تحليل‌هاى مختلف رسانه‌ها از حمله به خاتمى در روز قدس

۲۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۴ کد : ۵۷۳۴ اخبار اصلی
روز قدس امسال بازتاب گسترده‌اى در رسانه‌هاى جهان داشت. در اين ميان شيوه متفاوت تظاهرات ديروز و حمله‌اى که به سيد محمد خاتمى رئيس جمهورى سابق ايران شد، با بازتاب و تحلیل‌های گسترده رسانه‌های خارجی مواجه شد.
تحليل‌هاى مختلف رسانه‌ها از حمله به خاتمى در روز قدس

دیپلماسی ایرانی: روز قدس امسال با تمام روزهای قدس سال‌های گذشته ایران تفاوت داشت. این بار دو قشر متفاوت از مردم در روز قدس که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است شرکت کرده بودند و دو نوع متفاوت از راهپیمایی را چه از لحاظ پوشش و چهره و چه از لحاظ شعار برگزار کردند.

این شیوه راهپیمایی باعث شد تا روز قدس امسال بیش از هر سال در رسانه‌های جهان بازتاب داشته باشد. از پوشش خبری خبرگزاری‌های رسمی چون رویترز، ای‌اف‌پی، آسوشیتد پرس و غیره که بگذریم بسیاری از روزنامه‌های بین‌المللی نیز به ارائه گزارش و تحلیل در این زمینه پرداختند.

روزنامه یواس‌ای تودی در این باره نوشت، هزاران نفر از مخالفان احمدی‌ نژاد در رقابت با طرفداران دولت در روز قدس دست به یک رقابت سیاسی جدید زدند. این نخستین بار نیست که طرفداران دو طرف رو در روی هم می‌آیند و به زورآزمایی دست می‌زنند. اما تفاوت این بار با دفعات پیش در این بوده که طرفداران هر دو طرف در یک روز رسمی حکومتی که همان روز قدس است ضمن نشان دادن سمپاتی خود با مردم فلسطین اما با دو رویکرد متفاوت دست به راهپیمایی زدند.     

روزنامه یواس ای تودی به حمله بسیجی‌ها به سید محمد خاتمی رئیس جمهوری نیز اشاره کرده و نوشته است، عده‌ای از افراد تندرو تلاش داشتند خاتمی را به زمین بیاندازند اما موفق نشدند. خاتمی از چهره‌های بارز اصلاح‌طلبان است که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و تحولات پس از آن جانب میر حسین موسوی نامزد اصلاح‌طلبان این دوره از ریاست جمهوری را گرفت.

روزنامه نیویورک دیلی نیوز نیز نوشت، این نخستین تجمع بزرگ مخالفان دولت احمدی‌‌ نژاد طی دو ماه اخیر است. در این راهپیمایی تظاهر کنندگان شانه به شانه هم در بلوارها و میادین پایتخت راه رفتند. این راهپیمایی که تحت کنترل پلیس و بسیج بود در برخی مواقع به زد و خورد نیز انجامید.

این روزنامه در ادامه به حمله به سید محمد خاتمی نیز اشاره کرد. نیویورک دیلی نیوز حمله به خاتمی را کارعده‌ای از افراد تندرو توصیف کرد و نوشت، تلاش آنها در حقیقت این بود که خاتمی را از راهپیمایی منصرف کنند که چنین هم شد. وی پس از آن که مورد حمله قرار گرفت، محل را ترک کرد.

مجله نیوزویک نیز به تحلیل تظاهرات دیروز پرداخت و در ابتدای گزارش خود نوشت، روز جمعه که به نام روز قدس نامگذاری شده، به طور سنتی بسیاری از مردم ضد اسرائیلی ایران را به خیابان‌ها کشاند. آنها همانند سنت هر ساله جمهوری اسلامی ایران به خیابان‌ها آمدند و هم‌صدایی و هم‌دردی خود را با ملت فلسطین ابراز داشتند.

این مجله در ادامه نوشت، اما راهپیمایی روز قدس امسال یک تفاوت عمده با دیگر راهپیمایی‌های روز قدس هر سال ایران داشت. ده‌ها هزار نفر از طرفداران میر حسین موسوی نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری با دست‌بند، روسری و بنرهای سبز – رنگ مخالفان دولت – دست به تظاهراتی علیه دولت زدند. این در حالی است که این جریان پس از انتخابات شاهد برخورد شدید از سوی طرفداران دولت بوده است.     

روزنامه الشرق الاوسط به شعارهای متفاوتی که در این راهپیمایی سر داده شده پرداخته و با شیطنت نوشته است، که تظاهرکنندگان مخالف دولت احمدی‌ نژاد در این تظاهرات علیه مردم فلسطین شعار دادند. این روزنامه به این شعار تظاهرکنندگان اشاره کرده که می گفتند، نه غزه، نه لبنان ... جانم فدای ایران.

الشرق الاوسط در ادامه به حمله‌ای که به میر حسین موسوی و محمد خاتمی شد نیز اشاره کرده و نوشته است، رهبران اصلاحات مورد تهاجم عده‌ای از محافظه‌کاران قرار گرفتند و مجبور به ترک محل شدند. در حمله به خاتمی عمامه وی بر زمین افتاد.

روزنامه الحیات به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس به پوشش روز قدس در تهران پرداخت و نوشت، روز قدس دیروز شاهد زد و خورد پلیس و نیروهای بسیج با طرفداران اپوزسیون اصلاح‌طلب بود. اتفاقی که باعث شد راهپیمایی روز قدس امسال ایران متفاوت با هر سال باشد. در این راهپیمایی به محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران نیز حمله شد که در آن حمله تندروها عمامه خاتمی را از سرش برداشتند.  


نظر شما :