توصيه کنيم که به زير چتر قانون اساسى و ولايت فقيه برگرديد تا از افتادن در دامن شيطان بزرگ خود را نجات دهيد. متاسفانه آنها کارهايى کردند که فرصت بازگشت را از دست داده‌اند.
عسگراولادی در پايان با عرض تبريک به دولت به مناسبت تکميل کادر خدمتگزاران به مناسبت راى خوب مجلس به سه وزير پيشنهادى گفت: راى مجلس به وزرا نشانه تعامل مجلس و دولت است. اميدواريم اين تعامل در پيشبرد گفتمان پيشرفت، عدالت و خدمت تداوم يابد.

قطعنامه کمیته حقوق بشر، کاملا سیاسی است


 

سفیر ایران در سازمان ملل اعلام کرد که قطعنامه کمیته حقوق بشر این سازمان برای محکوم کردن ایران لکه ای تاریک در سابقه این کمیته به شمار می رود.

 

به گزارش مهر، سفیر ایران در سازمان ملل این قطعنامه را مردود دانست و گفت: این قطعنامه کاملاً سیاسی و با انگیزه های سیاسی تدوین شده است.

وی گفت: کسانی که این قطعنامه را پشتیبانی کرده اند در حقیقت پشتیبان و حامی حقوق بشر نیستند و به اشتباه از آنها حامی حقوق بشر نامبرده می شود. اینها کسانی هستند که به جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین درخواست جهانی برای محاکمه سران تل آویو رای منفی داده اند.

وی رژیم اسرائیل و کانادا را که از حامیان این قطعنامه بودند به باد انتقاد گرفت و آنها را رژیمی توصیف کرد که سابقه خوبی در امر حقوق بشر ندارند.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته با صدور قطعنامه ای غیر الزام آور ایران را به سبب تحولات پس از انتخابات محکوم کرد.

تا سال 95 وارد کتننده انرژى مى‌شويم

سال گذشته بيش از 70 ميليارد دلار انرژى را دور ريختيم.
به گزارش خبرگزارى ايلنا‏، رييس انجمن نفت ايران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: مى‌توانستيم اين پول را صرف اشتغال‌زايى و زير ساخت‌هاى کشور کنيم اما متاسفانه همه اين پول به دليل مصرف نادرست انرژى هدر رفت.
منصور دفتريان گفت: روند مصرف انرژى در کشور ما بسيار پر شتاب است، به طورى‌که در حال حاضر بيش از 7 برابر ژاپن در بخش ساختمان انرژى مصرف مى‌شود و در صورت تداوم روند کنونى چاره‌اى جز واردات انرژى نخواهيم داشت.
او گفت: بر اساس تحقيقات جديد انجمن نفت ايران، در صورت تداوم روند مصرف کنونى انرژى در کشور تا سال 1395، علاوه بر اين که توانايى صادرات نفت را نخواهيم داشت به وارد کننده بزرگ انرژى تبديل خواهيم شد.
دفتريان اضافه کرد: اتلاف انرژى در تمام بخش‌ها صورت گرفته است. در وزارت نيرو بين 70 تا 80 درصد انرژى تحويلى دور ريخته مى‌شود، علاوه بر آن در شبکه انتقال و توزيع نيز حدود 25 درصد پرت انرژى داريم، در حالى‌که استاندارد جهانى پرت انرژى بين 7 تا 8 درصد است. در بخش حمل و نقل نيز مشکلات زيادى داريم و اتومبيل‌‌هاى ساخت داخل بيش از سه برابر حد استاندارد سوخت مصرف مى‌کنند.
او با اشاره به اين که نزديک به 37 ميليون نفر از جمعيت ايران را جوانان بين 4 تا 24 سال تشکيل مى‌دهند گفت: تا دو دهه آينده نزديک به 18 ميليون خانوار جديد به جمعيت کشور اضافه مى‌شود، به بيان ديگر تعداد خانواده‌ها دو برابر خواهد شد. در چنين حالتى مصرف انرژى در بخش خانگى اجبارا دو برابر خواهد شد که اين امر مى‌تواند ما را به واردکننده بزرگ انرژى تبديل کند.
به گزارش پابگاه اطلاع رسانى شرکت ملى نفت او گفت: در اين راستا بايد تلاش شود تا با ايجاد مديريت مصرف انرژى در کشور و اعمال مقررات جديد، مصرف انرژى را حداقل در ساختمان‌ها کاهش دهيم.

