مقدمه ای برای کنفرانس صلح

۱۴ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۹:۳۳ کد : ۶۱۹ اخبار اصلی
تحلیل روزنامه الاهرام مصر از افزایش سفر مقام هاى بین المللی به خاورمیانه
مقدمه ای برای کنفرانس صلح

روزنامه‌ الاهرام طى تحليلى سفر مقامات اروپايى و جهانى به منطقه را در راستاى فراهم کردن مقدمات کنفرانس بين‌المللى صلح که از سوى جورج بوش مطرح شده، توصیف کرده است.

 

مقامات جهان که تاکنون در برنامه‌هاى خود درخصوص حل بحران منطقه و احياى روند صلح شکست خورده‌اند بار ديگر در پى دعوت جورج بوش، رييس جمهور آمريکا مبنى بر برگزارى کنفرانس بين‌المللى صلح در پاييز آينده تلاش‌هاى خود را از سرگرفته‌اند.

 

از ميان مقاماتى که به منطقه سفر کرده‌اند مى‌توان به رومانو پرودى، نخست وزير ايتاليا اشاره کرد.

 

هم چنين سفر خاوير سولانا، مسوول سياست خارجه‌ى اتحاديه‌ اروپا به منطقه و ديدارش با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز در ادامه سفر مقامات اروپايى به منطقه است.

 

سولانا در ابتداى سفرش به منطقه اظهار داشت که اين سفر مقدمه‌ى برگزارى کنفرانس بين‌المللى صلح است.

 

در اين ميان تونى بلر، فرستاده ويژه کميته‌ى کارى چهار جانبه، مسوول ديگر اروپايى است که به منطقه سفر کرده است.

 

در ادامه سفر مقامات اروپايى و جهانى کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا نيز طى چند روز آينده در راستاى فراهم کردن مقدمه برگزارى کنفرانس بين‌المللى صلح به منطقه سفر خواهد کرد و حال بايد ديد اين ديدارها تا چه حد مى‌تواند در راستاى زمينه سازى براى کنفرانس بين‌المللى صلح مثمرثمر باشد.

 

در کنار سفر مقامات اروپايى و آمريکا مقامات کشورهاى منطقه نيز با برگزارى نشست‌هايى مسايل مختلف منطقه از جمله روند صلح و کنفرانس بين‌المللى صلح را بررسى مى‌کنند.

 

در ادامه تلاشها و رايزنى‌هاى منطقه‌يى که با هدف احياى روند صلح در منطقه است مى‌توان به چند واقعیت مهم اشاره کرد.

 

نخست اينکه مساله فلسطين کليد حل درگيرى‌هاى منطقه و ريشه‌ درگيرى‌ها است، از اين رو بى‌توجهى به آن و ناديده گرفتن مساله فلسطين علت اصلى افزايش بحران‌هاى منطقه بوده است.

 

مى‌توانيم بگوييم که جورج بوش حدود شش سال يعنى از سال 2001 تاکنون زمانى که تلاش در جهت حل ديپلماتيک و سياسى مشکل فلسطين را ناديده گرفت، شش سال تلاش خود را در منطقه به هدر داد.

 

اين مساله زمانى که آمريکا در سال 2003 جنگ عليه عراق را آغاز کرد به روشنى خود را نشان داد.

 

بر اين اساس طرح و برنامه‌هاى نومحافظه‌کاران که بوش را احاطه‌ کرده‌اند ترديد‌ها در خصوص جديت آمريکا در حل مساله فلسطين را بر انگيخته‌ است.

 

نومحافظه‌کاران همواره حمايت از اسراييل و دفاع از منافع آن را در نظر داشته‌اند.

 

دومين حقيقت مهم اين است که طرح بوش براى برگزارى کنفرانس بين‌المللى صلح در نتيجه شکست استراتژى وى در جنگ عليه عراق است.

 

در پى شکست استراتژى بوش سناريو‌هاى متعددى مطرح شد مبنى بر اينکه واشنگتن سعى دارد از طريق ارايه‌ى طرحى به پيروزى ديپلماتيک در عراق دست يابد و قبل از انتخابات رياست جمهورى که در سال آينده برگزار خواهد شد، به اين پيروزى دست يابد.

 

پيش بينى‌هاى ديگرى مطرح است مبنى بر اينکه بوش از طريق اين کنفرانس بين‌المللى صلح مى‌خواهد رهبران منطقه را در يارى به وى براى خروج از بحران کنونى عراق قانع سازد.

 

اما هدفى که در حال حاضر قدرت‌هاى بين‌المللى و در راس آن آمريکا در تلاش براى تحقق آن هستند اين است که امکان برقرارى صلح و ثبات در منطقه را فراهم کنند و همه بايد به اين باور برسند که حل مساله فلسطين کليد حل بحران‌هاى منطقه است.


نظر شما :