هنوز بايد منتظر پاسخ ايران ماند

۰۹ آبان ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۰ کد : ۶۱۴۱ اخبار اصلی
پاسخ ایران به آژانس و تحلیل‌های پیرامون آن به تحلیل روز رسانه‌های جهان تبدیل شده است. رسانه‌های غربی، عربی و حتی آسیایی هر کدام تحلیلی ویژه از پاسخ ایران به آژانس داده‌اند.
هنوز بايد منتظر پاسخ ايران ماند

دیپلماسی ایرانی: پاسخ ایران به آژانس و تحلیل‌های پیرامون آن به تحلیل روز رسانه‌های جهان تبدیل شده است. رسانه‌های غربی، عربی و حتی آسیایی هر کدام تحلیلی ویژه از پاسخ ایران به آژانس داده‌اند و با توجه به نوع پوشش آنها به این خبر می‌توان گفت که برنامه‌ هسته‌ای ایران در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان قرار دارد و اهمیت ویژه‌ای داشته است.

گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش پیشنهاد غنی‌سازی اورانیوم در خارج خواستار ایجاد تغییراتی در طرح پیشنهادی سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شده است که همین موضوع باب تحلیل بسیاری از رسانه‌های جهان است.

روزنامه سراسری زوددویچه سایتونگ در مقاله‌ای تحت عنوان "یک نه در پوشش بله" می‌نویسد، به ‌نظر می‌رسد که توافق هسته‌ای با ایران و ادامه روند مذاکرات در مناقشه اتمی به مراحل جدیدی رسیده است. یک دیپلمات آگاه به زوددویچه سایتونگ گفت که واکنش کنونی ایران چیزی شبیه تایید سربسته مخالفت است.

به نظر تحلیلگر زوددویچه تسایتونگ، ایران نگران آن است که در صورت بحرانی شدن مناقشه اتمی، غرب از تحویل میله‌های سوخت اتمی وعده داده شده در پیشنهاد محمد البرادعی رئیس آژانس اتمی خودداری کند.

فرانسه وعده داده است که اورانیوم نزدیک به 20 درصد غنی شده ایران در روسیه را به میله ‌سوخت هسته‌ای تبدیل کرده و محصول نهائی را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی ایران تحویل دهد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز در این باره نوشت، به رغم واکنش‌هایی که غرب به پاسخ ایران داده و اخباری که از خواست ایران برای تغییر برخی مفاد توافق‌نامه وین منتشر می‌شود، ظاهرا ایران هنوز پاسخ قطعی‌اش را به آژانس نداده و بر اساس خبرگزاری ایرنا، پاسخ ایران به آژانس در حقیقت پاسخ نیست و بیشتر نظرات ایران را به غرب منتقل می‌کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، همچنان باید منتظر نظر رسمی و نهایی ایران ماند. یعنی همان چیزی که فرانسه و امریکا گفته‌اند. آنها خواستار اعلام رسمی موضع ایران در قبال مذاکرات وین شده‌اند.

خبرگزاری رسمی تایوان نیز به نقش ترکیه در مذاکرات ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای اشاره کرد و در سایت خود نوشت، به نظر می‌رسد ترکیه یکی از کشورهای مهم مسلمان همسایه ایران نقشی مهم در مذاکرات ایران و غرب ایفا می‌کند. ترکیه با وجود این که نقشی محوری در مذاکرات ایران و غرب ندارد اما از آنجا که یکی از کشورهای مهم ناتو است می‌تواند نقشی اثرگذار در مذاکرات ایران و غرب داشته باشد. نقش ترکیه زمانی بیشتر در نظرها پررنگ می‌شود که می‌بینیم سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران با زمان پاسخ رسمی ایران به آژانس برای مذاکرات اخیر ژنو هم‌زمان شده است. وی شاید در مذاکراتش با ایرانی‌ها پیام‌های مهمی از آنها دریافت کرده باشد تا در سفر مستقیمش از تهران به واشنگتن آن را با رئیس جمهوری امریکا مطرح کند.  

روزنامه آلمانی هندلزبلات نیز درباره پاسخ ایران به پیشنهاد البرادعی می‌نویسد، دولت ایران بر سر برنامه هسته‌ایش با زمان بازی می‌کند. تهران روز پنجشنبه موافقت مشروط خود را با طرح آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد. این طرح غرب را مطمئن خواهد کرد که ایران دست کم بخشی از اورانیوم خود را غنی‌سازی نمی‌کند و برای ساختن بمب اتمی مورد سوء استفاده قرار نمی‌دهد. در مقابل ایران می‌خواهد اورانیوم کم غلظت خود را به صورت تدریجی و مرحله به مرحله تحویل روسیه دهد. از این طریق ایران می‌تواند معادل اورانیومی را که در هر مرحله به خارج فرستاده است در مراکز هسته‌ای خود تولید کند. اما این سناریو اصل تنش هسته‌ای را تغییر نمی‌دهد، زیرا در این صورت ایران همچنان اورانیوم را غنی می‌کند.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه تاکید می‌کند که علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز پنجشنبه رسما به سرپرست این آژانس گفته است که کشورش حاضر نیست اورانیوم کم غلظت خود را یک‌جا به خارج بفرستد.

فرانکفورتر آلگماینه با اشاره به بازگشت بازرسان آژانس از ایران از آن‌ها نقل می‌کند که سفرشان موفقیت‌‌آمیز بوده و مقامات ایرانی مدارک فعالیت‌های مرکز هسته‌ای قم را در آخرین لحظه در اختیار آنان قرارداده‌اند.

نشریه دی ولت نیز نوشت، دیوید آلبرایت کارشناس اتمی بنیاد علوم و امنیت بین‌المللی امریکا به دولت‌های غربی هشدار می‌دهد که نباید اجازه بدهند، اورانیوم کم‌غلظت ایران اندک اندک به خارج انتقال یابد، زیرا در این صورت ایران می‌تواند جایگزین آن‌ها را تولید کند.

ولت همچنین به اظهارات ایهود باراک وزیر دفاع اسرائيل اشاره کرده که ضمن ابراز نگرانی از توافق اخیر ایران با آژانس پیشنهاد اصلی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را نیز امتیازی به ایران دانسته است. باراک در یک مصاحبه رادیوئی گفته بود که این پیشنهاد در اساس حق ایران را برای غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت می‌شناسد.


نظر شما :