امریکایی‌ها از تحریم ایران به اسرائیلی‌ها چه گفتند؟

۱۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۲ کد : ۵۲۸۱ اخبار اصلی
هم­زمان با خبر تصویب طرح تحریم بنزین ایران از سوی ایالات متحده، رسانه­های عربی به نقل از روزنامه­های اسرائیلی جزئیات تازه­ای را از گفت و گوهای انجام شده در سفر مقام­های امریکایی به خاورمیانه که هفته گذشته تقریبا به طور هم­زمان اما جداگانه انجام شد، منتشر کردند.
امریکایی‌ها از تحریم ایران به اسرائیلی‌ها چه گفتند؟

در حالی که افکار داخلی ایران به تحولات پس از انتخابات مشغول است و چندان فکر خود را متوجه اتفاقات بیرونی نمی­کند، در خارج از مرزها تحرکات تازه‌ای علیه ایران به جریان افتاده است. تحرکاتی که با سفر مقام­های ارشد امریکایی به اسرائیل آن هم در یک زمان آغاز شده و اکنون هم با تصویب تحریم بنزین علیه ایران از سوی امریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است.

هم­زمان با خبر تصویب طرح تحریم بنزین ایران از سوی ایالات متحده، رسانه­های عربی به نقل از روزنامه­های اسرائیلی جزئیات تازه­ای را گفت و گوهای انجام شده در سفرمقام­های امریکایی به خاورمیانه که هفته گذشته تقریبا به طور هم­زمان اما جداگانه انجام شد، منتشر کردند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی در این باره نوشته است، مسئولان مطلع اسرائیلی فاش کردند، موضوع ایران محور اصلی گفت و گوهای رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، جورج میچل مسئول خاورمیانه در کاخ سفید و جیم جونس مشاورت امنیت ملی امریکا با مقام­های ارشد اسرائیلی بوده است. موضوع ایران در این مذاکرات به اندازه­ای پررنگ بوده که حتی قسمت اعظم مذاکرات جورج میچل که عمدتا تلاش دارد بر روی صلح خاورمیانه متمرکز باشد این بار بر خلاف گذشته درباره ایران بوده است.

روزنامه هاآرتص نوشته است که ژنرال جونس طرح تحریم گسترده­ای را در برابر بنامین نتانیاهو نخست وزیر تندروی اسرائیلی قرار داده که در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک با تهران واشنگتن در نظر دارد به صورت تدریجی آنها را به اجرا بگذارد. به گفته جونس این طرح با هماهنگی و موافقت کامل کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان تهیه شده است.

بر اساس این گزارش مفاد تحریم طراحی شده امریکا علیه ایران شامل محدود ساختن تهران در وارد کردن هر آنچه برای تولید انرژی و تکنولوژی استخراج نفت نیاز دارد و با محدود کردن ایران برای صادرت نفت به خارج ادامه می­یابد. همچنین هر شرکتی که بخواهد با ایران تبادلات تجاری داشته باشد مورد تحریم قرار خواهد گرفت. پس از این مرحله برخورد با شرکت­های آسیایی که همکاری­های اقتصادی با ایران را در پیش خواهند گرفت، آغاز خواهد شد.

این سلسله تحریم­ها قرار است به صورت تدریجی علیه ایران وضع شود و در صورتی که امریکا و متحدان غربی اش نتوانند به آنچه می­خواهند برسند پس از آن مرحله تازه­ای از تحریم­ها آغاز می­شود که بر اساس آن ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان از حرکت کشتی­های ایرانی در آب­های خود ممانعت خواهند کرد. اگر در این مرحله نیز ایران به خواسته­های غرب تن نداد آنگاه از فرود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه­های جهان ممانعت به عمل خواهد آمد.

گروه بلند پایه­ای که رهبری آن را جیم جونس بر عهده داشت و بیل پرنس معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، دنیس راس مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور ایران و خاورمیانه و جری سایمور مسئول نظارت تسلیحاتی کاخ سفید را شامل می‌شد، در این سفر به اطلاع مقام­های ارشد اسرائیلی رساندند که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا تا ماه سپتامبر منتظر پاسخ مثبت ایران درباره آغاز مذاکرات است. اگر ایران تا آن تاریخ جواب رضایت بخشی به غرب نداد، ایالات متحده به تشکیل یک پیمان بین‌المللی برای آغاز تحریم‌ها علیه ایران اقدام خواهد کرد. آنها تاکید کردند، پایان سال جاری میلادی زمان نهایی است که جامعه جهانی قصد دارد با زبان سیاست و دیپلماسی با ایران گفت و گو کند.

جونس و همراهانش از اسرائیل خواستند تا آن تاریخ ساکت بماند و از به کار بردن عبارت‌های تهدیدآمیز و رعب‌آور علیه ایران پرهیز کند و اجازه دهد باراک اوباما سیاست دیپلماتیک خود را ادامه دهد. آنها به صراحت به مقامات تلاویو گفتند که تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله به ایران و به کار بردن عبارت‌های آتشین در برابر تهران که برخی مسئولان اسرائیلی به کار می‌برند و دائما حرف از حمله نظامی می‌زنند تلاش­های ایالات متحده را با چالش روبه‌رو می‌کند.

آنها از اسرائیل خواستند، به طور روشن مواضع خود را در برابر ایران تعدیل کند؛ چرا که عناصر بسیاری هم در داخل ایران و هم میان هم­پیمانان تهران حتی در داخل غرب وجود دارند که از این تهدیدها سوء استفاده می‌کنند تا نشان دهند اسرائیل می‌خواهد دنیا را وارد یک جنگ ویرانگر کند.

مسئولان اسرائیلی از مواضع جدید ایالات متحده استقبال کرده و آن را راهی متفاوت و اثرگذار تعبیر کرده‌اند. آنها مدعی شدند که این پیشرفت و تغییر در مواضع ایالات متحده پس از انتخابات ایران و تلاش دولت به سرکوب تظاهرکنندگان مخالف انتخابات حاصل شده است.


نظر شما :