پچپچه‌ها/ تشویق به تحریم شرکت روسی مگافون/ افزایش ارزش افغانی در برابر دلار

۱۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۷ کد : ۵۳۲۳ اخبار اصلی
به‌تازگی ای‌میل‌هایی از سوی کاربران اینترنت در ایران دست به دست می‌شود که محتوای آنها از مخالفت با ورود شرکت روسی مگافون به ایران و تحریم آن از سوی شهروندان ایرانی حکایت دارد. نکته جالب استفاده شرکت مگافون از نماد سبز در آرم و تیزرهای تبلیغاتی است.
پچپچه‌ها/ تشویق به تحریم شرکت روسی مگافون/ افزایش ارزش افغانی در برابر دلار

تشویق به تحریم شرکت روسی مگافون

بعد از اتفاقات مربوط به انتخابات ایران و وسعت یافتن شایعاتی درباره همدستی های روسیه با دولت در مهندسی انتخابات و...، گرایش های ضد روس در میان بخشی از جامعه معترض ایران به وجود آمده و گاه در شعارهای خیابانی نیز از الفاظی علیه دولت این کشور استفاده می شود. این گرایش بعد از سقوط یکی دیگر از هواپیماهای توپولوف قوت گرفت و دستمایه ای برای نقد همه جانبه مبادلات سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه از سوی مخالفان دولت شد.

حال بعد از انتشار اخباری مبنی بر حضور شرکت مخابراتی مگافون در ایران، موج اعتراضی تازه ای در فضای اینترنت در حال شکل گیری است که شهروندان را به تحریم خدمات این شرکت دعوت می کند. این شرکت از همان رنگی در نمادهای تبلیغاتی اش استفاده می کند که معترضان سیاسی ایران بدان دل بسته اند؛ یعنی رنگ سبز.

با این وجود در یکی از ای میل (رایانامه) های ضد مگافون آمده است: "چندی پیش شرکت روسی مگافون که سهام دار اصلی آن همسر ولادیمیر پوتین است، بطور ناگهانی و قبل از برگزاری مناقصه – که قانونا باید برای اپراتور سوم برگزار شود - به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه در ایران مطرح شد. این شرکت روسی بلافاصله دفتر خود را در ایران افتتاح کرد و نکته جالب توجه، حضور کمال محامدپور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح بود."

در ادامه این نامه اینترنی آمده است: "گرچه در حال حاضر به خاطر تحریم های جدید امریکا، مگافون در ورود خود به ایران ابراز تردید کرده است اما به نظر می رسد این ابراز تردید نیز برای گرفتن امتیازات بیشتر از بردگان خود در ایران است."

نهم خرداد امسال بود که پایگاه اطلاع رسانی ایتنا (اخبار فناوری اطلاعات) خبر داد، بالاخره پس از گذشت حدود سه ماه معلوم شد که مديريت مگافون، پس از مذاکره با مقامات رسمى جمهورى اسلامى ايران توانسته است مجوز گشايش شعبه‌اى از شرکت خود در تهران را اخذ کند با نام ZAO MegaFon International

طبق قوانين جمهورى اسلامى ايران، شرکت‌هاى خارجى تنها مى‌توانند 49 درصد سهام اپراتور سوم را از آن خود کنند و 51 درصد باقى‌مانده متعلق به شرکت يا شرکت‌هاى ايرانى خواهد بود. البته هنوز معلوم نيست چه شرکت‌هايى با مگافون ZAO وارد مذاکره مى‌شوند و مناقصه اپراتور سوم ايران بالاخره به کدام يک از متقاضيان مى‌رسد.

توضيح اينکه مگافون نام تجارى چند شرکت سهامى روسى – فنلاندى - سوئدى است که بزرگ‌ترين آنها عبارت است از: تله‌کام اينوست، سى تى موبايل، «تليا- سونرا» شرکت فنلاندى سوئدى

دو شرکت اول، هر يک مجموعه‌اى از شرکت‌هاى سهامى مختلفى هستند که با شرکت تليا- سونرا در مجموع ده شرکت هستند که تحت نام مگافون در سراسر روسيه فعاليت مى‌کنند. فعاليت مگافون در عرصه جى‌اس‌ام در گستره فرکانس‌هاى 900 و 1800 مگاهرتز در سال هاى 2002 در روسيه شروع شد. پروانه کسب‌وکار اين شرکت در روسيه 86 منطقه را در فدراسيون روسيه پوشش مى‌دهد که در مجموع 143 ميليون نفر را دربرمى‌گيرد اما به گزارش رويترز، شمار مشترکان اين شرکت تا ابتداى سال 2008 بالغ بر 35 ميليون اشتراک بوده است.

افزایش ارزش افغانی در برابر دلار امریکا

طی روزهای گذشته ارزش پول افغانی در برابر دلار امریکا افزایش بی سابقه ای داشته است.

در حالی که کمتر از دو هفته به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده و نامزدها از اولویت دادن به برنامه های اقتصادی در برنامه های کاری خود خبر می دهند، ارزش پول افغانی نسبت به دلار افزایش یافته است و برخی علت آن را تاثیر برنامه های اقتصادی نامزدها می دانند.

آمارها حاکی از این است که یک دلار آمریکا که پیش از این با بیشتر از 50 افغانی معامله می‌شد، در این روزها کمتر از 48 افغانی داد و ستد می‌شود.

DHL تنبیه شد

دویچه وله خبر داده است که سرویس پست آلمانی DHL - شعبه‌ آمریکا - به دلیل آنچه ارسال غیرقانونی محموله‌ به ایران، سودان و سوریه خوانده شده، به پرداخت جریمه‌ نقدی بالغ بر ۹/۴ میلیون دلار محکوم شد.

سرویس پست DHL به ‌خاطر تخلف از مقررات تحریم علیه ایران جریمه شده است. این شرکت بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، بیش از ۳۰۰ بار به کشورهای ایران، سودان و سوریه محموله ارسال کرده ‌است در حالی که بر اساس مقررات ناظر بر طرح تحریم آمریکا، ارسال محموله به این کشورها ممنوع است. وزارت اقتصاد آمریکا، میزان جریمه‌ این سرویس پست را ۴/۹ میلیون دلار اعلام کرده است.

مقامات این شرکت گفته اند که نامه، اشیای شخصی و کالاهای مصرفی از جمله این محمولات بوده‌است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، لباس، عکس‌های خانوادگی و لوازم و وسایل مورد نیاز حیوانات خانگی به ایران فرستاده شده است. لپ تاپ و لوازم یدکی رایانه از جمله وسایلی بوده‌ که به سودان و ایران ارسال شده‌است.


نظر شما :