پاسخ دیپلماسی ایرانی به جوابیه وزارت امورخارجه

۲۰ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۸ کد : ۵۹۴۱ اخبار اصلی
گزارشگران بی­طرف آن چشم سومی هستند که در زمان مناسب به دولتمردان و سیاسیون هشدارهای لازم را می­دهند، البته به شرطی که تصمیم‌گیران نیز به آنان اعتماد داشته و نقدهای خبرنگاران را تاب بیاورند آنگاه رابطه­ای چندجانبه بین نهاد قدرت، نمایندگان افکار عمومی -که همان رسانه­ها هستند- و ملت شکل خواهد گرفت.
پاسخ دیپلماسی ایرانی به جوابیه وزارت امورخارجه

پیرو جوابیه وزارت امورخارجه به یادداشت "شفافیت، عنصر مفقوده" جهت تنویر افکار عمومی و همچنین مسئولان ذی­ربط، پاسخ زیر منتشر می شود:

در زمینه استفاده از اصطلاح "بی­سابقه" دریادداشت موردنظر می­توان گفت به دلیل سردی روابط و فقدان مکالمه سی ساله بین دولت­های ایران و آمریکا حضور منوچهر متکی به درستی یک سفر بی­سابقه بود. در بخشی از پاسخ وزارت امورخارجه آمده است:" منظور از شتاب زده خواندن در سفر چیست؟"

منظور متن یادداشت درج شده در دیپلماسی ایرانی کاملا شفاف است. گویا نویسنده جوابیه دچار همان شتاب­زدگی اپیدمیک دولتمردان ایرانی است. هر ناظر بی­طرفی از ملاقات متکی با مقامات رسمی و غیررسمی برای تحکیم امنیت ملی در مجاری دیپلماتیک استقبال می­کند، لیکن همزمانی این سفر غیرمترقبه و اجلاس ژنو باعث ایجاد شبهاتی شد که نه به نفع وزارت امورخارجه و نه در راستای منافع ملی ایران بود. در این باره نویسنده محترم را به بازخوانی دقیق متن دعوت می­کنیم.

در زمینه ملاقات وزیر امورخارجه با اعضای شورای روابط خارجی نویسنده جوابیه را ارجاع می­دهیم به مصاحبه حسن قشقاوی با شبکه تلویزیونی عرب زبان جمهوری اسلامی "العالم" در روز پنجشنبه 9 مهرماه و همچنین گفت­وگوی وی با خبرگزاری دانشجویان.

قشقاوی به ایسنا می­گوید: "در سفر به واشنگتن متکی با دو تن از اعضای شورای روابط خارجی گفت­وگو و ملاقاتی صورت گرفت اما باید در نظر داشت اعضای شورای روابط خارجی عضو کنگره محسوب نمی­شوند و معمولاً از افراد صاحب سرمایه، روزنامه­نگار یا شخصیت­ها و مسؤلان سابق در این شورا عضو هستند." گزارش این خبرگزاری داخلی در بسیاری از مطبوعات نیز منعکس شد. (خبر ایسنا را می توانید
اینجا ببینید).

در بند سوم جوابیه نیز وجود کمیته ایران و آمریکا را نفی می­کند که این نیز با کمی جستجوی اینترنتی قابل نقض است. این درحالی است که تعدادی از روزنامه­های صبح تهران با نقل خبر دیدار متکی با کمیته روابط ایران و آمریکا از شبکه العالم به پوشش خبری آن پرداخته بود.

در بند چهارم جوابیه، پرسش شفاف خبرگزاری رویترز و سایر ناظران را "شبه افکنی" قلمداد کرده­اند در حالی که سادگی پرسش ماهیت آن را توضیح می­دهد که آیا متکی حامل پیامی بوده؟ یا خیر.

بهره­گیری متناوب از اصطلاحات کلیشه­ایی و نغ­نمایی چون "شبه افکنی" قادر به پاک کردن صورت مسئله نخواهد بود.

سعی ما رصد (Monitoring) و انعکاس پرسش­هاست و این تلاش را وظیفه اطلاع رسانی می­دانیم.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ایلنا روز سه­شنبه هفته پیش 14 مهرماه، داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در تذکر آئین نامه­ایی خود خواستار فراخواندن منوچهر متکی جهت توضیحاتی در زمینه سفر وی به واشنگتن می­شود. (متن خبر در آرشیو موجود است). قنبری در صحن علنی مجلس می­گوید: "لازم است وزیر به مجلس بیاید و توضیح دهد که آیا مذاکراتی با مقامات آمریکایی صورت گرفته یا نه؟"

در ادامه این سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس نیز خبر از دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از آقایان جلیلی و متکی جهت ارائه توضیحات می­دهد.

