کاهش بى‌سابقه محبوبيت اوباما

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۸ کد : ۶۱۷۳ اخبار اصلی
بنا بر نتايج موسسه نظرسنجى گالوپ ميزان محبوبيت باراک اوباما به پايين‌ترين حد خود در 50 سال اخير رسيده است.
کاهش بى‌سابقه محبوبيت اوباما

محبوبیت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با گذشت نزدیک به 7 ماه از زمان آغاز به کارش به شدت کاهش یافته است. بنا بر نتايج موسسه نظرسنجى گالوپ که اخيراً منتشر شده، ميزان محبوبيت رئيس جمهوری فعلى امريکا در ماه‌هاى نخست زمامدارى‌اش به پايين‌ترين حد خود در 50 سال اخير رسيده است.

به گزارش روزنامه انگليسى ديلى تلگراف، ميزان محبوبيت اوباما از زمانى که به سمت رياست جمهورى امریکا منصوب شده به پايين ترين حد خود رسيده که در 50 سال اخير ميان روساى جمهوری امريکا بى سابقه بوده است.

در اين نظرسنجى ميزان محبوبيت اوباما در سه ماهه سوم سال جارى ميلادى به 53 درصد رسيده است که اين کاهش در مقابل محبوبيت 62درصدى وى در ماه آوريل بسيار بى سابقه بوده است.

مردم ایالات متحده زمانی که به اوباما رای دادند بیشتر مجذوب قول و قرارهای او شده بودند به گونه‌ای که در مقطعی حمایت‌ها از اولین رئیس جمهوری سیاه پوست ایالات متحده شگفت آور بود. اما پس از گذشت بیش از 6 ماه مشخص شد که اکثر سیاست‌های باراک اوباما که پیشتر با وعده سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی آغاز شد هم اکنون با ناکامی همراه بوده و مردم ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که رئیس جمهور آنها از توانایی لازم در این سمت برخوردار نیست.

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا پس از روی کار آمدن در کاخ سفید آنچنان همه را مجذوب خود کرده بود که همگان به خصوص شهروندان امریکایی معتقد بودند که او همان رئیس جمهور ایده آل امریکاست که همه مشکلات و چالشهای داخلی و خارجی این کشور حل و فصل خواهد شد.

 اوباما پس از به روی کار آمدن، بزرگترین چالش داخلی‌اش موضوع اقتصاد بیمار ایالات متحده بود. او با به کارگیری برخی از اقتصاددانان برجسته، تشکیل تیمی مستقل و به خصوص با ارائه بسته محرک مالی 788 میلیارد دلاری به شهروندان کشورش وعده داد که اقتصاد امریکا را از بحران خارج خواهد کرد. اما حتی با تزریق این محرک مالی، روند بهبودی اقتصاد امریکا بسیار کندتر از انتظار بوده است و حتی نرخ بیکاری نیز در این کشور ثابت مانده یا حتی روند کاهش بسیار کندی داشته است. برخی کارشناسان برجسته اقتصادی معتقدند که بسته محرک مالی اوباما کوچک است و او و تیم اقتصادی‌اش توانایی حل و فصل مشکلات اقتصادی را ندارند. به همین دلیل یکی از عوامل اصلی کاهش محبوبیت اوباما، اعتقاد مردم این کشور به عدم توانایی وی در حل مشکلات اقتصادی امریکاست.

یکی دیگر از چالش‌هایی که هنوز هم اوباما با آن دست و پنجه نرم می کند، موضوع طرح بهداشت عمومی در امریکاست. برخی از شهروندان امریکایی معتقدند که اوباما نه تنها به آنها کمک نکرده بلکه اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

آنها می‌گویند تاثیرات منفی بسته محرک مالی که اوباما به اقتصاد امریکا تزریق کرده در حال حاضر مشخص نمی شود بلکه یک یا دو سال آینده آشکار خواهد شد. عدم ارائه بیمه خدمات درمانی مناسب به شهروندان امریکایی نیز صدای طبقه متوسط و متوسط به پایین در امریکا را در آورده است. حتی کارشناسان معتقدند که ایالات متحده یکی از بدترین سیستم‌های بهداشت عمومی را در میان کشورهای صنعتی جهان دارا است.

واکنشهای بین المللی اوباما نیز یا اکثر مواقع دیر اعلام شده یا حداقل در شان رئیس جمهور امریکا نبوده است.

