نیویورک،‌احمدی نژاد و برنامه هسته‌ای

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۳ کد : ۵۷۴۴ اخبار اصلی
قدرت‌های غربی، شامل امریکا خواهان تحریم‌های شدیدتر در صورت عدم توقف غنی سازی اورانیوم ایران هستند. اما دیمتری مدودوف، اعلام کرد که ایران نیازمند محرکی مثبت است و تحریم‌ها برای همکاری ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای نتیجه ای نخواهد داشت.
نیویورک،‌احمدی نژاد و برنامه هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد به امریکا، رهبر ایران روز یکشنبه اعلام کردند که امریکا به دروغ ایران را متهم می‌کند که در تلاش برای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای است.

این سخنان پس از این اعلام شد که روز سه شنبه هفته گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی این کشور در کشورهای اروپای شرقی که هدف آن مقابله با حمله احتمالی موشکی ایران بود، منصرف شد.

اوایل ماه جاری، نماینده امریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ایران به اندازه کافی دارای اورانیوم غنی شده با درصد پایین است تا بتواند سلاح‌های هسته‌ای تولید کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی اعلام کردند که مقامات امریکایی که ادعا می‌کنند موشک‌های ایرانی خطرناک است و یا اینکه ما به دنبال تولید بمب اتمی هستیم خودشان می‌دانند که چنین ادعایی غلط است. ما به طور بنیادین با تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مخالفیم. آقای خامنه‌ای 5 سال پیش فتوایی علیه سلاح‌های هسته‌ای داده بودند.

ایران قرار است در تاریخ اول اکتبر با قدرت‌های جهان از جمله امریکا برسر میز مذاکره بنشیند، اما مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که در این مذاکرات هیچ اشاره‌ای به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم نخواهند کرد. ادامه روند غنی سازی اورانیوم در ایران، در واقع باعث اعمال سه دور از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شده است. محمود احمدی‌نژاد که مانند دیگر مقامات ایرانی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید دارد قرار است به نیویورک سفر کند و در مقر سازمان ملل درسخنرانی کند.

قدرت‌های غربی، شامل امریکا خواهان تحریم‌های شدیدتر در صورت عدم توقف غنی سازی اورانیوم ایران هستند. اما دیمتری مدودوف، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه خود با شبکه سی ان ان اعلام کرد که ایران نیازمند محرکی مثبت است و تحریم‌ها برای همکاری ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای نتیجه ای نخواهد داشت.

مدودف همچنین تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرئیل اوایل ماه جاری میلادی سفری محرمانه به مسکو انجام داد و در این سفر اعلام کرد که مقامات اسرائیلی به او اطمینان داده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله نظامی به ایران ندارند. مدودف گفت هرگونه حمله نظامی اسرائیل به پایگاه‌های ایران می‌تواند به یک فاجعه انسانی و تعداد زیادی پناهنده جنگی منجر خواهد شد. در چنین شرایطی مسلما ایران اقدام به تلافی این حمله خواهد کرد و در این صورت هدف تنها اسرائیل نخواهد بود بلکه سایر کشورها نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

منبع: واشنگتن پست


نظر شما :