پچپچه‌ها/ انبوه سازی ایرانی در ونزوئلا/ تکذیب مگافون/ تزانزیت از روسیه به‌جای ایران

۲۵ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۹ کد : ۵۴۰۰ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: روسیه ترانزیت کالا به افغانستان را آغاز می کند، کاهش محکومیت شهروند مامورنمای ایرانی در آذربایجان، شائبه معامله جديد روس ها با آمريکا درباره ايران، انبوه سازی شرکت ایرانی در ونزوئلا، چرا متکی طی شش ماه دو بار به موریتانی سفر کرد؟ و مگافون: به ایران نمی‌آییم.
پچپچه‌ها/ انبوه سازی ایرانی در ونزوئلا/ تکذیب مگافون/ تزانزیت از روسیه به‌جای ایران

روسیه ترانزیت کالا به افغانستان را آغاز می کند

بعد از آنکه توافقات مربوط به ترانزیت کالاهای مورد نیاز نیروهای ناتو از خاک ایران به افغانستان حاصل نشد و به شکلی محدود و مقطعی به اجرا درآمد، روسیه توافقنامه ای را با امریکا به امضا رساند و بر همین اساس قرار است ترانزیت کالاهای نظامی از این کشور به افغانستان از 15 شهریور آغاز شود.

معاون وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد: بر اساس موافقت‌نامه ای که طرفین امریکایی و روسی به امضا رسانده اند، ترانزیت هوایی روسیه توسط هواپیماهای آمریکایی از 60 روز پس از امضای آن - یعنی 15 شهریور - به اجرا درخواهد آمد.

این توافقنامه یکی از مهم ترین نتایج نشست سران اوایل ماه جولای در مسکو است که به توافق امریکا و روسیه درباره مسائل افغانستان انجامید.

این توافقنامه به امریکا امکان می دهد که با استفاده از آسمان روسیه نیرو، تسلیحات، مهمات و قطعات یدکی لازم را به افغانستان اعزام کند.

پیش از این از ایران خواسته شده بود تا زمینه تزانزیت کالاهای مورد نیاز نیروهای ناتو مستقر در افغانستان را مهیا کند و از امتیازات مادی آن بهره مند شود.

کاهش محکومیت شهروند مامورنمای ایرانی در آذربایجان

خبرگزاری ترند نیوز آذربایجان، از کاهش مجدد مدت محکومیت شهروند ایرانی که خویش را به عنوان مامور وزارت امنیت آذربایجان معرفی کرده بود خبر داد.

دادگاه تجدید نظر بعد از بررسی شکایت بخشایش اردشیر شهروند جمهوری اسلامی ایران، آغاکریم میرزه علی اف و موسی مصطفی اف ساکنان شهر باکو اعلام کرد: شکایت اردشیر بطور نسبی تامین شده و مدت محکومیت وی به چهار سال و شش ماه کاهش یافته است. ولی حکم دادگاه جرایم سنگین باکو درباره دو نفر دیگر به قوت خود باقی مانده است.

اشخاص نامبرده بر اساس ماده های 178.2.4(کلاهبرداری) و 310 (سوءاستفاده از وظایف ماموران دولتی) قانون کیفری آذربایجان متهم شده اند. اردشیر - شهروند ایرانی - که قبلا به جرم کلاهبرداری، غارت و رشوه دادن محکوم شده است با همدستی میرزه علی اف و مصطفی اف دو تن از آشنایان نزدیکش خود را به عنوان سرهنگ وزارت امنیت آذربایجان معرفی کرده و با سوءاستفاده از اعتماد شهروندان اقدام به کلاهبرداری کرده است.

بر اساس حکم دادگاه جرایم سنگین اردشیر به شش سال زندان محکوم شده بود. مدتی قبل دادگاه تجدید نظر شکایت اردشیر را بررسی کرده و مدت محکومیت وی را به 5 سال تقلیل داده بود.

شائبه معامله جديد روس ها با آمريکا درباره ايران

يک منبع روس از معامله جديد مسکو با مقامات کاخ سفيد در زمينه سپر موشکى آمريکا در اروپا خبر داد.

خبرگزارى اينترفاکس در اين باره نوشت: روسيه تا سه ماه آينده رادارى را راه اندازى مى کند که مى تواند پرتاب موشک از خاورميانه - از جمله ايران - را تحت نظر بگيرد.

ژنرال «نيکولاى آبروسکين» رئيس شرکت ساخت و ساز نظامى اسپتسروى در اين باره گفته است: هم اکنون کار نصب يک ترانسفورماتور ولتاژ بالا در ايستگاه ادامه دارد و به محض پايان اين کار در ماه اکتبر و يا نوامبر (مهر يا آبان) ايستگاه وظايف خود را آغاز مى کند.

پيش از اين ولاديمير پوتين رئيس جمهور سابق روسيه در سال 2007 استفاده از اين رادار را به مقامات آمريکايى پيشنهاد کرده بود. کارشناسان سياسى معتقدند که مسکو اين پيشنهاد را به عنوان معامله اى براى انصراف واشنگتن از ساخت سپر موشکى در شرق اروپا (چک و لهستان) مطرح کرده است. ناظران در تهران عقيده دارند معامله ميان روس ها و آمريکايى ها - که نگرانى مشترک آنها از اقتدار ايران بخشى از آن است - ابعادى عميق تری دارد.

