روابط دمشق و ریاض از بیروت نمی‌گذرد

۱۳ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۶ کد : ۵۸۸۴ اخبار اصلی
به گزارش روزنامه الیوم عربستان سعودی ملک عبدالله قرار است روز سه شنبه به دمشق سفر کند. برخی از منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که ملک عبدالله پس از این سفر به قاهره و از آنجا به عمان پایتخت اردن نیز سفر خواهد کرد.
روابط دمشق و ریاض از بیروت نمی‌گذرد

دیپلماسی ایرانی: ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان دعوت بشار اسد رئيس جمهور سوريه براى سفر به دمشق را پذيرفته و وعده داد که تا چند روز آينده اين دعوت را اجابت کند. به گزارش روزنامه الیوم عربستان سعودی ملک عبدالله قرار است روز سه شنبه به دمشق سفر کند. برخی از منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که ملک عبدالله پس از این سفر به قاهره و از آنجا به عمان پایتخت اردن نیز سفر خواهد کرد. 

به گفته منبع ديپلماتيک آگاه عربى در جده، نشست دو ساعته عربستان و سوريه که پس از مراسم افتتاحيه دانشگاه علوم و فنآورى ملک عبدالله و با مشارکت شاهزاده عبدالعزيز بن عبدالله مشاور پادشاه عربستان برگزار شد، نتايج مثبتى در بسيارى از سطوح روابط دوجانبه در برخواهد داشت.

خبرگزارى سوريه (سانا) نيز گزارش داد که گفت‌وگوى دوجانبه بشار اسد با ملک عبدالله به موضوع روابط دوجانبه بين دو کشور و تقويت اين روابط اختصاص داشت و دو طرف از وجود هماهنگى و رايزنى‌هاى موجود بين دو کشور ابراز خرسندى کردند.

اسد و ملک عبدالله همچنين در اين ديدار تحولات منطقه‌اى و بين‌المللى را بررسى و بر اهميت ادامه همکارى بين دو کشور بر اساس مصلحت دو طرف تأکيد کردند.

سفر قريب الوقوع ملک عبدالله با هدف تقويت روابط دو جانبه، رايزنى در باره اوضاع منطقه، نقش دو کشور براى تقويت موضع عربى در قبال مسايل مختلف به ويژه صلح ، مخالفت اسرائيل با طرح امریکا، تهديدات پيش روى منطقه ناشى از سياست‌هاى اسرائيل، روابط کشورهاى عربى و اوضاع لبنان خواهد بود.

رابطه دمشق و رياض از بيروت نمى گذرد و سوريه و عربستان درباره اينکه امور لبنان توسط لبنانى‌ها اداره شود ، متفق القولند.

اسد در ديدار غير منتظره خود به جده و حضور در مراسم گشايش دانشگاه علوم و فناورى ملک عبدالله ، با پادشاه عربستان ديدار و گفت و گو کرده‌ بود.

منابع سورى با اشاره به اينکه در ديدار مزبور اوضاع منطقه و کشورهاى عربى مورد بررسى قرار گرفت، آن را مثبت و موفق خواندند.

آنان گفتند : روابط سوريه و عربستان داراى چارچوبى عربى و منطقه‌اى فراگير است و محدود به بحث درباره يک پرونده نمى‌شود.

منابع اطلاع رسانى لبنانى نيز گفتند : شاه عربستان وعده داده  در پاسخ به دعوت اسد ظرف روزهاى آينده از سوريه ديدن کند، اما دو طرف زمان دقيق آن را اعلام نکرده اند.

همچنين تحليلگران سياسى عربستان گفتند : سفر اسد به عربستان نشان دهنده پشت سر گذاشته شدن دوره اختلاف دمشق و رياض و بازگشت امور به روال عادى است.

رو‌اب‍ط ‌ع‍رب‍س‍ت‍‍ان‌ و س‍وریه‌ ب‍‍ع‍د ‌از ت‍رور رف‍یق‌ ح‍ریر‌ى‌ ن‍خ‍س‍ت‌ وزیر ‌اس‍ب‍ق‌ ل‍ب‍ن‍‍ان‌ در ف‍وریه‌ 2005 ک‍ه‌ در ‌آن‌ س‍وریه‌ ب‍ه‌ دس‍ت‌ د‌اش‍ت‍ن‌ در ق‍ت‍ل‌ وى م‍ت‍‍ه‍م‌ ش‍د ، ب‍ه‌ ت‍یرگ‍‍ى‌ گ‍ر‌ایید.

ت‍ن‍ش‌ م‍یان‌ دو طرف‌ در ج‍ریان‌ ک‍ن‍ف‍ر‌ان‍س‌ س‍ر‌ان‌ ‌ع‍رب‌ در دم‍ش‍ق‌ در ف‍روردین‌ 87 ک‍ه‌ ‌ع‍ب‍د‌ال‍ل‍ه‌ ب‍ن‌ ‌ع‍ب‍د‌ال‍‍ع‍زیز پادش‍‍اه‌ ‌ع‍رب‍س‍ت‍‍ان‌ در ‌آن‌ ش‍رک‍ت‌ ن‍ک‍رد، ب‍یش‌ ‌از پ‍یش‌ ‌آش‍ک‍‍ار ش‍د.

اين اختلافات ادامه يافت تا اينکه پادش‍‍اه‌ ‌ع‍رب‍س‍ت‍‍ان‌ و رئیس‌ ج‍م‍‍ه‍ور‌ى‌ س‍وریه‌ در ح‍‍اش‍یه‌ ک‍ن‍ف‍ر‌ان‍س‌ ‌اق‍ت‍ص‍‍اد‌ى‌ س‍ر‌ان‌ ‌ع‍رب‌ در ک‍ویت‌ در‌ اواخر سال گذشته ، دید‌ار‌ى‌ ک‍وت‍‍اه‌ و ‌غ‍یر رس‍م‍‍ى‌ د‌اش‍ت‍ن‍د که اين ديدار سرآغاز عادى سازى روابط شد و پس از آن وزير خارجه عربستان با حضور در دمشق دعوتنامه شاه اين کشور از اسد براى نشست چهار جانبه را تسليم وى کرد.

اسد نيز به همراه رهبران کشورهاى مصر و کويت 21 اسفند 87 به عربستان سفر کرد تا مواضع دو کشور بيش از گذشته نزديک شود.

رياض ، مخالف حمايت دمشق از مقاومت فلسطين و لبنان است.


نظر شما :