وجهه روسیه زیر سوال می‌رود!

۱۴ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۳ کد : ۶۲۷۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: کاظم جلالی
گفتاری از کاظم جلالی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.
وجهه روسیه زیر سوال می‌رود!

روز دوشنبه ( 25 آبان)، سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه، در مورد نیروگاه اتمی بوشهر در ایران گفت که "برنامه اعلام شده راه اندازی این نیروگاه تا آخر سال 2009 عملی نخواهد شد". وی دلیل این تعویق را بروز برخی مشکلات و مسائل فنی عنوان کرد. این مقام روسی با این وجود تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود در قبال تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر پایبند است.

گفتاری از کاظم جلالی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

آن‌چه که در روزهای اخیر از سوی مسئولین روسی شنیده می‌شود به واقع جای تاسف دارد چه در خصوص عدم تحویل به موقع موشک‌های اس-300 به ایران و چه در مورد نیروگاه اتمی بوشهر.

به خصوص تعویق مکرر راه اندازی نیروگاه بوشهر بی اعتمادی به روس‌ها را در میان افکار عمومی ایران تشدید کرده است. ما همواره به مسئولین روسی این مطلب را هشدار دادیم که افکار عمومی ایران از یک بی اعتمادی تاریخی نسبت به روسیه رنج می‌برد و ما می‌توانیم در یک فضای جدید به بازسازی این افکار عمومی بپردازیم.

از نظر ما بهترین جلوه بازسازی افکار عمومی ایران نسبت به روسیه می‌توانست در قالب راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری روسیه تجلی پیدا کند و آغاز به کار سریع این نیروگاه می‌توانست ترمیم افکار عمومی ایران را نیز تسریع کند. این مطلب در افکار عمومی ایران وجود دارد که روس‌ها قابل اعتماد نیستند.

اگرچه از منظر متخصصین در منظر بین‌المللی واژه‌های "اعتماد" و " عدم اعتماد" چندان دارای کاربرد نیست اما در هر حال انجام تعهدات بین المللی می‌تواند زمینه ساز نوعی ایجاد همبستگی و روابط استراتژیک شود.

در فضایی که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به سوی برقراری یک روابط استراتژیک و راهبردی حرکت می‌کنند، عدم انجام تعهدات طرفینی می‌تواند آسیب جدی به روابط وارد کند.

برخی مطرح می‌کنند که روس‌ها تحت فشار رژیم صهیونیستی یا ایالات متحده امریکا چنین برخوردهایی را انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد که همواره نگاه جمهوری اسلامی ایران به روسیه با توجه به نگرش ایران به ساختار قدرت در عرصه بین المللی و تقویت پلورالیزم قدرت در مقابل دنیای تک قطبی، وجود یک روسیه تاثیرگذار و قدرتمند در عرصه بین‌المللی بوده است نه یک روسیه تاثیرپذیر و دنباله‌رو ومعتقدیم که این آسیب جدی به شان و جایگاه بین المللی روسیه  وارد می‌سازد.

امیدواریم که قوه عاقله روسیه و مسئولین روسی در این ارتباط تجدید نظر کنند و یک تصمیم جدی مبتنی بر انجام تعهدات اتخاذ کنند.

بهانه‌های فنی غیر قابل قبول
از نظر ما وجود مشکلات فنی به عنوان دلیل تعویق‌های مکرر پذیرفته شده نیست، ما بارها به مسکو اعلام کرده‌ایم که مساله را فنی نمی‌دانیم و از منظر ایران تعویق‌های مکرر، یک حرکت سیاسی تلقی می‌شود و روسیه باید به تعهدات خود عمل کند.

در مورد نیروگاه اتمی بوشهر، تعویق‌ها غیر قابل پذیرش است و طرح مشکلات فنی در این مورد جز بهانه و توجیه چیز دیگری نخواهد بود.

 

کاظم جلالی

نویسنده خبر


نظر شما :