کوثری:نباید به روسیه بدبین بود

اکثریت نمایندگان کمیسیون امنیت ملی از توضیحات مسئولان سازمان انرژی اتمی قانع شدند و به این نتیجه رسیدند که نباید به تأخیر روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بدبین بود.

 

در حالی که بیشتر نمایندگان مجلس به علت بدقولی مجدد روس‌ها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهرخواستار برخورد جدی با مسکو شده‌اند، اسماعیل کوثری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تأخیر چند ساله کشور روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را ناشی از مشکلات فنی دانست.

مسکو بیش از ده سال است که طبق توافق وعده راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را داده است اما هربار از راه‌اندازی آن طفره می‌رود. در این میان اسماعیل کوثری در گفت وگو با سایت فردا با اشاره به گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: صالحی با حضور در جلسه کمیسیون به نمایندگان اطمینان داد که بحث عمل نکردن روسیه به تعهداتش در مورد راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بیشتر از آنکه سیاسی باشد فنی است.

این نماینده حامی دولت افزود: ایران روسیه را کشور دوست خود می‌داند و به هیچ عنوان در مسئله نیروگاه اتمی بوشهر مسئله خیانت روس‌ها به ایران و عمل نکردن آنها به تعهداتشان مطرح نیست.

کوثری با انتقاد از پیشنهاد حمیدرضا کاتوزیان دیگر نماینده تهران در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان انرژی اتمی در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: وقتی روسیه در حال راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است تحقیق و تفحص بلاموضوع است.

نماینده تهران تصریح کرد: اکثریت نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از توضیحات مسئولان سازمان انرژی اتمی قانع شدند و به این نتیجه رسیدند که نباید به تأخیر روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بدبین بود.

 

کاهش محبوبيت باراک اوباما به زير 50 درصد

بر اساس جديدترين نظرسنجى موسسه «گالوپ» محبوبيت «باراک اوباما»، رئيس‌جمهورى آمريکا به زير 50 درصد رسيد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى رويترز، جديدترين نظرسنجى موسسه گالوپ که دومين نظرسنجى بزرگ در آمريکا به‌شمار مى‌رود، حاکى از آن است که ميزان رضايت از عملکرد باراک اوباما به‌دليل کشمکش‌هاى بلندمدت دولت درباره لايحه مراقبت‌هاى بهداشتى و ضعف دولت در اقتصاد به 49 درصد رسيده است.
گفته‌شده که طبق نظرسنجى گالوپ تنها 49 درصد از آمريکايى‌ها عملکرد اوباما را تائيد مى‌کنند.
اين در حالى است که نظرسنجى ديگرى که توسط دانشگاه« کوينيپياک» (Quinnipiac)انجام شده نيز نتايج مشابهى را داشته و ميزان تائيد عملکرد اوباما توسط آمريکايى‌ها را 48 درصد اعلام کرده است.
اين نخستين بار است که در نظرسنجى‌هاى اين دو موسسه حمايت‌ها از اوباما به کمتر از اکثريت(50 درصد) سقوط کرده است.
موسسه گالوپ اعلام کرده است که آمريکايى‌ها همچنين نسبت به وابستگى دولت اوباما به بودجه دولتى براى حل مشکلات مردم و رشد کسرى بودجه فدرال نگران هستند.
در اين گزارش آمده است که باراک اوباماى دموکرات از زمان جنگ جهانى دوم تاکنون، چهارمين رئيس‌جمهورى محبوب آمريکا است که حمايت‌ها از وى به سرعت کاهش يافته است.
اوباما پس از «جرالد فورد»، رئيس‌جمهورى جمهورى‌خواه، «بيل کلينتون»، رئيس‌جمهورى دموکرات و «رونالد ريگان» جمهورى‌خواه در رتبه چهارم قرار دارد.

