رجيب طيب اردوغان خبر تشکيل دولت لبنان را ظرف چند روز آينده داد

۲۰ مهر ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۶ کد : ۵۹۶۹ اخبار اصلی
نخست وزير ترکيه در گفت و گو با شبکه العربيه خبر از تشکيل دولت جديد لبنان ظرف چند روز آينده داد. اين در حالى است که منابع خبرى گزارش مى‌دهند که سعد حريرى گفت و گوهاى تازه‌اى را با مخالفانش آغاز کرده است.
رجيب طيب اردوغان خبر تشکيل دولت لبنان را ظرف چند روز آينده داد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که پس از پایان سفر ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به سوریه همه انتظار شنیدن تشکیل دولت جدید لبنان را دارند و برای برون رفت از بحران جاری در آن کشور لحظه شماری می‌کنند، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در گفت و گو با شبکه خبری العربیه گفت: «به زودی ظرف روزهای آینده دولت جدید لبنان به ریاست رفیق حریری تشکیل خواهد شد.»

وى با اشاره به اينکه گروه‌هاى لبنانى در مذاکرات خود براى تشکيل کابينه به مراحل پايانى رسيده‌اند، تاکيد کرد که دولت لبنان در روزهاى آينده تشکيل خواهد شد.

در همین رابطه منابع خبری لبنانی گزارش‌ دادند که سعد حريرى روز یکشنبه 11 اکتبر با ميشل عون رئيس جريان ملى آزاد و رئيس فراکسيون اصلاح و تغيير در پارلمان اين کشور ديدار مى‌کند. تا زمان تهیه این گزارش هنوز این دیدار انجام نشده است. هفته پيش نيز حريرى در ديدار با عون درباره مسائل و مشکلات پيش روى تشکيل کابينه لبنان با وی کرد. اختلاف‌های حريرى و عون يکى از دلايل تاخير در معرفى کابينه لبنان به شمار مى‌رود. عون پس از ديدار گذشته با حريرى گفته بود: «گفت‌وگوها با حريرى براى رسيدن به راه حل نهايى ادامه دارد. ما گفت‌وگوهاى خود درباره چند موضوع را از سرگرفتيم و درباره برخى نکات توافق کرديم و برخى ديگر از نکات نيازمند رايزنى در ديدارهاى آتى دارند.»

در همین حال سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان و ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست مترقی و رهبر دروزی‌های لبنان پس از دیداری در بیروت خواهان تشکیل فوری دولت وحدت ملی شدند. دولتی که تا کنون رفیق حریری در تشکیل آن ناکام مانده است. دو رهبر در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که باید هرچه زودتر به بحران سیاسی کشور خاتمه داده شود.

ولید جنبلاط در حدود دو ماه پیش با خروج از فراکسیون 14 مارس این فراکسیون را با چالش سیاسی رو به رو کرد. وی یکی از ارکان اصلی این فراکسیون محسوب می‌شد. اکنون جنبلاط تلاش می‌کند بیش از پیش خود را به جریان مقاومت، سوریه و حزب الله نزدیک کند. موضوعی که باعث نگرانی جریان‌های متحد سابقش همچون جریان المستقبل وابسته به سعد حریری شده است.  


نظر شما :