آیا تفاوتی بین پرسش­های دیپلماسی ایرانی و پرسش­های کمیسیون امنیت ملی وجود دارد؟ آیا مجلس نیز به شبه افکنی می­پردازد؟

در بخش دیگری از جوابیه پرشتاب وزارت خارجه آمده است: "لذا دیگر بار تأکید می­شود که وزیر امورخارجه در این سفر به نیویورک با هیچ یک از اعضای شورای روابط خارجی ملاقات نداشته است."

در متن اصلی نیز صحبتی از ملاقات در نیویورک پیش نیامده و شاید مقصود جوابیه نویس"واشنگتن" بوده است.

در قسمتی دیگر چنین تأکید کرده­اند: "بهتر نیست تشخیص زمان سفر را به عنوان یک کار تخصصی به وزارت خارجه واگذار کنیم؟"

در پاسخ باید گفت که شاید چنین بهتر باشد اما در بسیاری مواقع عملکردها نشان از غیرتخصصی بودن تصمیمات دارد. گویا با چنین واکنشی وزارت خارجه تمایل دارد راه طرح هرگونه پرسش را سد کرده و دیگران را غیر متخصص جلوه دهد.

اما باید توجه داشت که یکی از مهمترین وظایف گزارشگری و خبررسانی نور تاباندن به آن بخش­های تاریکی است که از چشم دولتمردان پنهان می­ماند زیرا آنان در حال تعامل و تصمیم­گیری هستند و در یک زمان قادر به رصد تمامی زوایا نیستند.

گزارشگران بی­طرف آن چشم سومی هستند که در زمان مناسب به دولتمردان و سیاسیون هشدارهای لازم را می­دهند، البته به شرطی که تصمیم­گیران نیز به آنان اعتماد داشته و نقدهای خبرنگاران را تاب بیاورند، آنگاه رابطه­ای چندجانبه بین نهاد قدرت، نمایندگان افکار عمومی -که همان رسانه­ها هستند- و ملت شکل خواهد گرفت.

به امید داشتن ایرانی آباد، آزاد و سرفراز

صداقت، پیش شرط اطلاع رسانی ( جوایسه وزارت امور خارجه به مطلب دیپلماسی ایرانی)  

  نظر به درج مطالب کذب و ارائه تحلیل نادرست با هدف تشویش اذهان عمومی تحت عنوان « شفافیت، عنصر مفقوده» در آن سایت خواهشمند است نسبت به درج پاسخ ذیل برابر قانون مطبوعات اقدام فرمائید.

 1-     بی سابقه خواندن این سفر خلاف واقع و کذب است. زیرا چنین سفری به واشنگتن توسط وزیر امور خارجه قبلا نیز انجام شده است. منظور از شتابزده خواندن سفر چیست؟ مثلا اگر این سفر یکسال دیگر و همزمان با مجمع عمومی سال آینده انجام شود شتابزده نیست. اگر گفته شود چرا این سفر تاثیرگذار در رسیدگی به امور هموطنان ایرانی با چهار سال تأخیر از زمان تشکیل دولت نهم صورت می­گیرد پاسخ آقای نویسنده مقاله چیست؟ بهتر نیست تشخیص زمان سفر را به عنوان یک کار تخصصی به وزارت خارجه واگذار کنیم.

2-     وزیر امور خارجه ملاقاتی با اعضای شورای روابط خارجی نداشته و نویسنده مقاله باید توضیح دهند چرا چنین خبر کذبی را اشاعه می­دهند؟ نویسنده حتما می­داند مصاحبه با خبرنگار یک مجموعه متفاوت از ملاقات با اعضای آن می­باشد و لذا دیگر بار تأکید می­شود وزیر امور خارجه در این سفر به نیویورک با هیچ یک از اعضای شورای روابط خارجی ملاقات نداشته است.

3-     وزیر امور خارجه هیچ دیداری با اعضای کمیته­ای به نام کمیته ایران و آمریکا نداشته است.

4-     نویسنده مقاله و سایت مورد استفاده او به نظر می­رسد تقیه دارند با تکرار خبر دروغ یک خبرگزاری انگلیسی سعی در شبهه­ افکنی می­نماید. از جمله اینکه وزیر خارجه حامل پیامی بوده است یا به نقل از شبکه العربیه القا می کند که موضوع تأسیسات هسته ای مورد مذاکره با آمریکائیان قرار گرفته است!!!

5-     این سفر یک دستاورد ارزشمند داشته است و آن خنثی کردن تصویر­سازی غلطی بود که برخی محافل مخالف ملت عزیز ایران تلاش داشتند در ذهن هموطنان ما در اقصی نقاط جهان بوجود آورند.


نظر شما :