انتقاد ايران از خلف وعده روس‌ها بر سر سامانه‌هاى موشکى اس ۳۰۰

۲۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۹ کد : ۶۲۵۴ اخبار اصلی
روابط ایران و روسیه بر سر عدم تحویل سامانه‌های موشکی S-300 به ایران تحت تاثیر قرار گرفته است. قرار داد این سامانه در سال 2007 منعقد شده و روسیه تحت فشارهای غرب به خصوص اسرائیل از تحویل آنها به ایران خودداری می کند.
انتقاد ايران از خلف وعده روس‌ها بر سر سامانه‌هاى موشکى اس ۳۰۰

دیپلماسی ایرانی: روابط ایران و روسیه بر سر عدم تحویل سامانه‌های موشکی S-300 به ایران تحت تاثیر قرار گرفته است. قرار داد این سامانه در سال 2007 منعقد شده و روسیه تحت فشارهای غرب به خصوص اسرائیل از تحویل آنها به ایران خودداری می کند. شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم شخصا به روسیه سفر کردند و از روس‌ها خواستند که این سامانه‌ها را به ایران تحویل ندهند. دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه خود شخصا به رئیس جمهوری اسرائیل قول داده است که روسیه این سامانه‌ها را به ایران تحویل نخواهد داد.

حال مسئله خلف وعده روسیه باعث دلخوری مقام‌های ایرانی شده و در همین زمینه انتقادهایی را متوجه روس‌ها کرده‌اند.

سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تأکید بر اهمیت ژئوپلیتک ایران در امنیت روسیه از تأخیر این کشور در تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به کشورمان انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، فیروزآبادی با ابراز گلایه از دوستان روس در همسایه شمالی پرسید: «آیا استراتژیست‌های روسیه اهمیت ژئوپلتیک ایران را در امنیت روسیه در نظر نمی‌گیرند؟ چرا موشک‌های دفاعی اس ۳۰۰ که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از ایران مورد توافق قرار گرفته مجوز ارسال دریافت نمی‌کند و با وجود گذشت بیش از ۶ ماه از وقت تحویل آنها از طرف روس تخطی شده است؟»

اظهارات فیروزآبادی دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که احمد وحیدی وزیر دفاع ایران نیز انتقادهای مشابهی را متوجه مقام‌های روس کرد. وی روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن یادآوری قرارداد خرید اس ۳۰۰ از روسیه گفت: «فکر نمی‌کنيم برای طرف روسی مناسب باشد که در دنيا به عنوان يک همکار نامطمئن جلوه‌گر شود». او از مسکو خواست با نادیده گرفتن فشارهای اسرائیل قرارداد فروش سامانه دفاع هوايی اس ۳۰۰ را اجرا کرده و اين موشک ها را به ايران تحويل دهد.

مصطفی محمد نجار در زمان وزارت خود در وزارت دفاع که در بهمن ۱۳۸۷ به مسکو انجام شد نیز نتوانست رهبران روسیه را به اجرای قرارداد یادشده متقاعد کند. ظاهرا فشارهای اسرائیل و غرب به خصوص امریکا به اندازه‌ای است که طرف روسی از تحویل این سامانه به ایران اجتناب می‌کند.

دستیابی ایران به موشک‌های پیشرفته S-300 می‌تواند توان دفاع هوایی ایران را به نحو محسوسی بهبود بخشد و این موضوع باعث نگرانی اسرائیل و غربی‌ها شده است. منابع خبری غربی بر این اعتقادند که نگرانی غرب و اسرائیل بیشتر از این ناحیه است که بهبود توان دفاع هوایی ایران به کمک سامانه‌های موشکی S-300 باعث شود که ایران در مذاکرات اتمی سرسختی بیشتری از خود نشان دهد و در برابر خواسته‌های غرب انعطاف کمتری داشته باشد. به عبارت دیگر نمی‌خواهند ایران پای میز مذاکره از موضع قدرت و با سنبه پرزورتری حضور یابد.

 


نظر شما :