بازار پول کشورهای در حال توسعه قابل اعتماد است؟

۲۹ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۳:۲۰ کد : ۵۴۸ اقتصاد و انرژی
سایت Market watch در گزارش خود مى گويد در میان کشورهای در حال گذار روسیه ،سنگاپور و برزیل صاحب قابل اعتمادترین بازارهای پول هستند.
بازار پول کشورهای در حال توسعه  قابل اعتماد است؟

افزایش ارزش پول کشورهای در حال گذاربه خصوص کشورهایی مثل افغانستان که پس از جنگ با رشدی چشمگیر در بازار پولی خود مواجه شد توجه شمار زیادی از سرمایه گذاران در بازارهای پولی را به خود جلب کرد. اما آیا بازار پول کشورهای در حال توسعه بازار قابل اعتمادی است؟

 

سایت Market watch در گزارش اخیر خود به این سوال پاسخ گفته است. این سایت به نقل از تحلیل گران بازار پول آورده است: ارزش پول کشورهای ترکیه ، ایسلند، افریقای جنوبی و شماری دیگر از کشورهای در حال توسعه جهان در ماههای اخیر تغییرات منفی داشت. این تغییرات منفی و تنزل ارزش آنها سبب شد تا بسیاری از سرمایه داران ضررهای زیادی متحمل شوند به خصوص کسانی که روی پول ترکیه سرمایه گذاری کرده بودند و انتظار داشتند تغییرات سیاسی این کشور سبب رشد ارزش پول آنها و بهبود اوضاع اقتصادشان شود.

 

 پل بیسزکو تحلیل گر بازارهای سرمایه RBC در این مورد می گوید: سرمایه گذاری روی بازار پول از دیگر بازارها مشکل تر است زیرا عوامل بسیار زیادی موجب تغییر آن می شود . بی ثباتی اقتصادی و آسیب پذیر بودن سرمایه گذاری انجام شده روی بازار پول آنها در کشورهای در حال گذار بیشتر است که دلیل آن هم متزلزل بودن زیر ساختهای اقتصادی و سیاسی این کشورها می باشد. وی تاکید کرد سرمایه گذاری باید روی بازارهایی صورت گیرد که آسیب پذیری کمتری دارند. ازجمله این واحدهای پول می توان به روبل روسیه و پزوی شیلی و دلار سنگاپور اشاره کرد .

 

استیو بارو تحلیل گر بازار پول می گوید: بهترین کار خرید واحد پول کشورهای در حال گذاری است که وضعیت با ثباتی دارند. بدون تردید خرید واحدهای متزلزل پول و واحدهایی که پر خطر هستند سبب زیاد شدن ریسک سرمایه گذاری می شود. حال سوال این است که ریسک کدام واحدهای پول بیشتر و ریسک کدامیک کمتر است؟ پاسخ این سوال با توجه به نقشی که در کاهش اسیب سرمایه گذاری در بازار پول برای سرمایه گذاران و دولتها دارد از اهمیت بالایی برخوردار است .

 

بارو می گوید ریسک پولهایی بیشتر است که کسری حساب جاری در اقتصاد کشور آنها بیشتر باشد. از طرف دیگر کشورهایی که عمق بازار تبادل ارز آنها یا به عبارت بهتر حجم مبادلات خارجی آنها کمتر باشد پول متزلزل تر و بی ثبات تری دارند. از نظر بارو و دیگر اعضای تیم بررسی پولهای جهان در شرایط فعلی دنیا آسیب پذیر ترین واحدهای پول جهان پول کشورهای ترکیه، مجارستان، ایسلند و آفریقای جنوبی است.

 

 در این میان وضعیت (راند)، واحد پول آفریقای جنوبی از مابقی پولها بدتر و وضعیت لیره ترکیه از بقیه بهتر است که دلیل آن هم اثر گذاری کسری حساب جاری (مثبت برای آفریقای جنوبی و منفی برای ترکیه) روی آسیب پذیری بازار پول این کشورها است.

 

امن ترین واحد پول در میان کشورهای در حال گذار پول کشورهای روسیه، برزیل و سنگاپور است. از نظر بارو نگهداری این پولها حتی از دلار آمریکا نیز قابل اعتماد تر است و در دراز مدت زیان کمتری به نگهدارنده آن می رساند. حجم بالای تجارت خارجی در برزیل در کنار مازاد بودجه کلان این سرزمین  سبب شد تا اوضاع اقتصادی آن ثبات زیادی داشته باشد.

 

 از طرف دیگر درون ریز حجم کلانی از سرمایه های خارجی به بازارهای این سرزمین نیز عامل دیگری برای مساعد شدن وضعیت اقتصادی و صنعتی این سرزمین و قابل اعتمادتر شدن واحد پول آن است .

 


( ۸ )

نظر شما :