پچپچه‌ها/ عذر شرعی برای عدم شرکت در نابوکو / ترفندی برای ورود مگافون به ایران

۲۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۴ کد : ۵۴۳۹ اخبار اصلی
ترفند دولت برای بازگرداندن مگافون به ایران، فرانسه به ارزش 200 هزار یورو پی برد، رعایت درجه بندی شهروندی در پرداخت غرامت به حادثه دیدگان، بحران چغندر در عصر واردات شکر، رهبر لیبی راهی امریکا می‌شود، ايران برای عدم حضور در نابوکو عذر شرعی آورد.
پچپچه‌ها/ عذر شرعی برای عدم شرکت در نابوکو / ترفندی برای ورود مگافون به ایران

فرانسه به ارزش 200 هزار یورو پی برد

در حالی که آزادی موقت متهمان در ایران تنها با قید وثیقه و سپردن مبلغی برای تعهد بازگشت متهم میسر است و این مسئله در مورد زندانیان حوادث اخیر نیز کم و بیش به اجرا درآمده است، وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل ناآشنایی با قوانین ایران به انتقاد از این روند پرداخته است.

برنارد کوشنر به شبکه خبری "ال سی آی" گفته است: دولت فرانسه 200 هزار یورو (280 هزار دلار) برای آزادی تبعه فرانسوی متهم در دادگاه حوادث اخیر در پی ارسال یادداشت رسمی از سفارت و سپردن تعهد و وثیقه پرداخت کرده است.

وی با تاکید بر بی گناهی کلوتیلد ریس افزوده است: امیدواریم که پول ما بازگردانده شود.

انگار فرانسه که تا دیروز مدعی بود از تمام ظرفیت هایش برای آزادی این تبعه خود استفاده می کند، حالا به ارزش 200 هزار یورو پی برده و شاید از اقدام خود پشیمان شده است. باید بگوییم فرانسه زمانی دست تغابن بر زانو خواهد زد که متوجه شود بسیاری از خانواده های زندانیان حوادث اخیر در قبال پس گرفتن محبوسین یا حتی جنازه های منسوب به خود، مبالغی بی بازگشت را پرداخت کرده اند.

رعایت درجه بندی شهروندی در پرداخت غرامت به حادثه دیدگان

بعد از اقدام دولت چین مبنی بر پرداخت غرامت به حادثه دیدگان ارومچی، فرماندار تهران نیز نحوه پرداخت خسارت به حادثه دیدگان بعد از انتخابات را اعلام کرد.

فرماندار تهران گفت: دولت خدمتگزار به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری برای دلجویی از خانواده‌های حادثه دیده بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری آماده است به آن دسته از اشخاص حقیقی که در جریان حوادث بعد از انتخابات دچار آسیب شده اند، خسارت بپردازد.

فرماندار تهران اعلام کرده است، ارائه تقاضای شخص حقیقی خسارت دیده به فرمانداری تهران در محدوده شهرستان تهران همراه با ارائه مدارک و شواهد مستند، انجام تحقیق توسط فرمانداری در مورد صحت ادعای متقاضی، بررسی مورد از حیث انطباق آن با مصادیقی که مشمول دریافت خسارت ویژه هستند در شورای تامین تهران و اعلام نظر مثبت شورای تامین و در ادامه مراحل و نحوه تشخیص و تخصیص اعتبارات برای اشخاص خسارت دیده به شمار می رود.

به گفته حسین طلا، تنها افرادی مشمول این طرح خواهند بود که نقش موثر و تحریک کننده در وارد آمدن خسارت مالی و جانی به خود و دیگران را نداشته باشند.

برخی معتقدند که این غرامات تنها شامل آن دسته از لباس شخصی ها و مامورانی خواهد بود که در جریان اعتراضات اخیر صدمه دیده و تاییدیه بسیج یا ارگان متبوع خود را داشته باشند.

بحران چغندر در عصر واردات شکر

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این‌که امسال سطح زیر کشت محصول چغندر قند نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، گفت: در مقایسه با سال 86 ، سطح زیر کشت این محصول 60 درصد کاهش نشان می‌دهد و دلیل آن نیز واردات شکر از سوی دولت طی سال‌های 85 و 86 است.

سیدکاظم فرهمند در گفتگو با ایسنا، در مورد کشت چغندر قند و مسائل و مشکلات پیش آمده برای محصول شکر گفت: امسال توسط دولت واردات شکر نداشته‌ایم و دلیل آن نیز شکرهایی است که سال‌های 85 و 86 وارد شده بود و هنوز هم در انبارها وجود دارد. البته در حال حاضر شکر توسط بخش‌های خصوصی وارد می‌شود و در قانون نیز واردات این محصول ممنوع نیست و هر کسی می‌تواند شکر وارد کند.

رهبر لیبی راهی امریکا می شود

معمر قذافی رهبر لیبی در اواخر ماه اوت سال جاری قصد دارد برای اولین بار جهت انجام دیداری عازم امریکا شود.

به گزارش ریا نووستی، این مطلب را "لیبی الیوم" به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرده است. این سفر از آنجا تاریخی محسوب می شود که قذافی تاکنون به امریکا سفر نکرده است.

