بازتاب خطبه‌هاى نماز جمعه هاشمى در رسانه‌هاى عربى

۲۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۰ کد : ۵۱۸۰ اخبار اصلی
روزنامه السفیر چاپ لبنان، اظهارات هاشمی را در صفحه نخست آورد و نوشت، هاشمی رئیس تشخیص مصلح نظام، دست به عصا راه تازه‌ای را در نماز جمعه ایران ایجاد کرد که می‌توان گفت از الآن به بعد دو طیف مختلف تحت یک سایه واحد در این تریبون حاکم شده است.
بازتاب خطبه‌هاى نماز جمعه هاشمى در رسانه‌هاى عربى

سخنرانی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. شاید هاشمی هیچ گاه تصور نمی‌کرد روزی برسد که نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان بی‌صبرانه منتظر صحبت‌هایش باشند و سخنرانی اش در سطح جهان این گونه بازتاب یابد. رسانه‌های عربی در کنار رسانه‌های غربی اهمیت ویژه‌ای به سخنان دیروز هاشمی رفسنجانی دادند و عموما صحبت‌های وی را در صفحات نخست یا جزء سه تیتر اول خود قرار دادند.  

روزنامه السفیر چاپ لبنان، اظهارات هاشمی را در صفحه نخست آورد و نوشت، هاشمی رئیس تشخیص مصلح نظام، دست به عصا راه تازه‌ای را در نماز جمعه ایران ایجاد کرد که می‌توان گفت از الآن به بعد دو طیف مختلف زیر یک سایه واحد در این تریبون حاکم شده است. او در نماز جمعه خود پیشنهادهایی داد که که هدف از ارائه آنها تنها عبور از بحران و بازگرداندن اعتماد به نظام بود. هاشمی برای نخستین بار طی تقریبا دو ماه گذشته پشت تریبون نماز جمعه حاضر شد و با درایت و هوشیاری سخنرانی کرد. رئیس مجلس خبرگان با اتخاذ روش زدن یکی به میخ یکی به نعل هم از طرف مخالفان دولت سخن گفت و هم از جریان‌ مخالف اصلاحات. هاشمی در آخر نیز تاکید کرد، همه ما زیر سایه نظام حرکت می‌کنیم.

روزنامه النهار چاپ لبنان نیز همانند بسیاری از روزنامه‌های غربی با تاکید بر کلمه بحران که هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های دیروز به کار برده بود، پررنگ کرد و نوشت: "وی با مخاطب قرار دادن چهره‌های طراز اول کشور و تاکید بر این که کشور در بحران است نشان داد که هیات حاکمه دینی کشور دچار دو دستگی شده است."

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز ضمن چاپ خبر سخنرانی هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز در صفحه نخست خود و قرار دادن آن به عنوان خبر نخست به همراه چاپ عکسی از برخورد دیروز لباس شخصی ها با تظاهرکنندگان پس از نماز جمعه نوشت: "هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه خود که پس از دو ماه غیبت در آن حاضر شده بود، سخن از مناقشات و مشورت‌هایش بر سر راه‌های موجود برای حل بحران ایران در مجلس خبرگان و تشخیص مصلحت نظام داد و گفت: ایران در بحران است و آگاهان نسبت به انتخابات شبهه دارند."

این روزنامه همچنین نوشت، هاشمی به طور روشن رهبران جریان مقابل را خطاب قرار داد و روشن ساخت که نیروهای اصلاح طلب با موسسات داخل نظام برای حل بحران انتخابات همکاری می‌کنند. بدین ترتیب وی پرونده انتخابات را مجددا باز کرد چرا که گفت: «دولت ایران اعتماد مردمی خود را از دست داده است.»

روزنامه الحیات چاپ لندن نیز با اختصاص سر مقاله خود به سخنرانی دیروز علی اکبر هاشمی رفسنجانی و اختصاص یکی از تیترهای اصلی صفحه نخست خود به این موضوع بیش از پیش به سخنرانی هاشمی اهمیت داد. این روزنامه نوشت، هاشمی رفسنجانی با سخنرانی دیروز خود نشان داد هنوز مرد بحران‌ها است و می‌تواند کشورش را از بسیاری از بحران‌ها به سلامت هدایت کند. وی با تاکید بر این که کشور در بحران است، نشان داد با وجود این که از حمایت اصلاح طلبان کشور برخوردار است و رودر رویش متحدان احمدی‌نژاد قرار دارند، اما با در اختیار داشتن ریاست دو پست کلیدی کشور یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان یک محافظه‌کار پراگماتیک است که از احتیاط دوری نمی‌کند و به خوبی می‌داند که در این دنیای پرآشوب چگونه باید زندگی کند. وی خیلی خوب می‌داند که حفظ مصالح نیازمند نرمش، اقتدار و اعتدال است.

شبکه خبری الجزیره نیز سخنان هاشمی را این گونه تفسیر کرد که وی با تاکید بر این که کشور در بحران است اما ایران می‌تواند از این بحران به سلامت عبور کند برای اعلام راه حل‌های خود برای خروج از بحران شروط گذاشت. وی لازمه خروج از بحران را وحدت نیروهای انقلابی با یکدیگر داتست.

روزنامه الاهرام چاپ مصر نیز نوشت، هاشمی با تاکید بر این که کشور در بحران است، با حضور خود در نماز جمعه تهران که بیش از یک میلیون نفر را به محل نماز جمعه آورده بود، نشان داد تا چه اندازه قدرتمند است.


نظر شما :