روسيه ترکمنچاى را دوباره تکرار کرد

ایلنا- عضو کميسيون انرژى مجلس شوراى اسلامى تاخير دوباره در راه‌اندازى نيروگاه بوشهر را تکرار دوباره ترکمنچاى دانست.
عبدالله کعبى نماينده مردم آبادان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، تاکيد کرد: بى‌شک هر مشکل فنى در اين چند سال قابل رفع بوده است و چنين بهانه‌اى به هيچ‌وجه قابل قبول نخواهد بود.
به اعتقاد وى، روسيه در حال حاضر تنها منافع خود را سبک و سنگين مى‌کند و به شکل پنهانى معاملاتى را انجام مى‌دهد. اما در اين بين به هيچ وجه به فکر منافع ما و خسارات وارده به ايران نيست
کعبى بااشاره به سخن امام خمينى(ره) و تاکيد ايشان بر  شعار ”نه شرقى و نه غربى“، خاطرنشان کرد: همانطور که کشورهاى ديگر تنها منافع خود را در نظر مى‌گيرند، ايران نيز بايد براساس منافعش حرکت کند.
وى با ارائه اين هشدار که روسيه از آمريکا و انگليس کمتر نيست، ادامه داد: اگر روسيه احساس کند که منافعش در خطر است، هر معامله‌اى را همانطور که بارها در تاريخ تکرار کرده، برهم خواهد ريخت.
اين نماينده مجلس افزود: دستگاه ديپلماسى ما بايد اين موضوع را فعالانه دنبال کند. وزارت خارجه و سازمان انرژى اتمى نيز بايد چنين مساله مهمى را به شکل جدى دنبال کنند و ببيند علت بدقولى هر ساله روسيه چيست؟ و راهکارى براى آن بيانديشند. نه اينکه منفعلانه منتظر اقدام بعدى روس‌ها باشند
کعبى به قرارداد فروش سوخت از روسيه به ايران اشاره کرد و با روشن خواندن ابعاد اين قرارداد، گفت: ايران تا آنجايى که ‌توانسته، شفاف عمل کرده است اما مشکل آنجاست که روسيه با ما هماهنگ نيست.

اختلاس میلیاردی کارمندان سفارت ایران در پاریس!

روزنامه فرانسوی "لوموند" در خبری به نقل از منابع قضایی مدعی شد دادستانی پاریس دستور تحقیق بدوی در مورد دستبرد 600 هزار یوروئی از دارائی‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را صادر کرده است. 

به گزارش سرویس بین الملل «آینده»، این تحقیق از طرف دادستانی پاریس به بریگاد جرم‌های فریبکارانه محول شده است.

به نوشته این روزنامه، بانک فرانسوی که سفارت ایران در آن حساب دارد، بعد از مشاهده برداشت‌های پی‌در‌پی و مشکوک، حسابداری سفارت را در جریان این نقل و انتقالات قرار می‌دهد. منابع قضائی کل برداشت از این حساب را که به وسیله صدها عملیات بانکی صورت گرفته، نزدیک به 600 هزار یورو برآورد کرده‌اند. نتایج اولیه این تحقیق قضائی و انتظامی نشان از دست داشتن کارمندان داخلی سفارت در این دستبرد دارد.

 "لوموند" به نقل از منابع پلیس می‌نویسد: یکی از کارمندان سفارت پول‌ها را به بانک یکی ازکشورهای موسوم به "بهشت مالیاتی" ارسال و دوباره همین پول به حساب دو کارمند دیگر در پاریس ارجاع می‌شده است.

روزنامه "فرانس سوار" که برای اولین‌بار و به عنوان خبر اختصاصی این خبر را در شماره دیروز خود و در یکی از صفحات اصلی با درج عکس سفارت ایران در پاریس درج کرد، در این مورد می‌نویسد: این برداشت‌ها طی ماه‌های گذشته با صدها چک کمتر از 1000 یورو انجام شده است.

در پی این موضوع اوائل ماه جاری یکی از کارمندان سفارت به کمیساریای محل مراجعه و شکایتی در این زمینه تدوین می‌کند.

این شکایت به سرعت به دادستانی پاریس ارجاع می‌شود. به نوشته این روزنامه یکی از کارمندان سفارت با صدور چک‌های مختلف پول‌هایی را به نام یک شرکت در یکی از کشورهای دیگر ارسال می‌کرده است که بعد از دریافت، دوباره این پول‌ها به حساب دو کارمند دیگر در پاریس ارسال می‌شده است. این روزنامه فرانسوی در خبر مندرج خود متذکر می‌شود که خبرنگار این روزنامه به منظور طرح سوالاتی خبرنگار خود را به سفارت ایران اعزام کرده که سفارت ایران تمایلی برای جواب به سوالات در این زمینه را نداشته است.

اخبار قبلی

تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن
 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست
فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس


نظر شما :