حرف شما را می‌پذیریم اما...

۲۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۴ کد : ۵۳۸۷ اخبار اصلی
حرف تمام کسانی را که درباره این محموله اظهار نظر کرده‌اند را می‌پذیریم اما این سوال را مطرح می‌کنیم آیا این انتقال در حجم کمتر بوده است؟ آقای صفاریان نسب کیست که مقامات ترک کپی پاسپورت او را دارند و ادعا کرده است که این پول‌ها به او تعلق دارد؟
حرف شما را می‌پذیریم اما...

نمایش یک کانتینر پر از پول و طلا آغاز سناریویی بود که هنوز با وجود تکذیب ارگان‌های مختلف هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی را در ذهن باقی گذاشته است.

یکی از شبکه‌های خصوصی ترکیه گزارشی را تهیه کرد که در اين گزارش با نمايش يک کانتينر و تعدادى چمدان حاوى شمش طلا و دلار ادعا شده بود که اين پول‌ها از ايران به ترکيه منتقل شده است.

بر اساس ادعاى اين گزارش خبرى 20 تن شمش طلا به همراه 7.5 ميليارد دلار پول نقد در يک تريلى جاسازى شده بود که از ايران عبور کرده و در گمرک ترکيه مورد شناسايى قرار مى‌گيرد. رانندگان هنگام شناسايى تريلى فرار مى‌کنند و سرانجام دولت ترکيه محموله را در خزانه اين کشور ضبط مى‌کند.

به ادعاى رسانه‌هاى ترکيه، دولت اين کشور ماجراى محموله را به دولت ايران اطلاع مى‌دهد؛ اما به ناگاه سروکله وکيل شخصى به نام «اسماعيل صفاريان‌نسب» پيدا مى‌شود که با در دست داشتن مدارکى، مدعى مالکيت محموله مى‌شود و حتى از دولت ترکيه درخواست مى‌کند در صورت رفع توقيف اين محموله، آن را در خاک ترکيه سرمايه‌گذارى خواهد کرد.

در همین راستا مقامات ایران هریک نسبت به موقعیت خود در این باره موضع‌گیری کردند.

قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد ابعاد خبر خروج 18.5 میلیارد دلار ارز و طلا از کشور توسط یک کامیون دارای ابهامات زیادی است.

وی گفت تصور خروج 18.5 میلیارد دلار ارز و شمش طلا از کشور بسیار دشوار است.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: 20 تن طلا تقریبا نیم میلیارد دلار می شود، آنچه در رسانه ها مطرح شده، این است که 20 تن طلا به ارزش 11 میلیارد دلار از کشور خارج شده، این رقم بی معناست.

اما نکته اینجاست که تغییر رقم قیمت طلا از حجم آن نمی‌کاهد.

وی اضافه کرد: معمولا حجم طلایی که می توان در یک کامیون جای داد حداکثر حدود 20 تن است، بنابراین 11 میلیارد دلار طلا به تعداد زیادی کامیون نیاز دارد.

قضاوی در مورد حجم اسکناس 7.5 میلیارد دلاری نیز که در این خصوص مطرح شده است، عنوان کرد: 7.5 میلیارد دلار به تعداد متعددی کامیون برای حمل نیاز دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، قابل تصور نیست که این مقدار اسکناس دلاری را کسی در اختیار داشته باشد حتی یک کشور ذخایر اسکناس خارجی که نگهداری می کند، به این حد نیست چه رسد به اینکه یک شخص چنین حجم از ذخایر اسکناس دلاری را در اختیار داشته باشد.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه ابعاد مختلف این خبر دارای ابهامات زیادی است، گفت: به این ترتیب نمی توان اظهار نظر مسجلی در این خصوص کرد.

به گفته قضاوی، آنچه که می توان گفت این است که ابهامات این خبر به قدری زیاد است که نمی شود در موردش اظهار نظر صریحی را کرد.

وی خاطر نشان کرد: باید اخبار و اطلاعات بیشتری را داشت تا بتوان نسبت به صحت آن اظهار نظر کرد.

هرچند که قائم مقام بانک مرکزی در این رابطه اطلاعاتی را برای برطرف کردن شایعات مطرح کرده است اما این توضیحات صورت مسئله را از بین نمی‌برد و اصل خبر را تکذیب نمی‌کند بلکه تنها این احتمال را به وجود می‌آورد که رسانه‌های ترک کمی در اعلام اعداد اغراق کرده‌اند.

اگر بخواهیم بدانیم که رسانه‌های ترک چرا بر روی رقم 18.5 میلیارد پافشاری می‌کنند، می‌توانیم به دلایل آن را این گونه بررسی کنیم که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در یکی از کنگره‌های حزبش گفت که‌ با وجود بحران اقتصادی در جهان، ترکیه‌ موفق به‌ جذب سرمایه‌ای 18.5 میلیارد دلاری شده‌ است. او نه منبع این مبلغ را مشخص کرد و نه اشاره‌ای به ورود این ثروت از مرزهای ایران شد. حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌‌المللی با اشاره به این موضوع چنین حجم پولی د رهیچ یک از بانک‌های منطقه وجود ندارد می‌گوید این 18.5 میلیارد دلاری که اردوغان به آن اشاره کرده است ارتباطی به خبر کانتینر ایرانی ندارد. بلکه می‌تواند تنها یک جنجال مطبوعاتی علیه اردوغان باشد.

آقای بهشتی‌پور از سوی دیگر وجود چنین شایعاتی را مبنی بر بدبینی مردم می‌داند و معتقد است که وجود بدبینی نسبت به مسائل مالی در داخل ایران باعث می‌شود چنین شایعاتی قوت بگیرند. البته منشا این بدبینی خود علل دیگری دارد که مجال دیگری را می طلبد.

مسائلی که بانک مرکزی اعلام کرده است کاملا منطقی است. اینکه 20 تن طلا چنین ارزشی ندارد و این حجم پول و طلا در یک کانتینر جا نمی‌شود و باید حداقل 5 کانتینر برای حمل این حجم پول و طلا از مرز خارج می‌شد را کاملا می‌توان درک کرد. اما هیچ کدام از این اطلاعات این سوال اصلی را پاسخ نمی‌دهد که منبع فیلم پخش شده چیست و منشا اصلی خبر، حالا با اندکی بالا و پایین کردن مبلغ مورد اشاره چه بوده است؟ این طور که مقامات ایرانی توضیح می‌دهند نشان می‌دهد که این حجم از پول و طلا قابل انتقال از این طریق نیست. ما حرف آنها را می‌پذیریم اما این سوال را مطرح می‌کنیم آیا این انتقال در حجم کمتر بوده است؟ آقای صفاریان نسب کیست که مقامات ترک کپی پاسپورت او را دارند و ادعا کرده است که این پول‌ها به او تعلق دارد؟ و در کنار اینها هزاران سوال دیگر در مورد سرمایه‌ای است که می‌تواند بودجه مملکتی بسیاری از کشورها را تشکیل دهد و همچنان بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.


( ۳۵ )

نظر شما :