آلمان در حال پذيرش آمريکا با چهره جديد

۱۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۱ کد : ۶۱۷۷ اروپا
از جمله‌مسائلی که پیش‌بینی می‌شود در گفت‌وگوهای بین رهبران آلمان و آمریکا مطرح شود، موضوع برنامه‌ هسته‌ای ایران است. نقش آلمان در این میان، از چند نظر اهمیتی تعیین‌کننده دارد. صادرات این کشور به ایران هنوز از مرز چندین میلیارد یورو می‌گذرد.
آلمان در حال پذيرش آمريکا با چهره جديد

ديپلماسى ايرانى: بنا به نظرسنجی‌های انجام شده، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، به نسبت جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق این کشور، در آلمان بسیار خوشنام‌تر است. اما در عین حال، هنوز بسیاری از اروپایی‌ها، به روابط با آمریکا و موضع‌گیری‌های مشترک سیاسی میان این دو، به دیده تردید می‌نگرند. برای نمونه، این تردیدها در مورد موضوع افغانستان، در سیاست حفظ محیط زیست آمریکا و یا مبارزه با تروریسم وجود دارد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که طى روزهاى گذشته به طور رسمى براى دومين دوره‌ متوالى به اين سمت برگزيده شد، در کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد، اين اقدام پيش از سخنرانى وى در برابر مجلس فدرال آلمان صورت مى گيرد. قبل از او تنها کنراد آدناور، اولین صدراعظم آلمان، توانسته بود به نمایندگی از دولت آلمان در کنگره این کشور برای نمایندگان آمریکا سخنرانی کند.

مرکل، صدراعظم آلمان، دومین مهمان خارجی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکاست که این امکان را یافته تا در جمع نمایندگان دو مجلس آمریکا سخنرانی کند. همین موضوع از اهمیتی ناشی می‌شود که کشور آلمان برای ایالات متحده‌ آمریکا دارد. آمریکا در مقابل انتظار دارد که آلمان در عرصه‌ سیاست جهانی مسئولیت‌های بیشتری بپذیرد.

جان هالزمن، کارشناس روابط خارجی آمریکا، در این مورد می‌گوید: «برمبنای سنت‌های موجود در آمریکا، سخنرانی برای نمایندگان دو مجلس این کشور بزرگترین افتخاری است که می‌تواند نصیب یک مهمان خارجی در آمریکا شود».

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آلمان، دلیل سخنرانی مرکل در آمریکا را بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین و اهمیتی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای این سیاستمدار اروپایی قائل است، می‌داند.

اهمیت آلمان

آلمان به قدرتی اروپایی تبدیل شده که تاثیرات وسیعی در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا دارد. دولت آمریکا و شخص باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، علاقمندند تا در مورد بسیاری از موضوع‌های جهانی با صدراعظم آلمان مشورت کنند و در نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها بکوشند. این امر مدتی با وقفه روبرو بود؛ وقفه‌ای که به خاطر انتخابات پارلمانى، مجلس نمایندگان آلمان، ایجاد شد و وقتی برای این گفت‌و‌گوها باقی نگذاشت. دولت آمریکا روی همکاری‌های گسترده‌ آلمان در زمینه‌ حمایت از سیاست خارجی این کشور حساب می‌کند.

محور‌هاى مذاکرات

مرکل به عنوان نماینده دولتی جدید به آمریکا می‌رود و می‌تواند سیاست جدید آلمان را در قبال آمریکا روشن کند. اوباما نیز می‌خواهد پس از انتخابات آلمان موضع مرکل را در باره موضوع‌های مختلفی چون افغانستان بداند.

آمریکا می‌خواهد بداند که آیا آلمان در افغانستان واقعا در کنار آمریکا قرار دارد یا نه. اوباما می‌خواهد نظر صدراعظم آلمان را در این مورد بداند که پس از تقویت قوای آمریکا در افغانستان، آلمان نیز قوای خود را در افغانستان افزایش خواهد داد یا کمک‌های دیگری در اختیار ناتو قرار می‌دهد؟ برنامه‌ هسته‌ای ایران هم ا زجمله مسائلى است که اين دو رهبر در ارتباط با آن با يکديگر مذاکره خواهند کرد. وضعیت زیست‌محیطی جهان و بحران جهانی اقتصادی نیز در گفت‌و‌گوهای میان باراک اوباما و خانم مرکل مطرح خواهند شد.

