اخبار تازه از برخورد دولت عراق با منافقين کمپ اشرف

۲۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۶ کد : ۵۳۶۲ اخبار اصلی
پس از گذشته دو هفته از ورود ارتش عراق به پایگاه اشرف و وقوع برخورد خونین میان ساکنین این پایگاه با سربازان عراقی اکنون جزئیات تازه‌ای از اتفاقات رخ داده در این پایگاه گزارش شده است.
اخبار تازه از برخورد دولت عراق با منافقين کمپ اشرف

پس از گذشته دو هفته از ورود ارتش عراق به پایگاه اشرف و وقوع برخورد خونین میان ساکنین این پایگاه با سربازان عراقی اکنون جزئیات تازه‌ای از اتفاقات رخ داده در این پایگاه گزارش شده است.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، وکلای مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند، از پنتاگون مصرانه می‌خواهند که کنترل این پایگاه را که اعضای ایرانی سازمان مجاهدین خلق ]منافقین[ در آن مستقر هستند را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد نیروی امنیتی عراق دخالتی در این مکان داشته باشند. به اعتقاد وکلای مدافع حقوق بشر نظامیان عراقی مستقر در پایگاه اشرف رفتار ناخوشایندی با ساکنان آن دارند.

ساکنین کمپ اشرف که در منطقه‌ای در نزدیک مرز ایران و عراق واقع شده، مدعی هستند که در برخوردی که آنان در پی ورود ارتش عراق به این کمپ داشته‌اند، حداقل 13 نفر کشته و در حدود 450 نفر دیگر زخمی شدند.

ادعایی که دولت عراق قویا آن را رد کرده و گفته است در آن اتفاق تنها سه نفر کشته شده و میزان زخمی‌ها نیز بیشتر از 13 نفر نبوده است.

اعضای این گروهک در تاریخ 28 ژوئیه از ورود ارتش عراق به کمپ جلوگیری کرد و هنگامی که سربازان عراقی تصمیم گرفتند به هر ترتیبی که شده به آن مکان وارد شوند، به برخورد فیزیکی با آنها برخواستند. ساکنین پایگاه اشرف ادعا می‌کنند که عراقی‌ها حق ورود به این پایگاه را ندارند و این مکان متعلق به آنها است و دولت عراق هیچ حقی نسبت به آن ندارد. ادعایی مضحک که با خشم دولت عراق مواجه شده است.

وکلای مدافع حقوق بشر به نمایندگی از سازمان جهانی حقوق بشر نوری مالکی نخست وزیر عراق را متهم کرده‌اند که با پشت گرمی ایالات متحده بر سر ساکنان این کمپ دست به معامله زده است. به گفته آنان مشاوران و اطرافیان اوباما با رفتار دولت عراق به شدت مخالفت کرده‌اند و از مالکی خواسته‌اند در رفتارش با ساکنین این کمپ تجدید نظر کند. اما با این حال تاکید کرده‌اند، تصمیم‌گیر نهایی در مورد این کمپ دولت عراق است و امریکا دخالتی در این زمینه نمی‌کند.

دولت عراق حضور نیروهای مجاهدین خلق ]منافقین[ را در خاک خود غیر قبال قبول می‌داند و معتقد است که حضور آنها باعث ایجاد کدورت میان بغداد با همسایگانش شده است. بغداد همچنین به این گروهک به دیده یک گروه تروریستی که در شکنجه و آزار و اذیت ملت عراق در دوران استبداد صدام حسین دست داشته، می‌نگرد و حتی معتقد است پس از سقوط نیز با همکاری با شاخه‌های تروریستی نظیر حزب بعث دست به کارهای خرابکارانه و تروریستی زده است.

گفته می‌شود پس از ورود نیروهای عراقی در اردوگاه اشرف چند گور دسته‌جمعی کشف شده که منافقین تلاش داشتند آن را از دولت عراق پنهان نگه دارند. همچنین اسناد محرمانه‌ای به دست آمده که نشان می‌دهد این گروهک اطلاعات طبقه‌بندی شده خاصی را نزد خود نگه می‌داشته که برخی از آنها خلاف منافع دولت عراق است.

با تمام این احوال به گفته روزنامه واشنگتن پست شماری از اعضای کنگره امریکا با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به وزارت امور خارجه امریکا و کاخ سفید نگرانی خود را از برخورد دولت عراق با ساکنین پایگاه اشرف که از محاربان نظام ایران هستند، ابراز داشته و خاطرنشان کرده‌اند که بیم آن می‌رود دولت عراق بخواهد آنان را به ایران منتقل یا مجبور به ترک عراق به سمت ایران کند.
وکلای حقوق بشر در 10 اوت نیز نامه جداگانه‌‌ای به رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده نوشتند و خواستار تشکیل گروه ویژه‌ای برای بررسی آنچه آنها بدرفتاری دولت عراق با اعضای کمپ اشرف نامیدند، شدند. آنها همچنین از دولت امریکا خواستند که به دولت عراق فشار بیاورد که 2500 سرباز عراقی مستقر در این مکان را وادار به ترک محل کند و 36 نفر از ساکنین اروگاه اشرف را که توسط نیروهای امنیتی عراقی بازداشت شده‌اند نیز آزاد کند.

وزارت دفاع امریکا در پاسخ به آنها گوشزد کرده بر اساس توافقی که میان دولت امریکا و عراق شده، امنیت و کنترل ارودگاه اشرف بر عهده دولت عراق است و امریکا هیچ دخالتی در این زمینه نمی‌کند.  


نظر شما :