پچپچه‌ها/ تحریم نمی‌شویم ولی بنزین به میزان لازم ذخیره شده/ موانع فروش سهام به خارجی‌ها

۲۲ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۵:۲۴ کد : ۵۳۶۷ اخبار اصلی
سخنان متناقض معاون مديرعامل شرکت ملى نفت ايران درباره قضیه تحریم بنزین، برنامه نمایندگان مجلس برای وزیرانی که به افزایش واردات معتقدند و نیز مانع تراشی های برخی شرکت های دولتی در فروش سهام به خارجی ها، مطالب این بخش را تشکیل می دهد.
پچپچه‌ها/ تحریم نمی‌شویم ولی بنزین به میزان لازم ذخیره شده/ موانع فروش سهام به خارجی‌ها

تحریم نمی‌شویم ولی بنزین به میزان لازم ذخیره شده

معاون مديرعامل شرکت ملى نفت ايران با بیان اینکه "تحریم بنزين عليه ايران غيرقابل اجرايى شدن است" از تدارکات و پیش بینی های این شرکت برای مقابله با تحریم بنزین سخن گفته است.

حجت الله غنيمى فرد به ايرنا گفت: در شرايط کنونى اقتصاد جهان که اکثر کشورهاى غرب و شرق با نوعى از رکود اقتصادى مواجه هستند، تحريم بنزين عليه ايران از هم اکنون غيرقابل اجرايى شدن است.

وى بااشاره به اينکه پالايشگران اکنون با ظرفيت کمتر از ظرفيت تعيين شده کار مى کنند، تاکيد کرد: اگر فشار به برخى از فروشندگان بنزين به ايران به عدم تمايل آنها به فروش بنزين منجر شود، عرضه بنزين در جهان درحدى است که به هيچ ترتيب نگرانى براى تامين بنزين مورد نياز داخل وجود ندارد. اين درحالى است که با تمهيدات فراهم شده قبلى، به ميزان مناسب بنزين در شرکت ملى پالايش و پخش فرآورده هاى نفتى ايران ذخيره شده است.

وى که به صراحت از عدم امکان تحریم بنزین سخن گفته بود، هیچ نامی از شرکت هايى که شرکت ملى نفت ايران از آنها بنزين خريدارى مى کند ذکر نکرد و افزود: اعلام نکردن تعداد و يا نام شرکت هاى تامين کننده بنزين وارداتى ايران از آن جهت است که اين تامين کنندگان در صحنه تجارت بين المللى در تضييغات کشورهاى مخاصم با ايران، قرار نگيرند.

به گفته اين مقام مسئول، شرکت ملى نفت ايران در سال هاى مختلف فهرست کاملى از شرکت هايى که مى توانند نياز بنزين و ساير فرآورده هاى نفتى ايران را تامين کنند، آماده کرده است تا در صورت احتمال عدم حضور هر يک از اين شرکت ها به دليل فنى يا تجارى، از شرکت هاى ديگر در آن فهرست استفاده شود.

مجلس زیر بار صلاحیت وزیران واردات نمی رود

اخبار مربوط به واردات میوه و محصولات کشاورزی آن قدر بر کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی تاثیر منفی گذاشته است که نمایندگان مجلس تصمیم دارند در جریان معرفی کابینه جدید، روی مسئله واردات توجه ویژه داشته باشند.

مهدى افشارى مخبر کميسيون کشاورزى مجلس اعلام کرده است که موضوع واردات بى‌رويه محصولات کشاورزى به‌عنوان يکى از محورهاى اصلى در بررسى صلاحيت وزراى بازرگانى و جهاد کشاورزى خواهد بود.

وی افزوده است: دقت مى‌کنيم که اعضاى پيشنهادى کابينه براى وزارتخانه‌هاى مذکور تا چه حد قادر به همگام ساختن واردات با سياست‌هاى کلى حمايت از بخش کشاورزى هستند.

به گفته این نماینده مجلس، کميسيون کشاورزى تبيين سازوکارى براى ارائه تضمين لازم به رعايت اصول مذکور توسط افراد پيشنهادى براى وزارتخانه‌هاى بازرگانى و جهاد کشاورزى را دنبال خواهد کرد.

برخی شرکت ها مانع فروش سهام به خارجى‌ها هستند

همشهرى در گزارشی نوشته است، با وجود آنکه براساس سياست‌هاى اصل 44 تا پايان برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور بايد 1300 ميليارد دلار سرمايه‌گذارى خارجى در کشور انجام شود - و بخش عمده آن از طريق فروش سهام به خارجى‌ها تامين مى‌شود - سازمان خصوصى‌سازى‌ در طول سال‌هاى گذشته به جز يک مورد براى فروش سهام به سرمايه‌گذاران خارجى شکست خورده است.

در همین باره غلامرضا حيدرى کرد زنگنه رئيس هيئت عامل سازمان خصوصى‌سازى‌ ضمن انتقاد از عملکرد برخى نهاد‌هاى دولتى و شبه دولتى که در راه فروش سهام به شرکت‌هاى خارجى مانع ايجاد مى‌کنند خواستار مهيا شدن شرايط براى حضور سرمايه‌گذاران خارجى در اقتصاد ايران شد.

وى در پاسخ به اين پرسش که چرا هيچ سرمايه‌گذار خارجى حاضر به خريد سهام شرکت‌هاى ايرانى نيست افزود: ما در طول چند سال گذشته تلاش زيادى براى فروش سهام به سرمايه‌گذاران خارجى انجام داديم اما در اين راه موانعى وجود دارد که ما را در اين راه ناکام گذاشته است؛ به‌طور مثال براى فروش سهام شرکت تايدواتر به يک شرکت هندى موانعى رخ داد که شرکت هندى در نهايت موفق به خريد سهام شرکت تايد واتر نشد.

کرد زنگنه اضافه کرد: ما از نهاد‌هاى دولتى و شبه دولتى درخواست کرديم، زمانى که سرمايه‌گذاران خارجى وارد رقابت مى‌شوند شرايط را به‌گونه‌اى پيش نبرند که اين سرمايه‌گذاران از خريد سهام منصرف شوند چرا که در هر صورت پول‌هاى هنگفت برخى از نهاد‌ها در اختيار آنان است که جريان رقابت را تا جايى پيش مى‌برند که سرمايه‌گذار خارجى از دايره رقابت خارج مى‌شود.

وی در ادامه تاکيد کرد: تا پايان چشم‌انداز 20 ساله کشور بايد 1300 ميليارد دلار يعنى سالانه 65 ميليارد دلار سرمايه‌گذارى خارجى جذب کشور شود؛ در حالى که ما تاکنون موفق به جذب اين ميزان سرمايه‌گذارى نشده‌ايم؛ بنابر اين اگر از امروز هم براى رسيدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله شروع کنيم بايد سالانه 80 ميليارد دلار سرمايه خارجى جذب کشور کنيم.


نظر شما :