کارشناسان بر این نظرند که اگر سفر صدراعظم آلمان به آمریکا موفقیت‌آمیز باشد و دو طرف در موردهایی مشخص به تفاهم برسند، این سفر نه تنها از نظر نمادین مهم خواهد بود، بلکه حادثه‌ای به‌شمار خواهد رفت که تا مدت‌ها نتایج مطلوب‌اش برجای خواهد ماند.

گفت‌وگو درباره ايران

از جمله‌مسائلی که پیش‌بینی می‌شود در گفت‌وگوهای بین رهبران آلمان و آمریکا مطرح شود، موضوع برنامه‌ هسته‌ای ایران است. نقش آلمان در این میان، از چند نظر اهمیتی تعیین‌کننده دارد. صادرات این کشور به ایران هنوز از مرز چندین میلیارد یورو می‌گذرد. هنوز آلمان، بین کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا مهم‌ترین صادرکننده‌ کالا به ایران ست.

از سوی دیگر این کشور در مذاکرات پنج عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران، شرکت فعال دارد. آمریکا در این رابطه انتظار دارد که آلمان تنها به پشتیبانی از تحریم‌ها بسنده نکند، بلکه آن‌ها را در کشور خود نیز به مرحله‌ اجرا درآورد. اجرای کامل تحریم‌ها در آلمان، اغلب با نارضایتی و مخالفت صاحبان صنایع این کشور روبرو می‌شود.

ماموريت جنگى آلمان در افغانستان

یکی دیگر از نکاتی که قرار است در مذاکرات بین باراک اوباما و آنگلا مرکل مطرح شود، مسئله‌ مأموریت نیروهای آلمانی در افغانستان است. آلمان هرچند بین کشورهای عضو ناتو، مقام سوم را از جهت اعزام نیرو به افغانستان داراست، ولی مجلس این کشور، سقف شمار سربازان آلمانی را تا چهار هزار و ۴۰۰ تن تعیین کرده است.

این نیروها، مجاز به دفاع، ولی ممنوع از حمله‌اند. هواپیماهای تورنادوی ارتش آلمان از انجام عملیات تجسسی منع نشده‌اند، ولی حق ندارند در عملیات جنگی شرکت کنند. باراک اوباما در این رابطه، روی شرکت فعال‌تر آلمان حساب می‌کند. او همواره تأکید کرده است که آمریکا قادر نیست، به تنهایی از عهده‌ مبارزه علیه القاعده و طالبان برآید.به نظر استفان سژابو، رئیس بنیاد آلمانی مارشال در واشنگتن، «دولت آمریکا مایل است که آلمان قید و شرط‌ها و محدودیت‌های عملیاتی ارتش این کشور را از میان بردارد و به رسمیت بشناسد که این عملیات، مأموریتی نظامی و جنگی است و نه فقط کمک به توسعه‌ این کشور.»

آلمان و روسيه، آمريکا

رابطه‌ جدید آمریکا و روسیه، هم‌چنین از جمله‌مسائلی است که قرار است اوباما و مرکل درباره‌ آن گفت‌وگو کنند. آلمان در این میان هم به‌دلیل داشتن رابطه‌‌ اقتصادی تنگاتنگ با روسیه نقش مهمی بازی می‌کند، هرچند که دولت آمریکا به این رابطه با بدگمانی می‌نگرد.

مسئله‌ پذیرش چند تن از زندانیان گوآنتانامو از سوی آلمان نیز یکی دیگر از موضوعات بحث بین سران کشورهای آمریکا و آلمان خواهد بود. در همه‌ این موارد، آمریکا خواهان پشتیبانی و همکاری بیشتری از سوی آلمان است.

استفان سژابو معتقد است که این کشور باید به نسبت قدرت اقتصادی و اهمیت و بزرگی خود، مسئولیت هم بپذیرد: «آلمانی‌ها باید قبول کنند که آمریکا تغییر کرده و ضعیف‌تر شده است. این آمریکا جدید، با ملاحظه‌‌ بیشتری تصمیم می‌گیرد و کمتر از گذشته، تعهد می‌پذیرد. به این خاطر به شریک قدرتمندی در اروپا نیاز دارد که مسائل را حل و فصل کند.»


نظر شما :