دولت جدید لبنان بالاخره متولد شد

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۶ کد : ۶۲۲۶ اخبار اصلی
تشکیل این دولت به رغم ظواهر ساده‌اش تا آخرین لحظات پیچ‌های بسیاری را می‌گذراند. رایزنی‌ها تا لحظه‌ای که سعد حریری در کاخ بعبدا مقر رئیس جمهوری لبنان پشت تریبون آمد و رسما تشکیل دولتش را اعلام کرد، ادامه داشت.
دولت جدید لبنان بالاخره متولد شد

دوشنبه شب شبکه‌های عربی همه انتظار می‌کشیدند تا سعد حریری نخست وزیر لبنان رسما دولت جدید کشورش را معرفی کند. دولتی که تشکیل آن نزدیک به 5 ماه به طول انجامید و یک بار هم او را وادار به استعفا کرد. دولت لبنان در حالی تولد خود را اعلام کرد که سعد حریری برای زاییده شدنش مجبور به عقب‌نشینی از خواسته‌هایش شد شاید که گروه معارضین با او همراه شوند و تن به تشکیل دولت بدهند. تشکیل این دولت به رغم ظواهر ساده‌اش تا آخرین لحظات پیچ‌های بسیاری را می‌گذراند. رایزنی‌ها تا لحظه‌ای که سعد حریری در کاخ بعبدا مقر رئیس جمهوری لبنان پشت تریبون آمد و رسما تشکیل دولتش را اعلام کرد، ادامه داشت. برخی از چهره‌ها مثل بطرس حرب که به وزارت کار منصوب شد تا دقایق آخر از پذیرش پستشان امتناع می‌کردند و با رایزنی‌های بسیار و چانه‌زنی‌های دیگر وزیران و سیاستمداران و شخص نسخت‌وزیر تصدی این پست را پذیرفتند.

در ترکيب دولت جديد لبنان 15 وزير از جريان اکثريت (14 مارس)، 10 وزير از معارضان (8 مارس) و پنج وزير از سوى ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان انتخاب شدند. دو تن از وزيران دولت جديد لبنان یعنی محمد فنيش و حسين الحاج حسن متعلق به حزب الله لبنان هستند.

هنگامی که سعد حیریری در حدود ساعت 10 شب به وقت تهران پشت تریبون آمد و تشکیل دولت جدید را به ملت لبنان تبریک گفت، همگان نفس راحتی کشیدند. گویی که بار سنگینی را از دوش خود بر زمین گذاشته و از حالا به بعد پس از یک تنفس کوتاه باید بار تازه‌ای را بر دوش بکشند. این موضوع فقط مختص به لبنانی‌ها نیست. دیگر کشورهای جهان و مجامع بین‌المللی نیز از تشکیل دولت جدید لبنان احساس آسودگی کردند.

برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه در بيانيه‌اى ضمن استقبال از تشکيل دولت وحدت ملى در لبنان بر اعتماد و حمايت فرانسه از سعد حريرى تاکيد کرد. کوشنر در این باره گفت: «سعد حريرى و دولتش مى‌توانند بر حمايت کامل فرانسه در راستاى وحدت و ثبات و استقلال لبنان اطمینان داشته باشند. ما به تعهداتمان در چارچوب نيروهاى بين‌المللى (يونيفل) در لبنان و حمايت خود از دولت لبنان ادامه مى‌دهيم.»

جان سوليوان سخنگوى رسمى دپارتمان خاورميانه و شمال آفريقا در وزارت امور خارجه امريکا نيز از تشکيل دولت جديد در لبنان استقبال کرد. سوليوان در این باره گفت: «ما به همکارى با دولت جديد لبنان به رياست سعد حريرى اميدواريم و مى‌خواهيم برنامه‌ اين دولت در جهت اجراى کامل قطعنامه‌هاى 1559، 1680 و 1701 باشد. امريکا از دولت جديد انتظار دارد که روند ثبات و حاکميت را ادامه دهد و به روند صلح ملزم باشد.»

دفتر بان کى مون دبير کل سازمان ملل نیز در بيانيه‌اى ضمن استقبال از تشکيل دولت جديد لبنان ابراز اميدوارى کرد که لبنانى‌ها با روحيه همکارى و مذاکره وحدت و انسجام داخلى را حفظ کنند. بان کى مون از دولت جديد لبنان خواست به تعهدات خود در قبال قطعنامه 1701 عمل کند و اين قطعنامه را به طور کامل اجرا کند. بان کى مون همچنين از دولت سعد حريرى خواست فورا به رويارويى با چالش‌هاى فرا روى تحکيم حاکميت لبنان بپردازد.

نيکولا سارکوزى رئيس جمهوری فرانسه نيز ضمن تبريک به سعد حريرى به خاطر تشکيل دولت جديد گفت: «دولت وحدت ملى با تمامى خواسته‌هاى ملت لبنان تناسب دارد.»

سارکوزى ابراز اميدوارى کرد که دولت جديد اقدام به اجراى اصلاحاتى در لبنان کند که مدت‌هاست لبنانى‌ها و جامعه جهانى منتظر آن هستند.

فرانکو فراتينى وزير امور خارجه ايتاليا نيز در بيانيه‌اى ضمن استقبال از تشکيل دولت وحدت ملى تشکيل اين دولت را خبرى بسيار خوشحال کننده براى آينده لبنان و کل خاورميانه دانست.

وى در این باره گفت: «ما به توانمندى و حسن نيت سعد حريرى به عنوان نخست وزير لبنان و ايجاد صفحه‌اى جديد در تاريخ اين کشور اعتماد کامل داريم.»

ظاهرا بسیاری از سعد حریری انتظار دارند که از خود چهره‌ای کاریزماتیک و پویا همچون پدرش نمایش دهد و فردی باشد که قادر به حل مشکلات لبنان است و می‌توان بر او حساب ویژه‌ای برای حفظ آرامش لبنان کرد.  

ميشل عون رهبر جريان آزاد ملى لبنان نيز در گفت‌وگو با شبکه الجزيره، تشکيل دولت جديد را صفحه‌اى جديد در تاريخ لبنان توصيف کرد و گفت: «جريان آزاد ملى از برخى پست‌هاى کليدى چشم پوشى کرد.»

عون سوريه را نزديک‌ترين کشور عربى به لبنان توصيف و تاکید کرد، جريان آزاد ملى هرگز مانع تراشى در تدوين بيانيه وزارتى نخواهد کرد.

در مقابل دوت تندروی اسرائیل از از حضور حزب‌الله لبنان در دولت جديد ابراز نگرانی کرده است. ژنرال گيورا آيلند رئيس سابق شوراى امنيت ملى اسرائیل گفته است که نبايد ميان گروه‌هاى لبنانى چه طرفداران غرب و چه طرفداران سوريه و ايران تفاوت قائل شد. تفاوت گذاشتن ميان گروه‌هاى لبنانى موجب عدم پيروزى اسرائيل در جنگ 2006 شد.

قرار است دولت جديد لبنان نخستين جلسه خود را روز سه‌شنبه براى گرفتن عکس يادگارى و ترکيب کميته‌اى جهت تدوين بيانيه نظارتى که سياست‌هاى دولت را مشخص مى‌کند، تشکيل دهد. نخستين وظيفه دولت جديد لبنان تدوين بيانيه سياست‌گذارى و ارائه‌ آن به پارلمان براى گرفتن راى اعتماد است. پيش بينى مى‌شود که سعد حريرى پس از تدوين بيانيه وزارتى به دمشق سفر کند.


نظر شما :