پچپچه‌ها/ غیبت‌های دو عضو مجمع تشخیص/ نگرانی و اطمینان سفیر ایران از نشست اکتاو!

۲۲ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۱ کد : ۵۶۸۰ اخبار اصلی
در این بخش: احمدی نژاد و موسوی به جلسات مجمع تشخیص نمی روند، ابراز نگرانی و اطمینان خاطر سفیر ایران از نشست اکتاو!، نوارهای مکالمه توپولف-154 در روسیه بازخوانی می شود.
پچپچه‌ها/ غیبت‌های دو عضو مجمع تشخیص/ نگرانی و اطمینان سفیر ایران از نشست اکتاو!

احمدی نژاد و موسوی به جلسات مجمع تشخیص نمی روند

یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز برای حل اختلافاتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری بین دو طیف سیاسی کشور به وجود آمده، پیشنهادی ارائه کرد که با بازتاب های زیادی در رسانه های داخلی همراه بوده است

اکرمی پیشنهاد کرده است که هیئتی متشکل از لاریجانی، مهدوی کنی و ناطق نوری که انسان های مطلع، منصف و مصلحی هستند، تشکیل شود و به سراغ بزرگان هر دو طیف سیاسی کشور بروند و با استدلال و منطق به آنها بفهمانند که مسئله انتخابات تمام شده و همدیگر را به عنوان شخصیتی قابل احترام و جایگاه در نظام بپذیرند.

این در حالی است که تنش های مربوط به قضیه انتخابات و حوادث پس از آن از یکسو ریشه در تردیدهای نتیجه آن دارد و از سوی دیگر بواسطه برگزاری دادگاه ها و حوادث بازداشتگاه ها و زندانیان کماکان ادامه دارد.

با این حال اکرمی معتقد است: به هرحال دو طرف باید همدیگر را به رسمیت بشناسند و اگر این گونه نباشد مشکل کشور حل نخواهد شد. الان متاسفانه وضعیت به گونه ای شده که احمدی نژاد و موسوی به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی روند که باید هرچه زودتر این مسئله حل شود.

ابراز نگرانی و اطمینان خاطر سفیر ایران از نشست اکتاو!

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در اظهاراتی جالب توجه هم نسبت به برگزاری نشست کشورهای ساحلی خزر (بدون حضور ایران) ابراز نگرانی کرده و هم به قول آنها مبنی بر عدم تصمیم گیری در غیاب ایران اطمینان دارد.

محمد باقر بهرامی در گفتگو با خبرگزاری ترند نیوز درباره اجلاس چهار کشور حاشیه دریای خزر در قزاقستان گفته است: قزاقستان به عنوان ميزبان مراسم و برنامه‌ها رسما اعلام کرده است که به هيچ عنوان موضوع رژيم حقوقى درياى خزر و يا تقسيم بستر آن در اين برنامه‌ها و مراسم و همچنين ملاقات‌هاى حاشيه‌اى، مذاکره نخواهد شد و مذاکره درباره رژيم حقوقى درياى خزر صرفاً در نشست پنج‌جانبه پنج کشور ساحلى امکان پذير است.

بهرامی می گوید: گفته شده است که انگيزه اين گردهمايى، افتتاح چندين پروژه هاى عمرانى، اقتصادى و همچنين برخى مراسم تشريفاتى، جشن و مسابقات ورزشى است. برخى از شرکت کننده ها هم اطمينان خاطر داده اند که بحث و بررسى درباره رژيم حقوقى در اين اجلاس صورت نخواهد گرفت و آنان بحث در اين باره را مخالف روح همکارى هاى مشترک گذشته و منافى تفاهم هاى اجلاس سران خزر مى شمارند.

با این حال سفیر ایران می گوید: از نظر ايران هرگونه تصميمى در مورد رژيم حقوقى درياى خزر و مسائل مرتبط با آن بدون توافق همه کشورهاى ساحلى فاقد ارزش حقوقى و اجرايى است و طبعا قابل قبول کشورها نيست. اين موضوع بايد براى همه روشن گردد که هيچ يک از کشورهاى خزر نبايد به گونه‌اى عمل کنند که روح همکارى جمعى در اين دريا خدشه‌دار شود.

بهرامی تاکید کرده است: نگرانى ما آن است که اقدامات فاقد اتفاق آرا در خزر باعث شود منافع کليه کشورها که در سايه همکارى جمعى و ساختارهاى پذيرفته شده پنج کشور در اين دريا کسب خواهند شد، خدشه دار شود.

نوارهای مکالمه توپولف-154 در روسیه بازخوانی می شود 

احمد مجیدی معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری اطلاع داد که نوارهای مکالمه خلبان و پارامترهای موتور هواپیمای توپولف- 154 شرکت هواپیمایی کاسپین که طی سفر به مقصد ارمنستان دچار سانحه شده بود، در روسیه بازخوانی می شود.

وی با بیان اینکه "در ایران علی رغم تلاش تمامی کارشناسان هیئت بررسی سوانح سازمان هواپیمایی، از جعبه نوار مکالمات خلبان اطلاعات کاملی به دست نیامد"، گفت: پس از یافته شدن تمامی تکه‌های نوار مکالمات خلبان (CVR) در محل سانحه و چسباندن قطعات و تکه‌ها به یکدیگر، 30 متر نوار تهیه شد که به دلیل وجود پارازیت‌های فراوان در روی آن، کارشناسان ایرانی قادر به بازخوانی کامل آن نبودند و به اجبار این نوار‌ برای بازخوانی به کشور روسیه فرستاده شد.

روز 24 تیرماه سال هواپیمای توپولف-154 شرکت هواپیمایی کاسپین که از تهران به ایروان پرواز می کرد، 16 دقیقه پس از پرواز در حوالی قزوین سقوط کرد و 168 نفر، از جمله 153 مسافر و 15 خدمه آن جان خود را از دست دادند. دلیل سقوط هواپیما هنوز مشخص نشده است.


نظر شما :