هشدار جنگى روسيه به گرجستان در نخستين سالگرد جنگ

۱۲ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۱:۴۷ کد : ۵۲۸۶ اروپا
در حالی که یک هفته دیگر نخستین سالگرد حمله روسیه به گرجستان است، تنش در روابط دو کشور نه تنها فروکش نکرده بلکه روسیه در تازه‌ترین موضع گرجستان را تهدید به جنگی تازه کرده است.
هشدار جنگى روسيه به گرجستان در نخستين سالگرد جنگ

در حالی که یک هفته دیگر نخستین سالگرد حمله روسیه به گرجستان است، تنش در روابط دو کشور نه تنها فروکش نکرده بلکه روسیه در تازه‌ترین موضع گرجستان را تهدید به جنگی تازه کرده است.

بنا به گزارش‌ها دولت روسيه هشدار داد، ارتش روسيه اين حق را براى خود قائل است که اگر گرجستان به تحريکات خود در قفقاز ادامه دهد، از زور استفاده کند.

وزارت دفاع روسيه، گرجستان را به شليک چندين خمپاره و نارنجک طى چهار روز گذشته به مرکز منطقه جدايى‌خواه اوستياى جنوبى متهم کرد. گرجستان اوستیای جنوبی را به همراه اوستیای شمالی جزء خاک خود می‌داند در حالی که مسکو استقلال اوستياى جنوبى را به رسميت شناخته است.

وزارت دفاع روسيه در در بيانيه‌اى اعلام کرد، چنين اقداماتى جدا وزارت دفاع روسيه را نگران مى‌کند. اگر چنين تحريکاتى به عنوان يک تهديد عليه مردم اوستياى جنوبى و ارتش روسيه ادامه پيدا کند، وزارت دفاع اين حق را براى خود قائل است که از تمام نيروها و ابزارهايش براى دفع آن استفاده کند.

در پاسخ به این بیانیه وزارت امور خارجه گرجستان نیز از خود واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای مسکو را به انجام يک تهديد آشکار و داشتن اهداف خطرناک در مورد گرجستان متهم کرد.

شوتا اوتياشويلى، سخنگوى وزارت کشور گرجستان در سخنانى به خبرگزارى فرانسه در تفليس هر گونه تيراندازى از سوى گرجستان را رد کرد و هشدار داد که مسکو در حال تشديد تنش‌ها است.

در بیانیه وزارت خارجه گرجستان آمده است، وزارت امور خارجه گرجستان نگرانى عميق خود را اعلام داشته و بيانيه‌ نظامى طرف روس را به شديدترين شکل ممکن محکوم کرده و هدف آن را بى‌ثباتى بيشتر اوضاع و شروع يک سناريوى خطرناک مى‌داند.

وزارت امور خارجه گرجستان همچنین درباره تهدیدهای نظامی روسیه اعلام کرده است، لفاظى نظامى اخير اهداف و برنامه‌هاى خطرناک روسيه عليه گرجستان را به وضوح نشان مى دهد.

وزارت دفاع روسيه اقدامات گرجستان را تلاش از سوى رهبرى گرجستان براى تحريک اوضاع منطقه دانسته و ابراز عقیده کرده تحرکات اخیر گرجستان در ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه سال 2008 است.

استيو بيرد سخنگوى هيات نظارت اتحاديه اروپا (EUMM) در گرجستان نیز گفت: «ناظران گزارش‌هاى نقض را اوايل روز شنبه مورد تحقيق قرار دارند ولى هيچ مدرکى دال بر تيراندازى پيدا نکردند.»

EUMM که پس از خروج نيروهاى ناظر سازمان ملل و سازمان امنيت و همکارى اروپا تنها نهاد بين‌المللى حاضر در مناطق درگيرى گرجستان است، از تمام طرفين خواسته که در آستانه سالگرد جنگ خويشتن‌دارى نشان دهند.

اضافه می‌شود، گرجستان در تلاش است تا با الحاق به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو خود را از تهدیدهای روسیه نجات دهد که روسیه از این تقلای گرجستان به شدت ناخرسند است و آن را تهدیدی علیه منافع ملی خود می‌داند.


نظر شما :