نماینده ژاپن در آژانس جانشین البرادعی شد

۲۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۹ کد : ۵۷۰۶ اخبار اصلی
آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه 14 سپتامبر به طور رسمی یوکیا آمانو را به عنوان مدیر کل جدید این نهاد انتخاب کرد.
نماینده ژاپن در آژانس جانشین البرادعی شد

آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه 14 سپتامبر به طور رسمی یوکیا آمانو را به عنوان مدیر کل جدید این نهاد انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بدین ترتیب آمانو از تاریخ یک دسامبر (10 آذر) رسما کار خود را به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز می‌کند.

روز دوشنبه 150 نماینده اعضای آژانس نماینده ژاپن را به عنوان مدیر کل جدید انتخاب کردند. پیش از این شورای حکام آژانس آمانو را به عنوان مدیر کل جدید انتخاب کرده بود.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز 10 تیر برای انتخاب جانشین محمد البرادعی مدیرکل این نهاد تشکل جلسه داده بود که در نهایت یوکیا آمانو به عنوان مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شد.

پنج نفر نامزد تصدی‌گری این سمت کلیدی بودند، ولی نامزدهای بلژیک و اسلوونی پس از این که دریافتند از حمایت لازم برخوردار نیستند، از نامزدی انصراف دادند.

یوکیو آمانو متولد 9 مه 1946 در کاناگاوا در ژاپن است. آمانو از سال 2005 تا سال 2006 رئیس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. وی در طول تصدی همین سمت بود که مشترکا با محمد البرادعی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

وی در سپتامبر 2005 به عنوان سفیر ژاپن در وین برای سازمان‌های بین المللی و عضو ژاپن در شورای حکام منصوب شد.

این فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه توکیو، در آوریل 1972 (1352) به عضویت وزارت امور خارجه ژاپن درآمد.

وی در طول سال‌های اشتغال‌اش در نهاد دیپلماسی ژاپن سمت‌هایی چون رئیس بخش علوم، رئیس بخش انرژی هسته ای، معاون مدیرکل اداره کنترل تسلیحاتی و امور علمی را بر عهده داشته است. وی در اوت 2002 نیز به سمت مدیر کلی اداره کنترل تسلیحاتی و امور علمی این وزارت خانه منصوب شد و در اوت 2004 نیز مدیرکل اداره خلع سلاح، منع گسترش و علمی وزارت امور خارجه ژاپن شد.

آمانو همچنین نماینده ژاپن در هئیت نخبگان ملل متحد در مورد موشک ها و گروه نخبگان ملل متحد در رابطه با آموزش منع گسترش سلاح و خلع سلاح بوده است.

آمانو سفیر ژاپن در ویتنام، لائوس، واشنگتن و بروکسل و کنسول ژاپن در مارسی فرانسه را نیز در پرونده کاری خود دارد. وی همچنین عضو هئیت ژاپن در کنفرانس خلع سلاح ژنو نیز بوده است.

وی در سال 1995 نیز در مذاکرت کنترل تسلیحاتی شرکت داشته است؛ مذاکراتی که به تصویب متمم پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT)، پیمان جامع منع آزمایش ها در سال 96 و پروتکل تبیینی کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی سال 2001 منتهی شد.

عده ای از تحلیلگران معتقدند که به وی به عنوان یک تکنوکرات نگریسته می شود که توانایی سیاست‌زدایی از این نهاد مستقل بین المللی را دارد.

آمانو تاکید کرده است، به بازرسی ها به عنوان ابزاری برای منع گسترش تسلیحات هسته ای پایبند است؛ در حالی که بر استفاده از انرژی هسته‌ای برای توسعه اقتصادی و پزشکی نیز تاکید می‌کند.

وی معتقد به رابطه بهتر بازرسان آژانس و نماینده کشورهاست و در تلاش خواهد بود تا این نهاد بین المللی را بهتر اداره کند.

 


نظر شما :