یک گام به جلو، دو گام به عقب

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۰ کد : ۶۱۵۹ اخبار اصلی
یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی که تنها درصورتی اطلاعات خود را در اختیار گذاشته است که نامش فاش نشود اعلام کرد که در 28 اکتبر گفت‌وگو میان سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و خاویر سولانا، مذاکره کننده ارشد غربی انجام شده است.
یک گام به جلو، دو گام به عقب

دیپلماسی ایرانی: پس از آنکه ایران در اول اکتبر در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود به توافق رسید، باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که این آغازی سازنده است، اما اکنون مقامات امریکایی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند تهران عقب‌نشینی کرده است.
 
تا پایان سال اگر روند پرونده هسته‌ای ایران به نقطه قابل قبولی نرسد، هم‌پیمانان اروپایی خواهان تحریم‌های بیشتری خواهند شد. تهران عقب‌گرد را آغاز کرده است. نیوزویک به اطلاعاتی دست یافته است. به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی که تنها درصورتی اطلاعات خود را در اختیار گذاشته است که نامش فاش نشود اعلام کرد که در 28 اکتبر گفت‌وگو میان سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و خاویر سولانا، مذاکره کننده ارشد غربی انجام شده است. جلیلی اصرار داشته که امریکا و قدرت‌های غربی بر اساس پشنهاد چهار صفحه و نیم مبهم تهران که در تاریخ 9 سپتامبر ارائه شده بود و در آن هیچ اشاره‌ای به برنامه هسته‌ای ایران به صورت کلی هم نشده بود، مذاکره کنند. در آن زمان دولت اوباما این بسته پیشنهادی را غیر قابل قبول خواند. دیپلمات‌ها هم این بسته را پر از حاشیه دانستند و اعلام کردند که آنها از تمام مواضع شفاف موجود عقب‌نشینی کرده‌اند.

یک روز پس از این ملاقات پنجشنبه هفته گذشته، مذاکرات آینده با ایران فروریخت؛ زمانی که ایران به پیش‌نویس آژانس پاسخی شفاهی داد و با انتقال اورانیوم به روسیه مخالفت کرد. این خبر را دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که بنا به دلایل بسیاری نمی‌خواستند نامشان فاش شود. در مذاکرات ژنو، ایران توافق کرد تا بخش بزرگی از اورانیوم خود را به خارج منتقل کند تا به سوخت قابل استفاده در موارد غیر نظامی تبدیل شود. اما علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که ایران می‌خواهد اورانیوم خود را تا زمانی که به همان اندازه اورانیوم تحویل نگیرد، منتقل نخواهد کرد.

این بازی یک قدم به جلوست اما دو قدم هم به عقب است. یکی از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید: "شما آنها را به حرکت وا می‌دارید، آنها یک قدم به جلو می‌آیند و دوباره باز می‌گردند به سر خانه اول خود باز می‌گردند." هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا و برخی دیگر از مقامات امریکایی می گویند که می‌خواهند به ایران زمان بدهند تا مشکلات داخلی خود را حل کند. این درحالی است که یکی از مقامات ارشد امریکایی می‌گوید: به نظر نمی‌رسد که آنها در تلاشند که ساعت را به عقب برگردانند.

منبع: نیوزویک


نظر شما :