پچپچه‌ها/ اسراییل ترک‌ها را تهدید کرد/ حکم 310 میلیون دلاری عليه ايران

۲۷ مهر ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۲ کد : ۶۰۴۰ اخبار اصلی
در این بخش: فعالیت دیپلماتیک آکرديته لسوتو در ایران، اسراییل ترک ها را تهدید کرد، قیمت واقعی نفت در بازار 40 دلار است، حکم 310 میلیون دلاری عليه ايران، خانواده ندا آقاسلطان پیشنهاد بنیاد شهید را نپذیرفت.
پچپچه‌ها/ اسراییل ترک‌ها را تهدید کرد/ حکم 310 میلیون دلاری عليه ايران

فعالیت دیپلماتیک آکرديته لسوتو در ایران

آکردیته لسوتو نام کشور یا دولتی است که با مراجعه به جستجوگرهای فارسی و پایگاه ویکی پدیا، هیچ اطلاعاتی را به مخاطب نمی دهد. این کشور به تازگی سفیرش را راهی تهران کرده و به دیدار منوچهر متکی فرستاده است تا با ایران رابطه دیپلماتیک برقرار کند.

سفير جديد آکرديته لسوتو رونوشت استوارنامه‌اش را تقديم وزير خارجه کشورمان کرده و شنیده است: "ديدار وزيران امور خارجه دو کشور در حاشيه مجمع عمومى سازمان ملل در نيويورک و ابراز علاقه لسوتو براى گشايش فعاليت‌هاى ديپلماتيک با جمهورى اسلامى ايران زمينه فعال‌سازى مناسبات فيمابين را عملى کرد و اميدواريم اين گام بتواند زمينه‌هاى همکارى‌هاى هر چه بيش‌تر دو کشور را فراهم کند."

اسراییل ترک ها را تهدید کرد

پیامنر یکی از پایگاه های خبری کرد زبان، در گزارشی آورده است: پس از تنش اخیر بین اسراییل و ترکیه بر سر مانور مشترک نظامی و سپس انتشار فیلمی تحریک آمیز در تلوزیون دولتی ترکیه‌، تل‌آویو تهدید کرد که اسناد و مدارکی دال بر نسل‌کشی ترکیه علیه ارمنی‌ها را منتشر خواهد کرد.

تل‌آویو ترکیه را تهدید کرده که در زمان مناسب اقدام به انتشار این اسناد محرمانه می‌کند. این در حالی است که ترکیه و ارمنستان در اقدامی تاریخی به یکدیگر نزدیک شده و توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند. از سوی دیگر روز شنبه-17 اکتبر صدها تن از دانشجویان اسراییلی در برابر سفارت ترکیه در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند و پلاکاردهایی به همراه داشتند که حاوی شعارهایی در محکومیت نسل‌کشی ارمنی‌ها و کردها توسط دولت عثمانی بود.

قیمت واقعی نفت در بازار 40 دلار است

نماینده ایران در اوپک با اعلام اینکه هم اکنون قیمت واقعی نفت در بازار حدود 40 دلار است گفت: اگر روند تضعیف ارزش دلار ادامه یابد قیمت جهانی هر بشکه نفت تا 80 دلار هم قابل افزایش است.

محمد علی خطیبی درباره افزایش بی سابقه قیمت های نفت خام در طی روزهای گذشته به خبرگزاری مهر گفت: این افزایش قیمت نفت خام در بازارهای مختلف دنیا را نمی توان یک جهش قیمتی عنوان کرد.

نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت با اشاره به کاهش بهای جهانی نفت خام به حدود 65 دلار در طی هفته گذشته، تصریح کرد: در روزهای گذشته قیمت نفت خام در بازارهای مختلف دنیا روند پر نوسانی را پشت سر گذاشته است.

وی یکی از مهم ترین دلایل افزایش قابل توجه بهای نفت در طی هفته گذشته را کاهش شدید ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای رایج دنیا به ویژه یورو اعلام کرد و افزود: هم اکنون ارزش برابری هر واحد یورو حدود 1.5 برابر دلار بوده که افزایش بهای نفت هم به دنبال پوشش ضعف شدید ارزش دلار است.

حکم 310 میلیون دلاری عليه ايران!

دادگاه فدرال امريکا جمهورى اسلامى ايران را به پرداخت 310 ميليون دلار به يک آسيب ديده انفجار سفارت آمريکا در سال 1363 در بيروت محکوم کرد.

شبکه خبرى بلومبرگ با اشاره به اين مطلب افزوده است که اين راى از سوى قاضى "الن هوول" قاضى فدرال امريکا در واشنگتن و در پرونده شکايت "ريچارد بروئر" يکى از کارکنان امنيتى وقت سفارت امريکا در بيروت صادر شده است که در اين حادثه زخمى شده است.

دادگاه هفت ميليون دلار را بابت آسيب هاى وارده به بروئر و 5.2 ميليون دلار را بابت صدمات عصبى وارد شده به مادرش تعيين کرده است. همچنين در حکم اين دادگاه مبلغ 300 ميليون دلار به عنوان خسارات کيفرى تعيين شده که بايد از سوى دولت ايران به دولت ايالات متحده پرداخت شود.

استدلال دادگاه فدرال امريکا بر اين ادعاست که حزب الله لبنان عامل اين انفجار بوده و این حزب با حمايت سياسى نظامى و مالى ايران دست به ترور زده است.

خانواده ندا آقاسلطان پیشنهاد بنیاد شهید را نپذیرفت

بعد از آنکه ریيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام کرد در صورتى که ندا آقاسلطان (يکى از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات) بر اثر دسيسه دشمنان کشته شده باشد و دستگاه‌هاى ذى‌ربط امنيتى تاييد کنند، خانواده وی تحت پوشش بنياد شهيد قرار مى‌گيرد، مادر ندا در واکنش به این اظهارنظر گفت: نيازى به تأييد بنياد شهيد نداريم، ندا نزد خدا و مردم مقام دارد.

‏مسعود زريبافان ریيس بنياد شهيد در مورد اينکه آيا اين امکان وجود دارد که ندا آقاسلطان شهيده اعلام شود، گفت: آن گونه که تصاوير نشان مى‌دهد ندا آقاسلطان بر اثر دسيسه مخالفان و دشمنان به قتل رسيده است. اما از آنجا که بنياد شهيد، سيستم کشف حقيقت ندارد بايد دستگاه‌هاى مربوطه يعنى وزارت اطلاعات و ارگان‌هايى که توانايى کشف حقيقت را دارند به ما اعلام کنند که واقعيت چه بوده است. در هر صورت اگر اثبات شود که قتل او بر اثر دسيسه دشمنان بوده است، خانواده ندا آقاسلطان بايد به نوعى تحت پوشش بنياد شهيد قرار بگيرد تا خسارت وارده جبران شود.

بعد از انتشار این گفتگو، مادر ندا آقا سلطان طى مصاحبه اى عنوان کرد حاضر نيست زير پوشش بنياد شهيد قرار گيرد.

هاجر رستمی افزود: اينکه مرگ ندا را دسيسه بيگانگان عنوان مى کنند نمى پذيرم و اعتقاد دارم ندا نيز مانند ساير کشته شدگان حوادث پس از انتخابات کشته شده است.


نظر شما :