پچپچه‌ها/ حمایت از شورشیان یمن در صداوسیما/ کدام شهروندان در مسافرت بدون ويزا آزادترند؟

۱۳ مهر ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۵ کد : ۵۸۸۵ اخبار اصلی
در این بخش: حمایت از شورشیان یمن در صداوسیما، مالک مخابرات: شنود نمی کنیم، کدام شهروندان در مسافرت بدون ويزا آزادترند؟، بیش از ۱۰ هزار نفر به پایگاه بسیج حمله کردند، هشدار سازمان مجاهدين درباره جان بهزاد نبوي.
پچپچه‌ها/ حمایت از شورشیان یمن در صداوسیما/ کدام شهروندان در مسافرت بدون ويزا آزادترند؟

حمایت از شورشیان یمن در صداوسیما

در حالی که سفارت ایران در منامه به برخی ادعاها درباره دخالت ایران در امور داخلی یمن و کمک به شورشیان الحوثی پاسخ داده و آن را تکذیب کرده است، صداوسیمای جمهوری اسلامی در اقدامی عجیب در یک برنامه زنده سیاسی به دفاع از گروه الحوثی پرداخت و یمن را جزو خطوط مقدم امروز ایران توصیف کرد!

این برای اولین بار نیست که عدم هماهنگی میان رسانه ها و مسئولان کشور درباره موضع گیری های رسمی رخ می نماید و سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور را با مشکل روبرو می کند.

ادعای یمنی ها و برخی مقام های عربی که ایران را تغذیه کننده اصلی شورشیان شیعه الحوثی می دانند، چند بار توسط سخنگوی وزارت خارجه و سفیر ایران در بحرین تکذیب شده و بی اساس خوانده شده است.

برخی جریان های افراطی عرب معتقدند که شواهدی مبنی بر کمک تسلیحاتی و مالی ایران به گروه الحوثی در دست دارند. شاهدان آنها ظاهرا بعضی از شورشیان بازداشت شده ای هستند که اعتراف کرده اند از ایران کمک های مالی گزاف دریافت کرده اند.

روز دوشنبه سفارت ایران در منامه با صدور بیانیه ای ضمن مردود شمردن این ادعاها بار دیگر اهمیت وحدت ملی یمن را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: تلاش های ایران و یمن در راستای تحقق صلح و ثبات و امنیت بوده است. ما معتقدیم تشدید مناقشه منجر به خونریزی نمی تواند به صلح و ثبات و وحدت ملی یمن کمک نماید.

با همه تاکید و تکذیب هایی که دیپلمات های ایران در مورد این مسئله اعلام داشته اند، متاسفانه روز جمعه ساعت 18.30 برنامه ای با عنوان "تراژدی نقض حقوق بشر در فلسطین" از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که بخشی از برنامه، به نحو غیرقابل باوری به دفاع از گروه الحوثی اختصاص یافت.

این برنامه تلویزیونی سه میهمان داشت که قرار بود به عنوان تحلیلگر به مسائل حقوق بشر و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان بپردازند. در بخشی از برنامه، یکی از تحلیلگران در ادامه دفاع از حقوق مسلمانان منطقه، بر این نکته تاکید کرد که "اکنون خط مقدم مبارزه ما در غزه و لبنان و یمن است و باید از اینها دفاع کرد"

این شخص با حرارتی جالب توجه، گروه الحوثی را در کنار گروه های مقاوم فلسطینی قرار داد و گفت: رهبر این گروه آقای مالک الحوثی، خود را رهرو امام خمینی و انقلاب شیعی ایران می داند.

دفاع این تحلیلگر سیاسی از شورشیان الحوثی در یک برنامه تلویزیونی شبکه بین المللی خبر، با پخش تصاویری از مبارزات این گروه و چهره مالک الحوثی همراه بود.

مالک مخابرات: شنود نمی کنیم

بعد از اعلام واگذاری شرکت مخابرات ایران به یک کنسرسیوم داخلی که با جنجال های فراوان همراه بود، مدیران عامل شرکت های وابسته به این کنسرسیوم در نشستی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این نشست خبری که با حاشیه های فراوان واگذاری سهام شرکت مخابرات و سوالات و ابهامات مواجه بود، با حضور پرشمار خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

بحث وابستگی شرکت توسعه اعتماد مبین به سپاه پاسداران، تغییرات تعرفه ها، خدمات مخابرات به مشترکان، علل کناره گیری یک شرکت در جریان واگذاری و علت حذف یک رقیب به دلیل آنچه عدم اهلیت امنیتی عنوان شد ، احتمال شنود مکالمات نحوه اداره شرکت و ... از اهم سوالات خبرنگاران از مدیران کنسرسیوم برنده سهام 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات ایران بود.

خبرنگاری از مدیران شرکت متولی مخابرات کشور پرسید:" آیا شنود هم خواهید کرد؟" و این سوال خنده حضار را به دنبال داشت اما پوررنجبر از مدیران شرکت برنده مخابرات در پاسخ گفت: طبق مفاد صریح مصوبه شورای امنیت اپراتور حق شنود ندارد.

یکی از خبرنگاران پرسید: اپراتور حق ندارد بقیه جاها چطور؟ که وی در پاسخ بیان کرد: من مسئول بقیه جاها نیستم.

مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه کنسرسیوم نیز با خنده گفت: ما شنود نمی کنیم شما خبرنگارها ضبط دارید و می توانید شنود کنید!

همچنین مدیران این شرکت در خصوص اعلام نکردن عدم وابستگی خود به سپاه پاسداران پیش از انجام معامله، تاکید کردند که پیش از برنده شدن لزومی برای این کار نمی دیدند.

کدام شهروندان در مسافرت بدون ويزا آزادترند؟

شرایط اخذ ویزا بیانگر روابط بین کشورهاست و روابط و جایگاه یک کشور را در جامعه بین المللی نشان می دهد.

براساس یک گزارش منتشر شده از سوی شرکت هنلی و همکاران در زوریخ، مشخص شده است که شهروندان کشورهای امریکا، دانمارک و فنلاند بیشترین آزادی را برای مسافرت بدون داشتن ویزا دارا هستند.

شهروندان این سه کشور می توانند بدون اخذ ویزا به 130 کشور دنیا مسافرت کنند. بعد از آنها کشورهای آلمان، ایرلند و سوئد قرار دارند که شهروندان آنها می توانند بدون اخذ ویزا به 129 کشور مسافرت کنند.

همچنین شهروندان ژاپن، انگلستان، فرانسه و ایتالیا می توانند به 128 کشور و شهروندان کشورهای کانادا، استرالیا، لوکزامبورگ و نیوزیلند به 125 کشور بدون اخذ ویزا مسافرت کنند. بلژيکی ها با مسافرت بدون ويزا به 127 کشور در رده چهارم جدول هستند.

بیش از ۱۰ هزار نفر به پایگاه بسیج حمله کردند

سرتیپ عبدالله عراقی، فرمانده سپاه تهران بزرگ گفته است که در حوادث اخیر ایران، سپاه به درخواست پلیس وارد عرصه شد.

به گفته عراقی، سپاه پاسداران روز ۲۳ خرداد به درخواست پلیس وارد عرصه شد و از ۲۵ خرداد ماه تا ۲۵ مرداد نیز مسئولیت برخورد با ناآرامی‌ها را بر عهده داشت. در ایران از روز ۲۳ خرداد ماه و پس از اعلام نتیجه انتخابات، معترضان دست به راهپیمایی‌هایی زدند که با دخالت نیرو‌های مسلح و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد. در جریان این اعتراض‌ها بیش از ده‌ها نفر کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

 به گزارش ایرنا، عراقی افزود که راهپیمایی‌های معترضان به نتیجه انتخابات در سه ماه گذشته از طریق «فضای مجازی» سازماندهی می‌شده است. این فرمانده سپاه تهران همچنین گفت که برخلاف آنچه که رسانه‌های خارجی اعلام کرده‌اند، نیروهای بسیج در درگیری‌های مسجد لولاگر، نه ‌تنها به سوی مردم شلیک نکردند بلکه «بیش از دو ساعت در حال کتک خوردن از اغتشاشگران بودند.

او اظهار داشت که در این درگیری‌ها «اغتشاش‌گران» به اسم بسیج، پلیس و وزارت اطلاعات به سوی مردم شلیک کردند. فیلم‌های موجود از درگیری مسجد لولاگر نشان می‌دهد چند نفر که لباس شخصی و نظامی دارند، از پشت‌بام این مسجد مشغول تیراندازی به اهداف نامعلومی که به نظر می‌رسد معترضان باشند، هستند.

عراقی همچنین گفت که ۲۵ خرداد ماه در حوزه ‪ ۱۱۷بسیج در خیابان محمدعلی جناح نیز نیرو‌های بسیج تنها به یک نفر که قصد حمله به اسلحه‌خانه این پایگاه را داشت، شلیک کردند. در این درگیری بیش از ۱۰ هزار نفر به پایگاه بسیج حمله کردند و یک ماشین سپاه پاسداران را به آتش کشیدند.

هشدار سازمان مجاهدين درباره جان بهزاد نبوى

به دنبال تشدید بیماری بهزاد نبوی - فعال سیاسی بازداشت شده - در زندان انفرادی و انجام عمل جراحی بر روی وی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای ضمن دادن هشدار نسبت به حفظ سلامت عضو شواری مرکزی خود، از همه شخصیت های روحانی و غیر روحانی کشور که نسبت به نبوی شناخت بلاواسطه دارند درخواست کرده است برای آزادی وی تلاش کنند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس«پارلمان‌نیوز»، در این بیانیه آمده است: تحت فشار قرار دادن بسیاری از زندانیان و بازداشت شدگان به منظور اعتراف علیه بهزاد نبوی به روشنی از دستان خالی بازجویان و سرافرازی و روسفیدی نبوی حکایت دارد. آنان نیک می دانند بهزاد نبوی کسی نیست که در اثر فشار و شرایط ناگوار زندان در برابر خواسته های بازجویان تمکین کند. بنابراین نگهداری او در سلول انفرادی هیچ دلیل و انگیزه ای جز حس انتقام گیری و ذهنیت بیمار توطئه بین ندارد. و این همان حقیقتی است که ما را نسبت به سرنوشت وی نگران می کند.


نظر شما :