تغيير استراتژی؛ معامله اوباما با اسرائیل با برگه ایران

۲۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۵ کد : ۵۵۰۶ اخبار اصلی
اوباما رئیس جمهوری امریکا قصد دارد برای پیشبرد صلح خاورمیانه با برگه ایران با اسرائیل معامله کند.
تغيير استراتژی؛ معامله اوباما با اسرائیل با برگه ایران

دیپلماسی ایراتی: ظاهرا سیاست‌های امریکا در برابر ایران دست خوش تغییر شده است. در حالی که گفته می‌شد دولت جدید امریکا قصد دارد رویکرد مثبت‌تری در برابر ایران اتخاذ کند و حتی گفته می‌شد دست دوستی به سوی ایران دراز کرده، به نظر می‌رسد با فشارهایی که اسرائیل در حال وارد کردن به دستگاه‌های سیاسی امریکاست، این رویکرد به زودی تغییر خواهد کرد. به ویژه این که ایران نیز تا کنون روی خوشی به دولت امریکا نشان نداده و حاضر نشده به اظهارات حداقل به ظاهر مسالمت‌جویانه امریکایی‌ها به خصوص باراک اوباما اطمینان کند.

حال و در آستانه سفر ضد ایرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اروپا که از لندن آغاز شده و یکی از اهداف اصلی آن تنگ‌تر کردن حلقه فشار به ایران از سوی غرب است، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا قصد دارد برای پیشبرد صلح خاورمیانه با برگه ایران با اسرائیل معامله کند.

روزنامه گاردین در شماره روز چهارشنبه 26 اوت خود گزارش داد، باراک اوباما خود را آماده می‌‌کند تا به اسرائیل پیشنهاد دهد که اگر دولت نتانیاهو موافقت کند که شهرک‌سازی در مناطق شرقی بیت المقدس یعنی جودیا و سمیریا را متوقف کند در مقابل ایالات متحده نیز قول می‌دهد، موضع سخت‌تر و قاطع‌تری در برابر توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کند.

این موضوع می‌تواند شایعه‌ای را که مدتی است بر سر برنامه‌های سختگیرانه امریکا علیه ایران مطرح شده، تقویت کند. همچنین نشان می‌دهد که اوباما بر خلاف آنچه بسیاری تصور می‌کردند حاضر به پذیرش ایران هسته‌ای نیست و معتقد است رسیدن ایران به تکنولوژی هسته‌ای می‌تواند حتی امنیت امریکا را هم تهدید کند. برخی از تحلیلگران برای اثبات این ادعا اظهارات اخیر باراک اوباما را دلیل می‌آورند. به عقیده او، امریکا باید مستقیما در حل بحران اعراب و اسرائیل وارد شود چرا که گره موجود در حل این بحران بر امنیت ایالات متحده نیز تاثیر می‌گذارد.

خبرگزاری اسرائیلی نشنال نیوز، با تایید تلویحی این گزارش روزنامه گاردین خبر داده است که بنیامین نتانیاهو قصد دارد برای اتخاذ موضعی سخت‌تر در برابر ایران با متوقف کردن روند ساخت بخشی از شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس شرقی موافقت کند.

با این حال به نظر نمی‌رسد موافقت محدود نتانیاهو بتواند تاثیری به از سرگیری مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل بگذارد. چرا که عباس توقف کامل شهرک‌سازی‌ها و نه بخشی از آن را برای نشستن پشت میز مذاکرات شرط قرار داده است.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها چندان به موضع سخت امریکا در برابر ایران هم اطمینان ندارند. چرا که در صورت اتخاذ هر گونه تصمیم سخت‌تر علیه ایران ابتدا باید آن تصمیم به شورای امنیت ملی سازمان ملل برود و در آنجا به تصویب برسد. در آنجا هم احتمال مخالفت چین و روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران بسیار زیاد است. پیش‌بینی می‌شود موضوع تحریم‌های ایران یا بهتر بگوییم معامله اوباما با اسرائیل در دیدار امروز نتانیاهو با جورج میچل مسئول پرونده صلح خاورمیانه کاخ سفید در لندن نیز مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد.

در همین رابطه روزنامه گاردین خبر داده است که نمایندگان کنگره قصد دارند تا ماه آینده میلادی بحث تشدید تحریم‌ها علیه ایران را نهایی کنند. استراتژی اوباما بر این است که هم‌زمان با پیشبرد مواضع سخت علیه ایران اعراب را برای برقراری رابطه با اسرائیل ترغیب کند. کاری که چندان شدنی به نظر نمی‌رسد چرا که پرونده رابطه اعراب و اسرائیل به اندازه‌ای قطور است که نهایی کردن آن را نمی‌توان به این زودی‌ها تصور کرد. اگر موضوع توقف شهرک‌سازی‌ها به نتیجه برسد تازه بحث بازگشت پناهندگان فلسطینی، مرزهای اسرائیل با کشورهای عربی، مرزهای اسرائیل با فلسطین، تقسیم بیت المقدس و بسیاری مسائل دیگر مطرح است که هنوز هیچ بحثی درباره آنها صورت نگرفته است.  


نظر شما :