نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۵ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۲۹ کد : ۵۳۱۶ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
طالبان انتخابات رياست‌جمهورى افغانستان را تحريم کرد

بر اساس بيانيه‌اى که از سوى شوراى رهبرى طالبان صادر و در پايگاه اينترنتى طالبان منتشر شده است، اين انتخابات ساخته دست آمريکا خوانده شده و از راى دهندگان خواسته شده که به آنها ملحق شوند.

در اين بيانيه که به زبان پشتو منتشر شده، آمده است: تمامى مبارزان بايد بر شکست اين روند متمرکز شوند، به مراکز دشمن حمله کرده و از شرکت مردم در انتخابات جلوگيرى کنند.

روسیه نیروهای بیشتری در قرقیزستان مستقر می کند

در پی توافق قرقیزستان و آمریکا در خصوص استفاده واشنگتن از پایگاه نظامی ماناس، این کشور طی یک یادداشت تفاهم با روسیه نیز موافقت کرد تا به این کشور اجازه استقرار نیروهای بیشتر در خاکش را بدهد.
 
این یادداشت تفاهم در قرقیزستان بین "قربان بیک باقی اف" رئیس جمهوری این کشور و "دیمیتری مدودف" همتای روس وی به امضا رسید و استقرار نیروهای نظامی بیشتر روسیه در خاک قرقیزستان را در آینده امکان پذیر می کند.

رائول: نظام کمونيستى کوبا تغيير نخواهد کرد

رييس‌جمهور کوبا گفت که براى برقرارى صلح با آمريکا نظام کمونيستى کوبا را تغيير نخواهد داد ولى تمايل خود براى مذاکره با دشمن ديرينه اين کشور درباره‌ تمامى مسائل را تکرار کرد.

رائول کاسترو طى سخنانى در مجلس ملى اين کشور تاييد کرد که آمريکا تحت رياست جمهورى باراک اوباما، رييس جمهور کنونى‌اش سياست‌هاى خصمانه کمترى نسبت به کوبا دارد ولى از سخنان هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا به خاطر اينکه بارها گفته است "واشنگتن از هاوانا در ازاى روابط بهتر انتظار تغييرات دارد" ابراز ناراحتى کرد.

پنتاگون سيستم دفاع موشکى خود را با موفقيت آزمايش کرد
 
ارتش آمريکا اعلام کرد که آزمايش سيستم دفاع موشکى‌اش در نزديکى سواحل هاوايى با موفقيت بوده است. اين در حالى است که واشنگتن به دقت نظاره‌گر برنامه موشکى کره‌ شمالى است.

آژانس دفاع موشکى آمريکا در بيانيه‌اى اعلام کرد که در آزمايش اخير انجام شده، يک موشک رهياب از ناوشکن دريايى USS Hopper شليک شد که با موفقيت يک موشک بالستيک کوتاه برد را منهدم کرد.

حبس هفت ساله براى طارق عزيز و على شيميايى

دادگاه جنايى عالى عراق به رياست قاضى محمود صالح، طارق عزيز معاون نخست وزير عراق در دوره حکومت صدام و همچنين سعدون شاکر، مزبان خضر هادى و على حسن المجيد پسر عموى ناتنى صدام معروف به على شيميايى را که همگى از اعضاى شوراى رهبرى حزب بعث هستند، هر کدام به هفت سال زندان محکوم کرد.

اين دادگاه همچنين اياد فتيح الراوى فرمانده نيروهاى گارد رياست جمهورى حکومت صدام، محمد زمام عبدالرزاق عضو شوراى رهبرى حزب بعث و محمد فيزى الهزاع استاندار اسبق ميسان را نيز هر کدام به شش سال زندان محکوم کرد.

رئیس جدید ناتو کارش را آغاز کرد

آنرس فو راسموسن، نخست وزیر سابق دانمارک کار خود را به عنوان دبیرکل جدید ناتو آغاز کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی آماده مذاکره با سوریه است
 
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از آمادگی تل آویو برای آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با دمشق خبر داد.

لیبرمن اعلام کرد: هر گونه حل اختلاف و سازش با سوریه باید به شیوه سازش میان اسرائیل و اردن صورت گیرد و لازم است بلندی جولان همچنان تحت کنترل اسرائیل باشد.

مخالفت ازبکستان با ایجاد پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستان
 
تاشکند مخالفت خود را با استقرار پایگاه جدید نظامی روسیه در جنوب قرقیزستان اعلام کرده و معتقد است که استقرار آن ممکن است به بی ثباتی در منطقه منجر شود.

وزرات خارجه ازبکستان اعلام کرده که حضور همزمان نظامیان روسی و آمریکایی در قرقیزستان امکان آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید در منطقه را بیش از گذشته محتمل می کند.

خنثى شدن طرح کودتاى نظامى در قطر
 
منابع سياسى قطر اعلام کردند: مقامات اين کشور طرح کودتاى نظامى عليه امير قطر را ناکام گذاشتند.

منابع سياسى قطر اعلام کرد: مقامات اين کشور حدود 30 افسر ارتش قطر را به دليل مشارکت در تلاش براى کودتا عليه شيخ حمد بن خليفه آل ثانى امير قطر، دستگير نمودند که پنج تن از آنها نيز جزو افسران گارد امير قطر هستند.
 
زردارى حکم برکنارى 76 قاضى پاکستانى را تصويب کرد

آصف على زردارى، رييس‌جمهور پاکستان در بيانيه‌اى رسمى اعلام کرد که با حکم دادگاه عالى پاکستان مبنى بر برکنارى 76 قاضى در سراسر اين کشور موافقت کرده است.

اولین کنفرانس جنبش فلسطینی فتح پس از 20 سال

اولین کنفرانس عمومی جنبش فتح پس از بیست سال در بیت لحم در کرانه باختری برگزار شد.
 
در این کنفرانس که محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینیان آن را افتتاح کرد نزدیک به دو هزار فلسطینی حضور داشتند. محمود عباس در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس اذعان کرد که فتح در طی 20 سال گذشته مرتکب اشتباهاتی شده است و باید فصل تازه ای را شروع کند.

کره‌شمالى دو خبرنگار آمريکايى را آزاد کرد

کره شمالى در پى ديدار بيل کلينتون با کيم يونگ ايل، دو روزنامه نگار آمريکايى را که به دليل رود غير قانونى به اين کشور به زندان محکوم شده بودند آزاد کرد.

کمتر از 24 ساعت پس از ورود به کره شمالى، بيل کلينتون رئيس جمهورى سابق آمريکا به همراه اونا لى و لورا لينگ دو خبرنگارى که پيشتر تحت بازداشت بودند، اين کشور را به مقصد آمريکا ترک کرد.

نظر شما :