گلايه مرکل از مدودف به‌خاطر ايران، افغانستان و کره شمالی

۲۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۲ کد : ۵۳۹۰ اروپا
مرکل به مدودف گفته است که منافع روسیه مورد توجه غرب قرار دارد کما این که اروپا نیز در ایران منافعی دارد اما برای صلح جهانی باید منافع جهانی را هم در نظر گرفت. وی از روسیه خواست که به خواسته جامعه جهانی توجه بیشتری داشته باشد.
گلايه مرکل از مدودف به‌خاطر ايران، افغانستان و کره شمالی

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز جمعه در برلین میزبان دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه بود. مدودف پس از گذراندن تعطیلات آخر هفته خود با پوتین با هدف پایان دادن به شایعاتی که به اختلاف وی با پویتن باز می‌گشت به آلمان آمد تا این بار استراتژی‌ها سیاسی و اقتصادی مسکو را با برلین هماهنگ کند. گسترش روابط دو جانبه، بحران اقتصادی، ایران، مسئله تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و قتل مدافعان حقوق بشر در چچن محور گفت‌وگوهای دو طرف بود.

مفاد گفت و گوهای انجام شده بر سر ایران، افغانستان و کره شمالی فاش نشده است اما برخی دیپلمات‌های روسی به شبکه خبری الحره امریکا گفته‌اند، موضوع حمایت روسیه از دولت ایران مورد بحث دو طرف قرار گرفته و مرکل به اطلاع رئیس جمهوری روسیه رسانده که جامعه بین‌المللی از مسکو انتظار دارد که در بحث پرونده هسته‌ای با کشورهای عضو شورای امنیت با هماهنگی بیشتری عمل کند. مرکل به مدودف گفته است که منافع روسیه مورد توجه غرب قرار دارد کما این که اروپا نیز در ایران منافعی دارد اما برای صلح جهانی باید منافع جهانی را هم در نظر گرفت. وی از روسیه خواست که به خواسته جامعه جهانی توجه بیشتری داشته باشد.

مرکل همچنین از دولت روسیه به دلیل هماهنگ نبودن با غرب بر سر مسئله کره شمالی گلایه کرد و از مدودوف خواست، در برابر خواسته‌های غیر منطقی پیونگ‌یانگ با جامعه جهانی هم‌صدا شود. مرکل همچنین از رئیس جمهوری روسیه خواست در مورد افغانستان همکاری بیشتری با آیساف داشته باشد چرا که گسترش تروریسم در افغانستان حتی امنیت روسیه را نیز تهدید خواهد کرد.  

مدودف مذاکرات خود را با صدر اعظم آلمان به ‌طور کلی مثبت ارزیابی کرده است. به گفته او هماهنگی دو سیاستمدار در همه زمینه‌های مطرح‌شده، می‌تواند سرمشقی برای همکاری روسیه با اروپا و ایالات متحده امریکا باشد.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، سرمایه‌گذاری روسها در صنایع پیشرفته آلمان به نفع روسیه و در خدمت نوسازی تاسیسات صنعتی این کشور خواهد بود. مدودف با اشاره به رشد ۳/ ۰ درصدی اقتصاد آلمان در سه ماهه گذشته، از سیاست‌های اقتصادی مرکل تمجید کرد.

مذاکره بر سر تاسیسات کشتی‌سازی وادان در وارنه مونده نیز از دیگر موارد مورد مذاکره دو طرف بود. در این رابطه مرکل با واگذاری تاسیسات کشتی‌سازی وادان به سرمایه‌گذار روسی ایگور یوسوفوف با رئیس جمهوری روسیه به توافق رسید. قرار است که دولت‌های دو کشور از این طرح پشتیبانی کنند. یوسوفوف، وزیر انرژی پیشین روسیه قرار است بیش از ۴۰ میلیون یورو در وادان سرمایه‌گذاری کند. شرکت کشتی سازی وادان با ۱۰۰ میلیون یورو بدهی در مرز ورشکستی قرار دارد.

مرکل و مدودف از واگذاری اوپل به شرکت ماگنا و شریک روسی آن اسبر بانک نیز پشتیبانی کردند. تصمیم نهایی در این مورد با کارخانه‌ جنرال موتورز امریکاست.

پس از این مذاکرات دو طرف درباره حقوق بشر با یکدیگر به گفت و گو پرداختند. صدراعظم آلمان نگرانی خود را از قتل فعالان حقوق بشر در چچن به اطلاع میزبان خود رساند و تاکید کرد، دولت روسیه باید در رابطه با قتل‌‌های اخیر و نیز جلوگیری از تکرار چنین فجایعی اقدام کند.

مدودف در این رابطه گفت: «از رمضان قادروف رئیس جمهوری چچن خواسته است که قاتلان ناتالیا استمیروا، زارما سادولایوا و همسر وی را شناسایی و مجازات کند. قاتلان قصد دارند با این اعمال منطقه را بی‌ثبات کنند.»

مدودف در عین حال تاکید کرد که شناسایی آمران این قتل‌ها مشکل است، زیرا به گفته‌ی وی، این گونه جنا‌یت‌ها در خارج برنامه‌ریزی می‌شوند.


نظر شما :