بحرین، بزرگترین جذب کننده سرمایه های خارجی در خليج فارس

۱۱ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۱:۵۱ کد : ۶۰۲ اخبار اصلی
اهمیت سرمایه گذاری خارجی براى بحرین به حدی است که این کشور سیاست تازه ای برای سرمایه گذاران و یا افرادی که برای کار به این سرزمین می آینددر نظر گرفته است.
بحرین، بزرگترین جذب کننده سرمایه های خارجی در خليج فارس

بحرین یکی از کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس است که در سالهای اخیر سهم زیادی از سرمایه های خارجی این منطقه را به خود جذب کرده است. به گزارش اتاق صنعت و بازرگانی دوبی DCCI ارزش سرمایه گذاریهای  خارجی انجام شده در این کشور در سال گذشته میلادی دو برابر شد و به 9/2 میلیارد دلار رسید.

 

این سرمایه های کلان سبب شد تا تولید ناخالص داخلی کشور بحرین در سال 2006 میلادی بیشتر از 1/7 درصد رشد کند و ارزش آن به بیش از 5/15میلیارد دلار برسد. در سال 2006مازاد حساب جاری کشور بحرین برابر با 9/1 میلیارددلار و مازاد تراز تجاری آن 8/3 میلیارددلار بود.

 

آمارها نشان می دهد درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در بحرین در کنار سرمایه گذاریهای انجام شده توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طی سالهای 1997 تا 2006 میلادی به سرمایه گذاری ناخالص در بخش دارایی های ثابت(GFCF)  به حدی بود که بحرین را در صدر فهرست کشورهای جذب کننده سرمایه خارجی در میان کشورهای عضو GCC قرار داد.

 

طبق گزارش مذکور درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی به GFCF در کشور بحرین برابر با 31، در قطر 26 و در امارات متحده عربی 17 درصد بود.این درصد برای کشور کویت کمتر از یک بود.

 

طبق این گزارش که توسط روزنامه گلف نیوز چاپ شده است پس از بحرین کشورهای قطر و امارات متحده عربی قرار دارند.

این کشورها با سرمایه های خارجی مدرنترین تکنولوژی های دنیا و ماهر ترین نیروهای کاری را جذب می کنند و زمینه را برای رشد بیشتر خود فراهم می آورند.

 

 یکی از دلایل رشد سرمایه گذاری در بحرین بستر مناسب آن است. به گزارش خبر گزاری BNA کشور بحرین آزادترین اقتصاد در میان کشورهای حوزه خلیج فارس است و سیستم بانکداری و مالی آن سیستمی بسیار پیشرفته  و کارآمد می باشد.

 

علاوه بر این آزادی سیستم مخابراتی کشور، ثبات شاخص قیمتی و نرخ بسیار پایین تورم(کمتر از 2 درصد)، بالا بودن درآمد صادراتی (4/11 میلیارددلار) و بالا بودن میزان مازاد تراز تجاری  سبب شده تا بحرین به بازاری امن و قابل اعتماد برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود و فرصتهای شغلی زیادی برای افراد جویای کار در این سرزمین عرب نشین فراهم آید.

 

شایان ذکر است سهم زیادی از مشاغل ایجاد شده در یک سال اخیر به وسیله بخش خصوصی ایجاد شد که این مساله هم نمایانگر کارآمدی و توانمندی بخش خصوصی در اقتصاد بحرین است.

اهمیت سرمایه گذاری خارجی در بحرین به حدی است که این کشور سیاست تازه ای برای سرمایه گذاران و یا افرادی که برای کار به این سرزمین می آینددر نظر گرفته است.

 

خبرگزاری کشور بحرین از یکی از سیاست گذاران این کشور نقل می کند: ما زمینه را برای ورود سرمایه گذاران و افراد متقاضی کار به این کشور فراهم کردیم .

 

سرمایه گذار یا فردی که برای کار به بحرین می آید برای زندگی در این سرزمین پول زیادی صرف خرید مایحتاج زندگی، مواد غذایی، اجاره خانه ، اجاره یا خرید ماشین و هزاران مورد دیگر می کند، این هزینه ها علاوه بر وارد کردن پول کشورهای دیگر به اقتصاد بحرین باعث چرخش سریعتر جریان هزینه ها در اقتصاد می شود و زمینه را برای توسعه نرخ رشد اقتصاد یا زیر ساختهای اقتصادی فراهم می آورد.

 

طبق این قانون تازه که برای جذب سرمایه ها تدوین شده است سرمایه گذاران هزینه گمرکی برای وارد کردن تجهیزات صنعتی ، تولیدی، مواد اولیه  و غیره نمی پردازند، از پرداخت مالیات معاف هستندو می توانند از خدمات مالی کشور بحرین استفاده کنند.مهمتر اینکه آنهااجازه دارند هر میزان پول را از طریق نظام بانکی جابه جا نمایند.

روزنامه گلف دیلی در مورد این دسته بندی می نویسد: در بازه ده ساله مورد بررسی کشور بحرین بیشترین رکورد را در جذب سرمایه های خارجی داشت ولی اگر بازه مورد بررسی را کوچک تر کنیم و میزان سرمایه گذاری خارجی در فاصله سالهای 2003 تا 2006 میلادی را مد نظر قرار دهیم، در صدر فهرست کشور قطر و پس ازآن امارات متحده عربی قرار خواهد گرفت.

 

 در این رده بندی بحرین رتبه سوم را خواهد  داشت. این روزنامه به نقل ازپژوهشگر این تحقیق می نویسد: نسبت سرمایه گذاری مستقیم خارجی وارد شده به کشور به سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده توسط بحرین در دیگر کشورهای های جهان  از سال 2003 تا 2006 میلادی برابر با 2 بود. این درحالیست که نسبت مذکور برای قطر 5 و برای امارات متحده عربی 4 و برای کویت 2/0 بوده است.

 

این نسبتها نشان می دهد کشورهای بحرین ، قطر و امارات بیشتر از سرمایه گذاری در کشورهای دیگر ، سرمایه های خارجی را جذب کردند.بر طبق این گزارش سه کشور بحرین ، قطر و امارات متحده عربی کشورهایی هستند که علاوه بر داشتن پتانسیل بالا برای جذب سرمایه های مستقیم خارجی ، عملکرد مناسبی در جذب آنها دارند .

 

 در مقابل کشورهای عربستان سعودی، عمان و کویت علیرغم داشتن پتانسیل بالابرای جذب  سرمایه های خارجی به دليل فراهم نکردن بستر مناسب از جمله قوانين و مقررات مدرن و امروزى، توان جذب آن  را همانند بحرين ندارند و همین امر مانع از رشد بیشتر آنها می شود.


( ۲ )

نظر شما :