دلال مشهور سلاح دوران جنگ سرد به آلمان تحويل داده شد

۱۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۵ کد : ۵۳۰۸ اخبار اصلی
پس از 10 سال کشمکش قضائی، دولت کانادا کارل هاینز شرایبر دلال مشهور اسلحه در دهه هشتاد میلادی را به دستگاه قضائی آلمان تحویل داد.
دلال مشهور سلاح دوران جنگ سرد به آلمان تحويل داده شد

پس از 10 سال کشمکش قضائی، دولت کانادا کارل هاینز شرایبر را به دستگاه قضائی آلمان تحویل داد. شرایبر دلال اسلحه‌ای است که در دهه‌ ۱۹۸۰ میلادی رشوه‌های هنگفتی به احزاب، سیاستمداران و کارخانه‌داران داده است.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، شرایبر ۷۵ ساله که دارای تابعیت دوگانه‌ آلمانی و کانادایی است، روز دوشنبه (۳ اوت / ۱۲ مرداد) به فرودگاه مونیخ می‌رسد و مستقیما به زندان آگسبورگ فرستاده می‌شود.

اخراج شرایبر از کانادا بر مبنای تصمیم یک دادگاه تجدید نظر صورت گرفت و به گفته روب نیکلسون وزیر دادگستری کانادا، شرایبر براساس درخواست دادگستری آلمان که مربوط به سال ۲۰۰۴ میلادی است، به این کشور تحویل داده شد.

به گفته‌ دادستان آگسبورگ، کارل هاینز شرایبر چهره‌ اصلی پرداخت رشوه به سیاستمداران، احزاب و تجار آلمان از اواسط دهه‌ ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۹۵ میلادی است. او در این سال‌ها مبلغ ۱۵ میلیون مارک از کارخانه تیسون برای شرکت در چند پروژه‌ فروش تسلیحات پول دریافت می‌کند. سپس از طریق شرکت‌های ساختگی در سوئیس به تعداد زیادی از سیاستمداران و احزاب کمک مالی می‌رساند. او در یک مورد بیش از یک میلیون مارک پول نقد به والتر لایزلر کیپ خزانه‌دار حزب دموکرات مسیحی آلمان رشوه پرداخت کرده است.

در مورد دیگر هولگر فالس معاون وقت وزیر دفاع آلمان در دوران صدارت اعظمی هلموت کهل به خاطر همیاری در فروش تانک‌های فوکس به عربستان سعودی مبلغ سه میلیون ۸۰۰ هزار مارک رشوه گرفته است.

در عین حال برایان مولرونی نخست وزیر سابق کانادا اعتراف کرده است که بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ از کارل هاینز شرایبر مبلغ ۲۲۵ هزار دلار کانادائی به عنوان رشوه دریافت کرده است. کمیسیون مجلس کانادا پس از استماع صحبت‌های شرایبر که در روز سه شنبه گذشته در برابر آنان انجام داد، قرار است به زودی نتایج تحقیقات خود را منتشر کند.

موارد گفته شده تنها چند نمونه از اقدامات شرایبر بوده‌ و هنوز ابعاد کامل آن روشن نیست.

شرایبر می‌گوید تحویل او به دستگاه قضائی آلمان، اقدامی سیاسی است. در آلمان در ماه سپتامبر انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و حزب سوسیال دموکرات با افشای ماجرای کمک مالی غیرقانونی شرایبر به حزب رقیب دموکرات مسیحی تا کنون موفق به پیروزی در سه انتخابات شده است.

بنا بر گزارش روزنامه‌ تاگس اشپیگل چاپ برلین شرایبر در نامه‌ای که یک کپی آن برای آنگلا مرکل صدرا‌عظم و رهبر حزب دمکرات مسیحی نیز فرستاده شده نوشته است: «بازگشت من موجب راه افتادن یک جنجال بزرگ و تشکیل کمیسیون تحقیقات یاب با حضور هلموت کهل و افراد بسیار دیگری خواهد شد». او در این نامه ابراز نگرانی کرده که دادگاهش به یک دادگاه سیاسی تبدیل شود.

 


نظر شما :