۴ دلیل برای سومین سفر غیر منتظره بوش به عراق

۱۳ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۲:۲۲ کد : ۶۱۱ اخبار اصلی
سفر رئیس جمهور آمریکا به عراق تنها چند روز پیش از انتشار گزارش فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق صورت می گیرد. این گزارش در مورد وضعیت عراق خواهد بود و به کنگره آمریکا ارائه می شود که تحت مدیریت دمکرات ها قرار دارد.
۴ دلیل برای سومین سفر غیر منتظره بوش به عراق
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا به صورت غیر منتظره برای دیدار با مقام های ارشد عراقی و آمریکایی پیش از سفر به استرالیا برای شرکت در نشست رهبران آسیا- اقیانوسیه وارد عراق شده است.
 
رابرت گيتس، وزير دفاع و ژنرال پيتر پيس، رئيس ستاد مشترک آمريکا، دریادار ويليام فالون، فرمانده نيروهاى آمريکايى در خاورميانه و ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده ارشد آمريکا در عراق در پايگاه نظامى آمريکا در استان ناآرام الانبار از وى استقبال کردند.
 
کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا، استفن هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا و دو تن از مشاوران ارشد ديگر کاخ سفید آقای بوش را در این سفر همراهی می کند.
 
قرار است، آقای بوش با رهبران عراق و فرماندهان نظامی ارتش آمریکا در این کشور دیدار و گفتگو کند.
 
جورج بوش در پایگاه هوایی اسد در استان الانبار در غرب بغداد فرود آمده است. استانی که معمولا به عنوان مرکز خشونت های شورشیان سنی یاد می شود . به نظر می رسد که رییس جمهور آمریکا برای نشان دادن پیروزی برنامه هایش در عراق وارد این استان پر آشوب شده است.
 
 اما آمریکایی ها بر این باورند که آنها توانسته اند با همکاری با رهبران محلی سنی، به مقابله با القاعده پرداخته و خطرات آنها  را کاهش دهند که این خود از دید رهبران کاخ سفید ایجاد آرامش از مناطق کوچک و شهرهایی همچون انبار است.
 
سفر رئیس جمهور آمریکا به عراق تنها چند روز پیش از انتشار گزارش فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق صورت می گیرد. قرار است این گزارش که در مورد وضعیت عراق خواهد بود به کنگره آمریکا ارائه شود که تحت مدیریت دمکرات ها جمهوریخواهان را برای عقب نشینی از عراق به شدت تحت فشار قرار گذاشته است.
 
گزارش استراتژی دولت آمریکا مبنی بر اعزام نیروهای بیشتری به عراق برای مقابله با خشونت ها ارزیابی می شود.
 
يکی از  سخنگويان  پنتاگون پیش از انجام این سفر گفته که اين آخرين گردهمايى بزرگ مشاوران نظامى رئيس جمهورى و رهبرى عراق پيش از آن است که رئيس جمهورى درباره آينده تصميم‌گيرى کند.
 
از آخرین سفر آقای بوش به عراق کمتر از یک سال می گذرد. وی آن زمان گفته بود که آمریکا به تعهدات خود پایبند خواهد ماند و عراقی ها هم برای آنکه ما تعهدات خود را نگه داریم و موفق باشیم، باید اقداماتی را هر چند سخت، انجام دهند. اما سفر سوم بوش به عراق پس از دوران صدام با سفر های گذشته وی متفاوت است.
 
1-     دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق طی هفته های اخیر به شدت از سوی آمریکایی ها تحت فشار بود که نتوانسته به برنامه های خود برای ایجاد امنیت در عراق و بازگردادن آرامش به این کشور موفق عمل کند.
 
آقای مالکی به تازگی با انتقاد تلویحی از جورج بوش گفته بود که تحت فشار قرار دادن دولت وی از سوی آمریکا امید و روحیه تروریست ها را بالا می برد. از این رو سفر آقای بوش به عراق در بحبوحه انتقاد های گزنده از دولت آقای مالکی فرصتی برای وی خواهد بود تا به توقویت مدیران و وزرای کابینه اش بپردازد و در قبال منتقدانش از توانایی بالاتری برخوردار شود.
 
 
2-     آقای مالکی طی هفته های اخیر با سفر به کشورهای همسایه عراق از حمله ایران، ترکیه و سوریه تلاش کرده تا حمایت همسایگانش را از دولت عراق جذب و تقویت کند و در مواردی همچون ترکیه که تنش های مرزی رو به تزاید گذاشته بود آرامش را در فضای دوجانبه حاکم کند.
 
این تلاش آقای مالکی در سفر وی به ایران با انتقاد بسیار تند جورج بوش مواجه شد و رییس جمهور آمریکا در شرایطی که آقای مالکی در تهران به سر می برد به وی هشدار داد تا بیش از این به ایرانی ها نزدیک نشود.
 
مشابه هشدارهای آقای بوش به نوری مالکی تا هفته پس از این سفر ادامه داشت تا این که زمزمه سفر رییس جمهور ایران به عراق به دعوت رهبران عراقی شنیده شد. گزارش های تایید نشده منابع خبری می گوید که آمریکا در تلاش است تا مانع از انجام این سفر رسمی شود که به دعوت جلال طالبانی رییس جمهور عراق انجام می گیرد.
 
در صورتی که برنامه ریزی برای انجام سفر آقای احمدی نژاد به عراق درست باشد، فارغ از تایید نشدن گزارش های ذکر شده، جورج بوش با انجان این سفر غیر منتظره گوی سبقت را از همتای ایرانی اش ربوده و شاید در دیدارها و مذاکرات خود با عراقی ها خواستار تعویق سفر محمود احمدی نژاد و دور شدن بغداد از روابط نزدیک با ایران باشد.
 
3-     رقابت های درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا چند ماهی است که آغاز شده و جمهوری خواهان در صدد هستند تا مدت هشت سال حضورشان رادر کاخ سفید تمدید کنند. شکست در عراق عامل پیروزی دمکرات ها خواهد بود و از همین رو آقای بوش و تیم همراهش در تلاش اند تا با پیروز نشان دادن آمریکا در جنگ عراق آرای رای دهنگان آمریکایی را به سوی خود جلب کنند.
 
4-     گرچه موارد ذکر شده بالا هریک به تنهای اهمیت سفر غیر منتظره آقای بوش را نشان می دهد اما این سفر پیش از ارایه گزارش به کنگره سرنوشت زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا در عراق را تعیین خواهد کرد.
 
 در صورتی که کنگره قانع به ادامه حضور نیروهای نظامی در عراق شودف پیروزی مهمی برای آقای بوش به دست »ی آید تا ضمن خاموش کردن آتش تند انتقادات رقیبان ریاست جمهوری، با بیرون کشاندن یا دست کم تعیین جدول زمانی خروج نیروها از عراق در گرماگرم انتخابات، یک دوره چهار ساله دیگر جمهوری خواهان را به کاخ سفید ببرد.
 

نظر شما :