ارتباط با آمریکای لاتین؛ پتانسیلی برای دیپلماسی ایران

۰۶ آذر ۱۳۸۸ | ۲۲:۳۸ کد : ۶۲۲۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: منصور معظمی
گفتاری از منصور معظمی، سفیر سابق ایران در برزیل و تحلیل گر مسائل آمریکای لاتین.
ارتباط با آمریکای لاتین؛ پتانسیلی برای دیپلماسی ایران

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، برای انجام سفری که اولین دیدار رسمی یک رئیس جمهور اسرائیل از آمریکای لاتین در طول چند دهه محسوب می‌شود دوشنبه راهی این منطقه شد. رئیس جمهور اسرائیل درحالی با سران برزیل دیدار می‌کند که قرار است محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز ۲۳ نوامبر، دوم آذرماه، به دعوت رئیس جمهور برزیل به این کشور آمریکای لاتین سفر کند.

گفتاری از دکتر منصور معظمی، سفیر سابق ایران در برزیل و تحلیل گر مسائل آمریکای لاتین:

به نظر نمی‌رسد که سفر آقای پرز به کشورهای آمریکای لاتین نتیجه بخش و سودمند باشد. چند ماه قبل وزیر خارجه اسرائیل مشابه این سفر را به منطقه آمریکای لاتین داشت و تقریبا دست خالی بازگشت.

آن چه اسرائیلی‌ها در این سفرها دنبال می‌کنند این است که جا پای ایران در آمریکای لاتین گذارند، آمریکای لاتین در سال‌های اخیر مورد توجه دستگاه سیاست خارجی ایران قرار گرفته و معتقدم که برای ایران فرصت طلایی و مناسبی است که سطح روابط خود در ابعاد سیاسی و اقتصادی را با کشورهای این منطقه افزایش دهد.

البته این بدان معنا نیست که ایران توانسته از فرصت‌ها در امریکای لاتین استفاده خوبی ببرد اما برای ما پتانسیل دیپلماسی مساعدی است که باید مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد.

معتقدم که دستگاه دیپلماسی اسرائیل چندان نمی‌تواند با وجود دولت‌های مستقر در کشورهای آمریکای لاتین اقدامات مورد توجه و خواست خود را پیگیری کند علی رغم این که در برخی از کشورهای این منطقه همچون آرژانتین لابی صهیونیست‌ها قوی است.

شاید بتوان یکی از دلایل سفر آقای پرز به اسرائیل را نزدیک بودن زمان سفر آقای احمدی نژاد به آمریکای لاتین عنوان کرد. در این صورت تلاش تل آویو این است که سفر آقای احمدی نژاد را تحت الشعاع قرار دهد، اما با وجود دولت‌های مستقر در آمریکای لاتین این امکان برای اسرائیل وجود ندارد، همچنین به نظر نمی‌رسد که اسرائیل در آینده‌ای نزدیک بتواند در چشم انداز روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین به اهداف قابل توجهی دست یابد.

اسرائیل از دیرباز با بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مناسبات حسنه داشته اما اکنون دچار تنش‌هایی با این بخش از جهان است که آن را ناشی از نزدیک شدن حکومت‌های ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به ایران در سال‌های اخیر می‌داند.  

منصور معظمی

نویسنده خبر


نظر شما :