روابط میان لیبی و امریکا تا سال 2003 به دلیل حمایت های لیبی از تروریسم بسیار متشنج بود. این کشور مسئولیت انفجار هواپیمای مسافربری "پان امریکن" بر فراز لاکربی اسکاتلند را در سال 1988 بر عهده گرفت که در نتیجه آن 270 نفر کشته شدند.

در سال 2004 روابط میان دو کشور برقرار شد و در سال 2008 کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت امریکا برای اولین بار به طرابلس سفر کرد و مورد استقبال قذافی قرار گرفت.

ايران برای عدم حضور در نابوکو عذر شرعی آورد

حجت‌الله غنيمى‌فرد معاون امور سرمايه‌گذارى شرکت ملى نفت ایران يکى از دلايل عدم دعوت ايران به نشست امضاى قرارداد ناباکو (انتقال گاز درياى شمال به اروپا) را احتمال تامين گاز رژيم صهيونيستى از طريق اين خط لوله عنوان کرده و گفته است: اين (عدم مشارکت) به علت عبور خط لوله نابوکو از سرزمين‌هاى اشغالى است.

معاون امور سرمايه‌گذارى شرکت ملى نفت در گفت‌وگو با جام‌جم نسبت به موفقيت خط لوله نابوکو ابراز تردید کرده و افزوده است: کشورهايى که در اين مذاکرات درگير هستند هنوز نتوانسته‌اند تامين‌کننده گاز اين خط لوله باشند و برنامه درستى هنوز ارائه نشده است.

قرارداد نابوکو ماه گذشته در نشست سران کشورهاى اروپايى و آسياى ميانه در آنکارا به امضا رسيد. این خط لوله قرار است بخشى از گاز درياى شمال از آذربايجان، اوکراين و گرجستان را به اروپا منتقل کند.

غنیمی فرد در بخش دیگری از اظهاراتش ناخرسندی ایران را از عدم حضور در نابوکو این چنین بیان کرده است: کشورى مانند عراق هنوز نتوانسته ميزان نفت خام توليدى خود را به صورت سنتى افزايش دهد، بنابراين به علت عدم موفقيت در اين زمينه، نمى‌تواند تامين‌کننده گاز خط لوله ناباکو باشد و جمهورى آذربايجان نيز گاز قابل توجهى ندارد تا به اين خط لوله تزريق کند.

ترفند دولت برای بازگرداندن مگافون به ایران

دولت قصد دارد با تجدید مزایده اپراتور سوم تلفن همراه، زمینه های بازگشت شرکت روسی مگافون را به جریان مزایده فراهم کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به خبرگزاری اقتصادی ایران (اکو نیوز) گفته است: متأسفانه پس از اعلام برنده مزایده و جنجال‌های رسانه‌ای که پس از آن به وقوع پیوست، بین شرکای داخلی و خارجی کنسرسیوم برنده بی‌اعتمادی به وجود آمد و تلاش‌های سازمان تنظیم مقررات نیز برای حل اختلافات طرفین و ادامه کار با برنده اول به نتیجه نرسید.

سبوحی با اشاره به روش‌های پیشنهادی برای تعیین برنده مزایده اپراتور سوم همچون ترک تشریفات مزایده یا واگذاری پروانه به کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های داخلی گفت: اگرچه زمان در پروژه اپراتور سوم بسیار حائز اهمیت است اما تجدید مزایده با وجود زمان بر بودن شفاف‌ترین راه برای تعیین برنده مزایده است و جای هیچ گونه شک و شبهه‌ای در آینده باقی نخواهد گذاشت.

معاون بررسی‌های فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات درباره الزام حضور شریک خارجی در مزایده اپراتور سوم نیز عنوان کرد: البته در اسناد اولیه تنظیم شده در سازمان تنظیم مقررات الزامی به حضور شریک خارجی نبوده است و در طی روند بازنگری در اسناد این شرط طی چند مرحله اضافه شده است.

با این شروط تازه و برنامه ای که برای تجدید مزایده درنظر گرفته شده است، به نظر می آید زمینه برای رفع مشکلاتی که بر سر راه مگافون قرار داشت، فراهم شده و این شرکت روسی می تواند مجددا در مناقصه شرکت کند.

چند روز پیش شبکه پرس تی وی گزارش داد، ایران قرار است علاوه بر واگذاری پروانه اپراتور سوم تلفن همراه ایران، بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم مخابرات ایران را واگذار کند که احتمال حضور این شرکت روسی در هر دو این پروژه ها وجود دارد. اما خبرگزاری ایرنا به نقل از معاون روابط عمومى شرکت تلفن همراه مگافون اعلام کرد: "ما سال گذشته اعلام کرديم قصد سرمايه‌گذارى ‪سه ميليارد يورويى در ايران را داريم. مگافون براى رقابت با بازيگران حاضر در بازار خدمات مخابراتى تلفن همراه ايران، آماده بود تا خدمات با کيفيت بهتر و طيف گسترده اى از خدمات و تعرفه‌هاى مقرون به صرفه را ارائه دهد اما پس از آشنايى با شرايط مناقصه و تجزيه و تحليل مفاد آن از شرکت در مناقصه صرف نظر کرديم. "


نظر شما :