در بحث طرح صلح خاورمیانه اوباما به هیچ وجه به وعده خود عمل نکرده است و روند این طرح همچنان باب میل اسرائیلی‌هاست. اوحتی نمی تواند با نفوذ و قدرتش به دولت نتانیاهو فشار آورد تا اسرائیل شهرک سازی‌هایش را در کرانه باختری متوقف کند تا بدنبال آن مذاکرات صلح از سر گرفته شود.

به نظر می‌رسد نگرش اوباما در امورسیاست خارجی نگرشی عمل گرایانه نیست و او فقط یکسری طرح‌ها را در ذهن خود می پروراند و گویی درک درستی از تحولات جهان ندارد.

آنچه باعث شده که روز به روز محبوبیت اوباما کاهش یابد، عدم تحقق وعده های اوست و اینکه وی توانایی لازم را در یکسری امور ندارد.

در مجموع به نظر نمی رسد که تغییراتی که وی در دوران فعالیت‌های انتخاباتی‌اش داده بود، محقق شده باشند.

در موضوع مبارزه با تروریسم اگرچه او جلوی یکسری از اقدامات غیرقانونی دولت بوش در مبارزه با تروریسم از جمله بازجویی های خشن از زندانیان را گرفت اما به نظر می‌رسد دولت اوباما نیز از نگرش و استراتژی درستی در ریشه‌کنی تروریسم برخوردار نیست و فقط قصد دارد با ابزار نظامی این پدیده جهانی را نابود کند.

درست است که امنیت تا حدودی در عراق حکم‌فرما شده، اما جنگ افغانستان به ویتنامی دیگر برای اوباما تبدیل شده است. او قول داده که نیروهای امریکایی تا سال 2011 از عراق خارج شوند اما در پشت پرده به نظر می رسد که دولت واشنگتن به مقامات عراق فشار می آورد تا ادامه حضور نیروهای امریکا در عراق را بپذیرند.

درست است که گاهی اوباما با رئیس جمهوران اسبق ایالات متحده همچون کندی یا ریگان مقایسه می شود اما باید پذیرفت که اولین رئیس جمهوری سیاه پوست ایالات متحده هرگز به سطح رئیس جمهوران اسبق امریکا نخواهد رسید.

او از انرژی جوانی برخوردار است اما عدم توانایی برای حل و فصل چالش‌های پیش رویش مردم امریکا را نسبت به وی ناامید کرده است.

حتی برخی از شهروندان امریکایی نیز معتقدند که اوباما از اعتماد مردم این کشور سوء استفاده کرده و با ارائه وعده‌هایی که خود می دانسته نمی تواند آنها را عملی کند، تلاش کرد تا آرای بیشتری کسب کند.

اوباما باید بپذیرد که دیگر آن رئیس جمهور محبوب و ایده آل مردم امریکا نیست. حامیان وی نیز شروع به انتقاد از وی کرده‌اند. او باید از تجارب رئیسان جمهور بزرگ ایالات متحده درس بگیرد اما این یادگیری ممکن است طولانی شوند و به ضرر امریکا و مردمش تمام شود.

در جدیدترین نظر سنجی انجام شده توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای .بی.سی مشخص شده است که فقط 49 درصد از مردم آمریکا به اوباما باور دارند این در حالی است که این آمار پیشتر در صدمین روز ریاست جمهوری وی 60 درصد بود.

این آمار نشان می دهد باور امریکایی‌هایی که نگران آینده اصلاحات در امور بهداشت عمومی، اقتصاد و افزایش کسری بودجه دولت هستند به اوباما به شدت در حال کاهش است. اگر این روند پیش برود اوباما حتی ممکن است محبوبیتش از بوش نیز بدتر و در نتیجه به منفورترین رئیس جمهوری امریکا تبدیل شود.

اگر سناریوی فعلی ادامه یابد، ممکن است بار دیگر جمهوری خواهان در انتخابات سال 2012 پیروز شوند. گرچه هنوز پیش‌بینی از انتخابات امریکا بسیار زود است. به رغم این که برخی از لیبرال‌ها از اوباما به عنوان ناجی امریکا یاد کرده‌اند اما دست‌آوردها و اقدامات اوباما آشکارا نشان می دهد که او توانایی اداره ایالات متحده را ندارد و در امور بین المللی نیز با چالش‌هایی روبه‌روست که عملا در آن گیر افتاده است.


نظر شما :