به گفته کوشنر دولت لبنان تا دو هفته ديگر تشکيل مى‌شود

۲۱ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۶ کد : ۵۱۲۱ اخبار اصلی
برنار کوشنر پس از ديدار با سعد حريرى نخست وزير اين کشور، در بیروت اظهار کرد، ممکن است تشکيل دولت جديد لبنان تا دو هفته ديگر به طول بينجامد.
به گفته کوشنر دولت لبنان تا دو هفته ديگر تشکيل مى‌شود

در راستای تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست سعد حریری، برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه به بیروت آمد تا از نزدیک اتفاقات سیاسی لبنان را تعقیب کند. وزير امور خارجه فرانسه در این سفر پيش بينى کرد که دولت جديد لبنان تا دو هفته آينده تشکيل شود.

برنار کوشنر پس از ديدار با سعد حريرى نخست وزير اين کشور اظهار کرد، ممکن است تشکيل دولت جديد لبنان تا دو هفته ديگر به طول بينجامد.

وى بار ديگر با تاکيد بر اين مساله که روند تشکيل دولت لبنان يک موضوع داخلى است، گفت: «با تمامى گروه‌هاى لبنانى ديدار کرده و اميدوار است که اين احزاب سياسى بتوانند حاکميت لبنان را پس از برگزارى انتخابات پارلمانى اين کشور محقق سازند.»

کوشنر خاطر نشان کرد، هيچ گونه اعتراضى نسبت به انتخابات پارلمانى لبنان دريافت نکرده و اين مساله در تصورات فرانسه نمى‌گنجيده و پاريس از اين پيشرفت بوجود آمده در لبنان خرسند است.

کوشنر همچنین گفت: «به نظر من سوريها نبايد در روند تشکيل دولت لبنان تسهيلات ايجاد کنند؛ بلکه اين نخست وزير جديد لبنان است که بايد نسبت به اين امر اقدام کند.»

وى با ابراز خرسندى از برقرارى روابط عادى بين سوريه و لبنان، ابراز اميدوارى کرد که دو کشور مشکلات و اختلافات دو جانبه را از طريق مسالمت آميز حل و فصل کنند.

وى با تاکيد بر ضرورت افزايش تلاش‌ها جهت تشکيل دولت، مشارکت تمامى گروه‌هاى سياسى در دولت جديد را مهم دانست.

کوشنر همچنين عنوان داشت، نزديکى بين کشورهاى منطقه موجب پيشبرد فرآيند صلح در منطقه مى‌شود.

وزير امور خارجه فرانسه در ديدار با مقامات لبنانى همچنين با ميشل سليمان رئيس جمهوری این کشور ديدار کرد و پيام تبريک و تشکر نيکولا سارکوزى رئيس جمهوری فرانسه را به وى به دليل تلاش‌هاى موفقش در تثبيت ثبات سياسى و امنيتى در لبنان ابلاغ کرد.

وى با اشاره به تلاش دو کشور برای تحکيم و گسترش همکارى‌هاى دو جانبه به ويژه در زمينه کمک‌هاى نظامى به ارتش لبنان، بار ديگر بر حمايت فرانسه از لبنان تاکيد نمود.

به نوشته روزنامه لبنانى السفير، برنار کوشنر همچنين خاطر نشان کرد که سفرش به بيروت هيچ ارتباطى با مذاکرات در حال جريان براى تشکيل دولت جديد ندارد و فرانسه با هر گونه مداخله در اين امر داخلى مخالف است. مذاکرات کوشنر و ميشل سليمان همچنين به بررسى آخرين تحولات منطقه اختصاص داشت.

وزير امور خارجه فرانسه تاکيد کرد که کشورش با راه‌کار تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل برای حل و فصل بحران منطقه موافق است و با امريکا و اتحاديه اروپا در اين خصوص توافق کلى دارد.

وى همچنين بر ضرورت تحقق آشتى ملى فلسطين و گسترش دايره‌ توافقات و آشتى‌ها بين کشورهاى عربى تاکيد کرد.

سليمان نيز از فرانسه و رئيس جمهوری آن به دليل جانبدارى از لبنان و کمک‌هاى همه جانبه از اين کشور تقدير و تمايلش را نسبت به تحکيم روابط دو جانبه اعلام کرد.

کوشنر پس از اين ديدارها در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات بوجود آمده در منطقه و تلاش برخى کشورهاى عربى از جمله سوريه و عربستان و مصر براى حل و فصل اختلافات، از اين تحولات استقبال کرد.

وى در خصوص فرآيند صلح خاورميانه نيز گفت: «فرانسه در کنار اتحاديه اروپا در اين خصوص ايفاى نقش مى‌کند و خواهان پيشبرد فرآيند صلح از طريق تشکيل کشور مستقل و آزاد فلسطين است که بتواند در کنار کشور اسرائيل با صلح زندگى کند. براى تحقق اين امر بايد شهرک سازى‌هاى اسرائيل متوقف شود و اين موضوع و همچنين ازسرگيرى مذاکرات سياسى تنها چيزى است که فرانسه و اتحاديه اروپا بر آن تاکيد دارند.»

کوشنر درباره تهديد‌هاى اسرائیل عليه لبنان نیز گفت: «من نسبت به اين مساله در شرايط کنونى نگران نيستم و با توجه به ديدارى که با بنيامين نتانياهو، نخست وزير و آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل داشتم، چنين لحنى را از صحبت‌هاى آنها حس نکردم. رئيس جمهوری فرانسه به مقامات اسراييلى تاکيد کرده که موضع‌گيرى اين کشور در خصوص تشکيل کشور فلسطين هرگز تغيير نخواهد کرد.»

 وزير امور خارجه فرانسه هم چنين در خصوص ديدارش با گروه‌هاى معارض لبنان گفت: «طبيعى است که من در يک کشور دموکراتيک با گروه‌هاى معارض نيز ديدار داشته باشم و اين اولين بارى نيست که با آنها ديدار کرده‌ام. حزب‌الله لبنان جزء احزابى است که در انتخابات پارلمانى شرکت کرده و ديدار من با نمايندگان اين حزب امرى عادى است.»

کوشنه هم چنين با نبيه برى رئیس پارلمان لبنان نيز ديدار کرده و نسبت به پيشبرد روند سياسى در اين کشور ابراز خرسندى کرد.

وى هم چنين با نواف الموسوى، عضو فراکسيون وفا به مقاومت متعلق به حزب‌الله لبنان در پارلمان اين کشور و هم چنين تعدادى از رهبران گروه 14 مارس نیز ديدار کرد.


نظر شما :