انبوه سازی شرکت ایرانی در ونزوئلا

خبرگزاری فارس به نقل از سفير ونزوئلا در ايران گزارش داد: يک شرکت ايرانى موفق شده است تاکنون هفت هزار واحد از 10 هزار واحد مسکونى مورد قرارداد با ونزوئلا را تکميل کند.

داويد ولاسکز با بیان این خبر افزود: يک شرکت ايرانى به نام «کيسون» طبق قراردادى که با وزارت مسکن ونزوئلا منعقد کرده، قرار است 10 هزار واحد مسکونى در ونزوئلا احداث کند که تاکنون هفت هزار واحد مسکونى تکميل شده است. سه هزار واحد باقى مانده نيز احتمالا تا سال آينده تکميل مى شود.

به گفته وی، يک شرکت ديگر ايرانى هم طبق قراردادى که با شرکت همکارى هاى نفتى ونزوئلا منعقد کرده قرار است هفت هزار واحد مسکونى در ونزوئلا احداث کند که به نظر مى‌رسد تا پايان سال جارى کار احداث آن آغاز شود.

گفتنی است شرکت کیسون مجری پروژه هاى احداث مجتمع هاى صنايع نفت، گاز، پتروشيمى، کارخانه هاى صنعتى، جاده، بزرگراه، زيرگذر و روگذر، تونل، سد، فرودگاه، مجموعه هاى مسکونى - تجارى و شبکه هاى آبيارى و زه کشى است که گفته می شود با یکی از ارگان های نظامی همکاری می کند و طی سال های گذشته پروژه های متعددی را در کشورهای حوزه خلیج فارس و امریکای لاتین و آفریقا اجرا کرده است. پل یادگار امام، باغ کتاب تهران، گاز آقاجاری، جاده بیشکک قرقیزستان، سد سیاه بیشه، فرودگاه امام خمینی، پروژه نواب و پارس جنوبی از جمله موارد فعالیتی کیسون است.

چرا متکی طی شش ماه دو بار به موریتانی سفر کرد؟

رقابت ایران و اسراییل به موریتانی کشیده شده است. سایت جهان نیوز نوشته است با توجه به تیره شدن روابط موریتانی و رژیم صهیونیستی بحث احداث یک بیمارستان تخصصی سرطان در این کشور توسط اسراییلی ها ملغی شده و حالا ایران برای ساخت این بیمارستان اعلام آمادگی کرده است.

جهان نیوز سفرهای منوچهر متکی وزیر امور خارجه را به نواکشوط پایتخت موریتانی به رقابت ایران و اسراییل در این ناحیه ارتباط داده است.

روزنامه اخبار نواکشوط نیز نوشته است: ژنرال "محمد ولد عبدالعزیز" رئیس جمهور فعلی موریتانی یک چهره ضد صهیونیسم که سال گذشته در اقدامی کم سابقه، در ایام جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه، دیپلمات های صهیونیستی را از کشورش اخراج کرد... ژنرال عبدالعزیز با ایالات متحده امریکا و دیگر استکبارگران نیز رابطه خوبی ندارد و این جزو اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و همین امر باعث بهبود رابطه میان این دو کشور شده است.

این روزنامه می افزاید: مورتانی که همسایه مراکش به شمار می رود رابطه چندان خوبی با این کشور ندارد. با توجه به تیره شدن روابط ایران و مراکش، دشمنی مشترک ایران و موریتانی با مراکش، موجب نزدیک شدن رابطه آنان شده است.

مگافون: به ایران نمی‌آییم

سرانجام شرکت مگافون (MegaFon) با درج تکذیبیه ای در سایت اینترنتی خود به شایعات پایان داد و رسما کسب امتیاز اپراتوری سوم تلفن همراه را در ایران رد کرد.

پیتر لیدوف از مدیران ارشد مگافون گفته است: ما طرحی برای وارد شدن به بازار ایران نداریم، اگرچه فرصت ورود به بازار دیگر کشورها را زیر نظر داریم ولی ایران در میان این کشورها نیست.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری موضوع امتیاز اپراتور سوم تلفن همراه ایران و شایع شدن خبر اعطای امتیاز به مگافون روسی به یک سوژه رسانه ای تبدیل شده بود.

این امتیاز پیشتر به شرکت اماراتی "اتصالات" واگذار شده بود که به علت عدم انجام تعهداتش لغو شد.

شرکت "زین" ( Zain ) دیگر شرکت اپراتوری تلفن همراه خواهان کسب امتیاز اپراتور سوم بود که این شرکت نیز با مسئولان مخابرات ایران به توافق نرسید. شرکت های روسی مگافون (Megafon) و "ویمپلکام" (VimpelCom) هم پیشتر اعلام کرده بودند تا حدی به مرحله کسب امیتاز اپراتور سوم نزدیک شده اند.


نظر شما :